پدال/ جالب است بدانيد که دماسنجي که در اتومبيل خود داريد، در واقع يک «دماسنج» نيست و از نظر فني، يک «ترميستور» محسوب ميشود؛ وسيلهاي که به جاي انبساط و انقباض مايعي مانند جيوه، بر اساس جريان برقي که درجه حرارت ميتواند ايجاد کند، عدد مربوط به آن را نمايش ميدهد. مطابق گزارشي که در «واشنگتن پست» آمده، در بسياري از خودروهاي امروزي، ترميستوري در جلو و در جايي نزديک به جلوپنجره کار گذاشته ميشود. همين موضوع باعث ميشود که مشکلات زيادي در مورد دقت دماسنج داشبورد وجود داشته باشد.
هر شخصي که تاکنون راهرفتن را بر روي ماسهها در يک روز گرم تابستاني يا گرماي برخاسته از ملات سيمان را تجربه کرده باشد، بهخوبي ميداند که اثر گرماي خورشيد بر روي زمين، بسيار بيشتر از هواي اطراف آن است. حال در نظر بگيريد که ترميستور خودروي شما در فاصلهاي نزديک به سطح زمين قرار دارد. در نتيجه، ميتواند گرماي ساطع شده از زمين را به خود جذب کند. بنابراين در بيشتر مواقع در روزهاي گرم سال، دمايي که شما در جلوي خود مشاهده کنيد، بيشتر از دماي واقعي محيط اطرافتان است؛ چرا که گرماي آسفالت بر اطلاعات دمايي دريافتشده توسط خودرو تأثيرگذار خواهد بود.
البته در هنگام شب، گرماي کمتري از سطح زمين دريافت ميشود و دقت «ترميستور» وضعيت بهتري دارد؛ موضوعي که در يک روز ابري و زماني که خورشيد قادر نيست نور خود را بهراحتي به سطح زمين برساند، و همينطور در زماني که خودرو با سرعت بسيار بالا حرکت ميکند، نيز صدق ميکند.
ترميستور خودروي شما در فصل زمستان نيز وضعيت چندان مناسبي ندارد. به دليل اينکه اين وسيله معمولاً نميتواند دماي بين بالا و پايين انجماد را مشخص کند، نميتواند ابزار خوبي براي تشخيص يخزدگي سطح جاده باشد.
با همه اين محدوديتها، دماسنجها هميشه ابزاري جذاب براي استفاده در اتومبيلها هستند، اگرچه نتوان نسبت به عدد دمايي که نشان ميدهند، چندان اعتماد کرد. شايد بهتر است که به برنامه هواشناسي موجود در تلفن همراهتان نگاهي بياندازيد؛ البته در مواقعي که پشت فرمان، در حال رانندگي نيستيد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار