رنو کلیو ۲۰۲۶ معرفی شد ؛ تغییرات گسترده برای پرفروشترین هاچبک کوچک اروپا

آخرین خودرو/نسل ششم رنو کلیو در نمایشگاه خودروی مونیخ رسماً رونمایی شد. این نسل هم در نمای ظاهری و هم در زیر پوسته تغییرات گستردهای را تجربه کرده و با امکانات بیشتری به فروش خواهد رسید. به لطف این تغییرات مثبت، انتظار میرود کلیو بیش از پیش با استقبال مشتریان مواجه شود.
شاید بدانید رنو کلیو یکی از موفقترین خودروهای تاریخ صنعت خودروی فرانسه به شمار میرود. از زمان معرفی نسل اول این هاچبک شهری در سال ۱۹۹۰ تاکنون، بیش از ۱۷ میلیون دستگاه از آن فروخته شده است. چنین آماری، کلیو را به محبوبترین خودروی فرانسوی تاریخ تبدیل میکند. این میزان فروش حتی بیش از سه برابر خودروی افسانهای سیتروئن 2CV است که ۴۲ سال روی خط تولید بود.
رنو کلیو و ۳۵ سال موفقیت در سگمنت B اروپا
کلیو در طول ۳۵ سال اخیر و طی پنج نسل گذشته، همواره یکی از پرفروشترین خودروهای سگمنت B بوده است. نسل فعلی اگرچه وارد شش سالگی خود شده، ولی توانسته عنوان پرفروشترین خودروی اروپا از ابتدای سال جاری تاکنون را به خود اختصاص دهد. با وجود ادامه موفقیت، رنو تصمیم گرفته مدل ۲۰۲۶ از این هاچبک پرطرفدار را وارد نسلی جدید کند.
در حالی که نسل ششم رنو کلیو همچنان ویژگیهای کلاسیک را حفظ کرده، اما ظاهر آن از مدلهای بزرگتر کمپانی الهام گرفته شده است. جلوپنجره شش ضلعی که لوگوی جدید رنو را در خود جای داده، ورودی هوای حجیم روی سپر، چراغهای اصلی زاویهدار و چراغهای روشنایی در روز C شکل از ویژگیهای نمای جلو هستند. برای تأکید بر هویت خودرو، شبکه جلوپنجره و سپر طرحی لوزی شکل دارد.
در نمای جانبی رنو کلیو ۲۰۲۶ از طراحی جسورانه و پویایی برخوردار است و در همان نگاه نخست حس تحرک را به بیننده القا میکند. یکی از دلایل اصلی ایجاد این حس، فرم خاص انتهای بدنه است، جایی که سقف به یک اسپویلر بزرگ ختم شده و در نهایت با برآمدگی قابل توجه موجود روی درب صندوق ادغام میشود. البته این اسپویلر ظاهراً به نسخه اسپرت «اسپریت آلپاین» اختصاص دارد و در سایر مدلها خبری از آن نخواهد بود. این نسخه با رینگهای ۱۸ اینچی به دست مشتری میرسد.
طراحان رنو در نمای عقب نسل جدید کلیو از ترند پرطرفدار این روزهای جهان خودرو یعنی چراغهای سرتاسری فاصله گرفته و این هاچبک را با چراغهای مجزا خلق کردهاند. برای تزریق هیجان بیشتر چراغها دوقلو هستند و درون قابهای شش ضلعی قرار گرفتهاند. مثل درب صندوق، سپر هم یک خط برجسته دارد که باعث ایجاد برآمدگی روی آن شده است. علیرغم بهرهمندی از پیشرانه درونسوز، اثری از اگزوز در پشت کلیو دیده نمیشود.
ابعادی بزرگتر از همیشه
رنو کلیو جدید حالا ۴۱۱۶ میلیمتر طول، ۱۷۶۸ میلیمتر عرض و ۱۴۵۱ میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله محوری آن نیز به ۲۵۹۱ میلیمتر افزایش یافته، امری که طبیعتاً باعث بهبود فضای داخلی و جاداری کابین میشود. همچنین به دلیل افزایش عرض، کلیو ۲۰۲۶ قدرتمندتر و پایدارتر از قبل به نظر میرسد.

کابین مدرن با الهام از رنو ۵ برقی
داخل کابین کلیو جدید تغییرات گستردهای صورت گرفته است. داشبورد با الهام از رنو ۵ الکتریکی طراحی شده و اینک از دو نمایشگر دیجیتال ۱۰.۱ اینچی میزبانی میکند. برخلاف نسل قبل خبری از نمایشگر عمودی نیست و سیستم تهویه از طریق دکمههای فیزیکی کنترل میشود. در مقابل، رنو تصمیم گرفته دکمههای چرخشی سنتی را حذف کند تا کابین حالتی سادهتر پیدا کند. فرمان این نسل فرمی نزدیک به یک شش ضلعی با زوایای نرم دارد و روی آن دکمههای متعددی به چشم میخورد.
در تیپهای بالارده رنو کلیو ۲۰۲۶ دسته دنده سنتی از روی کنسول میانی حذف شده و جای خود را یک اهرم باریک روی ستون فرمان داده است. البته نسخههای پایه با گیربکس دستی و دسته دنده سنتی راهی بازار خواهند شد. در ردیف جلو دو پورت USB-C و یک شارژر بیسیم و در عقب یک خروجی ۱۲ ولت وجود دارد. ظرفیت صندوق بسته به نوع قوای محرکه تا ۳۹۱ لیتر است؛ به گفته رنو، ارتفاع لبه صندوق ۴۰ میلیمتر پایینتر آمده تا دسترسی به آن آسانتر از قبل شود.
یکی از آپشنهای جذاب نسل جدید رنو کلیو سیستم صوتی ۴۱۰ واتی از برند هارمن کاردن است. این سیستم با همکاری آهنگساز برجسته دهه ۸۰ میلادی یعنی ژان-میشل ژار تنظیم شده؛ شاید بدانید قطعه معروف اکسیژن توسط این آهنگساز فرانسوی ساخته شده است.

مشخصات فنی رنو کلیو ۲۰۲۶؛ خداحافظی با دیزل و سلام به هیبرید
نسل جدید کلیو دیگر نسخه دیزلی نخواهد داشت. موتور ۱.۵ لیتری dCi از خط تولید کنار رفته و جای خود را به سامانه E-Tech هیبریدی داده است. این مجموعه شامل موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با چرخه اتکینسون و دو موتور برقی میشود. مجموع خروجی این سیستم ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۷۰ نیوتن متر اعلام شده؛ این رقم ۱۵ اسب بخار و ۲۲ نیوتن متر بیشتر از نسل قبلی است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه تنها ۸.۳ ثانیه زمان میبرد که یک ثانیه سریعتر از قبل محسوب میشود.
برد رنو کلیو هیبریدی با باک پر و شارژ کامل باتری ۱.۴ کیلووات ساعتی به ۱۰۰۰ کیلومتر میرسد. این نسخه در هر صد کیلومتر تنها ۳.۹ لیتر سوخت مصرف میکند، رقمی که ۴۰ درصد کمتر از پیشرانههای بنزینی مشابه است.
جعبه دنده چندحالته بدون کلاچ این خودرو، امکان ایجاد ترکیبهای مختلفی از کارکرد موتور بنزینی و برقی را فراهم میکند. به لطف پیشرانه هیبریدی، خودرو همیشه در حالت برقی روشن میشود و حتی دنده عقب هم توسط موتور برقی انجام میگیرد.
مدل پایه رنو کلیو ۲۰۲۶ با موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو عرضه میشود که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور توسط گیربکس دستی یا جعبه دنده دوکلاچه شش سرعته به سمت چرخها ارسال میشود. این نسخه شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در عرض ۱۰.۱ ثانیه ثبت میکند.
گزینه دیگر، موتور ۱.۲ لیتری Eco-G دوگانهسوز LPG است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نسخه تنها با جعبه دنده دوکلاچه فروخته میشود و همانند مدل بنزینی شتاب ۱۰.۱ ثانیهای دارد.

زمان عرضه و قیمت رنو کلیو
رنو تأکید کرده همچنان به تولید خودروهای کوچک پایبند است. کلیو جدید در کنار رنو ۴ و ۵ الکتریکی عرضه خواهد شد. سال آینده نیز نسل جدید رنو توئینگو به عنوان کوچکترین خودروی برقی این برند وارد بازار میشود. ناگفته نماند به غیر از تیپ اسپریت آلپاین، این هاچبک خوش استیل در تیپهای تکنو و Evolution نیز به فروش خواهد رسید. انتظار میرود کلیو ۲۰۲۶ تا پایان سال جاری وارد بازار شده و قیمت آن از حدود ۲۰ هزار یورو آغاز شود.
