پژو ۲۰۷ TU5P تیو فایو پلاس را بیشتر بشناسید

آخرین خودرو/پژو ۲۰۷ TU5P تیو فایو پلاس یکی از تیپ های جدید این هاچبک محبوب است که به تازگی عرضه آن توسط ایران خودرو آغاز شده است.
معرفی پژو TU5P 207 تیو فایو پلاس
در بازار خودروی ایران چندین خودرو هستند که همواره مورد علاقه توجه جوانان بوده و میزان علاقه به این خودروها جنسیت نمی شناسد. از طرفی این خودروها در بازار آزاد نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و در دید دلالان به چشم پول نقد به آن ها نگاه می شود. یکی از این خودروها پژو 207 است که از همان روزهایی که عرضه اش در ایران آغاز شده تا به همین امروز، بسیار مورد توجه و استقبال مردم ایران قرار گرفته است و به همین دلیل پژو ۲۰۷ همیشه پای ثابت سبد محصولات شرکت ایران خودرو بوده و مدام این خودرو را ارتقا می دهد. این شرکت در آخرین اقدام خود، نسخه ای جدید از پژو ۲۰۷ را تولید کرده که مجهز به موتور TU5 پلاس است که در مقایسه با موتور TU5 می تواند نیروی بیشتری را تولید کند.
بد نیست بدانید که پژو دویست و هفتی که در ایران عرضه می شود در واقع، پژو ۲۰۶ پلاس است و در حقیقت پروژه سایت برزیل کمپانی پژو برای توسعه و عرضه پژو ۲۰۶ در آمریکا جنوبی بوده و در نهایت در کشور هایی نظیر؛ کشور های آمریکا جنوبی، چین، ایران، مالزی و… تولید و عرضه شده است. در ادامه بیشتر به بررسی ۲۰۷ تیو فایو پلاس می پردازیم.
طراحی بدنه پژو ۲۰۷ تیو فایو پلاس
طراحی بدنه پژو ۲۰۷ که امروز در خیابانهای ایران میبینیم، ترکیبی از زبان طراحی قدیمی پژو و تغییرات بومیسازی شده توسط ایرانخودرو است. این خودرو در اصل بر پایه ۲۰۶ ساخته شده و به نوعی ارتقایی برای حفظ جذابیتهای بصری و فروش بیشتر به حساب میآید. با این حال، جزئیات طراحی آن نشان میدهد که صرفاً با یک فیسلیفت ساده روبهرو نیستیم، بلکه تلاش شده جلوهای مدرنتر نسبت به پلتفرم اولیه ارائه شود.
در نمای جلو، مهمترین شاخصه طراحی را میتوان چراغهای کشیده و زاویهدار دانست که به وضوح الهام گرفته از زبان طراحی نسلهای جدید پژو هستند. این چراغها با خطوط تیز و لبههای منحنی در کنارهها، حس تهاجمیتری به خودرو دادهاند و جلوپنجره باریکتر به همراه قاب کرومی اطراف آن، چهرهای متفاوت از ۲۰۶ سنتی به نمایش گذاشته است. سپر جلو نیز با دریچههای بزرگتر هوا و فضاسازی مشکیرنگ، تلاش دارد خودرو را پهنتر و اسپرتتر نشان دهد، هرچند هماهنگی کامل با ابعاد کلی بدنه ندارد و اندکی شلوغ به نظر میرسد.
در بخش جانبی، پژو TU5P 207 تیو فایو پلاس تقریباً همان فرم آشنا و کلاسیک ۲۰۶ را حفظ کرده است. خط شانه سادهای که از گلگیر جلو آغاز میشود و تا چراغ عقب امتداد دارد، هویت بصری آشنای این خانواده را به رخ میکشد. با این حال، استفاده از آینههای بزرگتر، رینگهای متفاوت و گرافیک کرومی در برخی تیپها باعث شده نمای جانبی قدری بهروزتر به نظر برسد. بد نیست بدانید که پژو ۲۰۷ TU5 پلاس هم با رینگ های آلومینومی و هم با رینگ فولادی عرضه می شود که سبک طراحی رینگ های آلومینیومی آن به مراتب جلوه بهتری را به این خودرو می بخشد. یکی دیگر از نکات مثبت در این بخش، تناسب ابعاد درها و گلگیرها است که هنوز هم بعد از گذشت سالها جذابیت بصری خودش را حفظ کرده است، اگرچه نبود خطوط حجمدهنده مدرن کمی آن را ساده و قدیمی نشان میدهد. اما سقف پانوراما کار شده که در یکی از تیپ های پژو ۲۰۷ تیو فایو پلاس دیده می شود، جلوه بسیار خوبی را به خودرو داده است.
نمای عقب پژو ۲۰۷ نیز طراحی بسیار جذابی نسبت به تمامی محصولات داخلی ارائه می دهد. چراغهای عقب با طراحی کشیده و گرافیک داخلی جدید، تلاش دارند زبان طراحی مدرن پژو را بازتاب دهند. این چراغها همراه با اسپویلر کوچک روی درِ صندوق و طراحی متفاوت سپر، شخصیت تازهای به خودرو دادهاند. با این وجود، به دلیل پلتفرم محدود و قدیمی، تناسب چراغها با حجم کلی بدنه همیشه محل بحث بوده و برخی آن را ناسازگار میدانند. استفاده از جزئیات تریم دو رنگ در پایین سپر نیز سعی دارد حس اسپرت بودن را تقویت کند.
در مجموع، طراحان پژو ۲۰۷ تلاش کردهاند با افزودن چراغهای جدید، سپرهای متفاوت و تزئینات بصری، روح تازهای در کالبد قدیمی ۲۰۶ بدمند. نتیجه نهایی خودرویی است که برای بسیاری از مشتریان همچنان جذاب و بهروز جلوه میکند.
مشخصات فنی پژو ۲۰۷ TU5P
تا پیش از این بر روی بسیاری از مدل ها و تیپ های پژو ۲۰۷ از موتور TU5 استفاده می شد اما شرکت ایران خودرو در مدل های جدید پژو ۲۰۷ از موتور TU5P استفاده می کند که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد که در مقایسه با موتور TU5 در می یابیم که ای پیشرانه می تواند ۸ اسب بخار قدرت و ۲ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید کند. نکته دیگری که باید در مورد پژو ۲۰۷ TU5P تیو فایو پلاس بدانیم این است که ایران خودرو، این خودرو را با جعبه دنده های مختلفی شامل؛ ۵ سرعته دستی، ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک در بازار عرضه می کند.
نکته دیگری که باید در مورد پژو ۲۰۷ تیو فایو پلاس بدانیم این است که ترمزهای عقب در نسخه های پایه این خودرو از نوع کاسه ای بوده اما در نسخه های فول آپشن از ترمزهای دیسکی استفاده شده است. در مورد سیستم تعلیق این خودرو نیز باید بگوییم که سیستم تعلیق پژو ۲۰۷ همان سیستم تعلیق پژو ۲۰۶ است و تفاوت چندانی با آن ندارد بنابراین انتظار سواری نرم و راحتی را نمی توان از این خودرو داشت.
طراحی کابین و امکانات
کابین پژو ۲۰۷ TU5P تیو فایو پلاس با وجود ابعاد جمعوجور خودرو، تلاش کرده با چیدمان و جزئیات بصری حس مدرنتری به سرنشین منتقل کند. طراحی داشبورد اولین نکتهای است که جلب توجه میکند. فرم کلی آن با خطوط شکسته و لایهبندی نسبتاً ساده شکل گرفته و بخش میانی داشبورد بهصورت برجسته طراحی شده تا نمایشگر مولتیمدیا در مرکز توجه باشد. استفاده از قاب براق در اطراف دریچههای هوا و نمایشگر، به فضای کابین جلوهای امروزی داده است، هرچند متریال پلاستیکی و ساده بودن بافتها یادآور ماهیت اقتصادی خودرو هستند.
نمایشگر مولتیمدیا در مرکز داشبورد پژو ۲۰۷ TU5 پلاس، آپشنی بروز در میان محصولات داخلی به حساب می آید. محل قرارگیری بالای کنسول میانی باعث شده راننده و سرنشین بهراحتی به آن دسترسی داشته باشند. طراحی رابط کاربری فارسی، امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث و پخش تصویر از جمله امکانات این بخش است. البته ابعاد نمایشگر کمی کوچک به نظر میرسد و گاهی سرعت واکنش لمسی آن پایین است، اما در مجموع تجربهای بهروزتر از سطح قیمتی خودرو ارائه میدهد.
غربیلک فرمان در نسخه های جدید ۲۰۷ طراحی اسپرتتری به خود گرفته است. فرم سهشاخه با ضخامت مناسب و روکش چرمی، حس در دست گرفتن فرمان یک خودرو جوانپسند را تقویت میکند. دکمههای کنترلی روی شاخهها هم به راننده اجازه میدهند بدون برداشتن دست از فرمان به امکانات سیستم صوتی و تلفن دسترسی داشته باشد. این نکته علاوه بر کاربردی بودن، جلوهای مدرن به فضای داخلی داده است.
از مهمترین نکات منفی کابین پژو ۲۰۷ TU5P تیو فایو پلاس، فضای پای محدود در قسمت عقب است. این مسئله باعث میشود نشستن سرنشینان بلندقد در سفرهای طولانی چندان راحت نباشد. عمق کم کف خودرو و فاصله کوتاه بین صندلی جلو و عقب باعث شده سرنشینان عقب مخصوصاً در بخش زانوها آزادی عمل کمی داشته باشند. به همین دلیل، این خودرو بیشتر برای استفادههای شهری یا خانوادههای کوچک مناسبتر به نظر میرسد.
در مورد آپشن ها و امکانات نسخه جدید ۲۰۷ باید بگوییم که این خودرو در بخش آپشن و امکانات، تفاوت چندانی با نسخه های پیشین نداشته است و تمرکز ایران خودرو بیشتر به تغییرات و ارتقاء در بخش فنی بوده است، با این حال در مقایسه با محصولات داخلی می توانیم سطح امکانات به نسبت قابل قبولی را خصوصا در نسخه فول آپشن مشاهده کنیم. به عنوان مثال امکاناتی نظیر؛ دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، نمایشگر لمسی مولتی مدیا، کلیدهای کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، سقف پانوراما، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، آینه های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، رینگ های آلومینیومی، سیستم نشانگر تعویض دنده، سنسور TPMS و… از جمله امکاناتی است که در لیست آپشن های این خودرو دیده می شوند.
رقبای پژو TU5P 207 تیو فایو پلاس
به طور کلی نسخه جدید پژو ۲۰۷ در رده قیمتی قرار می گیرد که رقبای هم سگمنت آن یا در رده قیمتی پایین تری قرار می گیرند یا قیمت هایی بسیار بالاتر از آن خواهند داشت. به عنوان مثال نسخه اتوماتیک اطلس به عنوان یکی از رقبای پژو ۲۰۷ تیو فایو پلاس در رده قیمتی پایین تری به فروش می رسد اما محصولاتی نظیر؛ بک X3 پرو، ام وی ام X22 پرو و کی ام سی شدو با قیمت های بالاتری به فروش خواهند رسید. البته ناگفته نماند که تیپ های دیگر پژو ۲۰۷ نیز می تواند رقیب پژو ۲۰۷ TU5 پلاس باشد.