باشگاه خبرنگاران/ با شروع واردات خودروهاي خارجي در ابتداي دههي ۱۳۸۰، هيونداي سوناتا بهعنوان پرفروشترين سدان وارداتي بازار ايران شناخته ميشود.
اين محصول، يک سدان لوکس براي بازار داخلي بهحساب ميآمد و مردم را با سطح جديدي از امکانات و کيفيت در يک خودروي سواري آشنا کرد. در سالهاي اخير، هيونداي سوناتا بهعنوان پرفروشترين سدان وارداتي بازار ايران شناخته ميشود؛ هرچند عامه مردم به دليل ميزان درآمد و محدوديتهاي قانوني، دسترسي کاملي به مدلهاي روز دنيا ندارند.
شرکت هيونداي در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادي مربوط به جنگ جهاني دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاري بالاتري نسبت به آئودي، نيسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازي هيونداي، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعاليت کرد و امروزه با جايگاه سي و نهم در فهرست مهمترين برندهاي دنيا، تقريبا ارزشي برابر با فورد آمريکا کسب کرده است؛ درحاليکه فورد با قدمت ۱۱۵ سال، يکي از قديميترين خودروسازان صنعتي دنيا محسوب ميشود. با اين اوصاف، طبيعي است که در هر کلاس خودرويي، از جمله لوکس و نيمه لوکس، محصولي ساخت هيونداي در بازار جهاني حضور داشته باشد.
نسل اول سوناتا با تکيه بر پلتفرم ميتسوبيشي ساترن در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. اين خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهاي خارجي در دههي ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ايران شد و در کشور سازنده، بين سالهاي ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، توليد و فروخته ميشد. با شروع جهاني شدن صنعت کره و خصوصا خودروسازي اين کشور، نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ پا به بازارهاي جهاني گذاشت. اين مدل، موفقيتي باورنکردني براي هيونداي بود و برخلاف پلتفرم مشترک با اوپتيما، فراتر از برادر خود ظاهر شد. سوناتا نسل پنجم که با پيشرانهي ۲.۴ ليتري در ايران نيز حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانههاي هيونداي کره، آمريکا، چين، هندوستان، ترکيه، مصر، تايلند و سودان توليد شد.
سوناتا در بازار جهاني با نسل ششم و توليد بين سالهاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تثبيت شد. اين خودرو در ايران با کد YF شناخته ميشود و داراي پلتفرم مشترک با کيا اوپتيما و هيونداي i۴۰ است. امروزه سوناتا در بازار جهاني با نسل هفتم شناخته ميشود که سال ۲۰۱۵ معرفي شد و در ايران، LF نام دارد. اين محصول با فيسليفت تمامعيار براي مدل ۲۰۱۸ روبرو شد و از ديد بسياري از مردم، به اندازهي يک نسل جديد تغيير کرد. خبر خوب اين است که سوناتا LF با چهرهي ۲۰۱۸، همراه پيشرانهي هيبريد و پلاگين هيبريد وارد ايران ميشود. مثل سالهاي گذشته، قيمت خودروهاي کرهاي براي عامهي مردم ايران فراتر از انتظار و غير قابل خريد است؛ اما نسخههاي مدرن با موتور برقي، براي کاهش آلودگي محيط و مديريت مصرف بنزين، مفيد خواهند بود.
طراحي ظاهري و بدنه
مدل جديد هيونداي به لطف چراغها و جلوپنجرهي مدرن، کاملا متحول شده است. محصول ۲۰۱۸، اسپرتتر و جوانپسندتر به نظر ميرسد؛ ضمن اينکه شباهتي به رقبا ندارد و با شخصيتي مستقل ارائه ميشود.
در نماي روبرو، لبهي چراغهاي اصلي کاملا منطبق بر راستاي کاپوت طراحي شده است تا همراه با حالت قطرهاي و يکپارچه، هماهنگي و انسجام چشمنواز در ادوات هيونداي سوناتا ۲۰۱۸ را نشان دهد. با اين هدف، حاشيهي چراغ و کاپوت با نوار باريکي از فلز براق نقرهاي همراه شده است که تا فريم پنجرهها ادامه دارد. داخل کاسه چراغ، ۲ هالوژن ديده ميشود که نور بالا و پايين را تأمين ميکنند؛ اما با نوار پيچيدهاي از LED روشنايي روز و چراغ راهنماي نارنجي در گوشه، شلوغ و چشمگير به نظر ميرسد. علاوه بر خطوط روي کاپوت، جلوپنجرهي جديد هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زواياي تيزتري دارد و يک ششضلعي تشکيل ميدهد که نقش زيادي در اسپرت و انتقامجو نشان دادن شخصيت خودرو خواهد داشت.
شايد حجمدهي سپر، مهمترين تفاوت مدل جديد سوناتا با نسخهي قبل باشد. جايگاه مهشکنها در طرفين به دليل جاسازي مناسب و طرح زاويهدار، حالتي خشن و آروارهمانند تداعي ميکنند که تشنهي سرعت به نظر ميرسد. در اين بخش از LED استفاده شده است که فراتر از مهشکنهاي دايرهاي در سدانهاي ارزانقيمت ديده ميشود. بهزحمت ميتوان قطعهاي پلاستيکي در نماي روبروي سوناتا ۲۰۱۸ يافت و تقريبا تمام سپر تا پايين، فلزي است. حتي با هدف زيباسازي بيشتر، نوار باريکي از فلز نقرهاي رنگ در پيرامون جلوپنجره و حاشيهي پايين سپر استفاده شده است که نشان از وسواس و دقت سازنده در ارائهي محصولي جذاب و چشمگير دارد.
از نماي جانبي، کمي از ويژگيهاي لوکس سوناتا کاسته و به جلوهي اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشيده تا عقب، عملا درپوش صندوق را بسيار کوتاه نشان ميدهد و حالتي شبيه به خودروهاي فست بک (نظير محصولات اسپرت آئودي) فراهم ميکند. البته نبايد فراموش کرد که کاپوت عقب سوناتا با شيشهي پشت، بالا نميرود و مثل يک سدان معمولي، عملکرد مستقل دارد. طرح رينگهاي سوناتا در مدلهاي استاندارد، ليميتد، اسپرت و هيبريد متفاوت است و سايزهاي ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اينچ خواهد داشت. تمامي نسخهها، داراي فريم فلزي در پنجرهها و زير رکاب، همراه آينه بغل سياهرنگ مجهز به چراغ راهنما هستند. از نکات مهم در طراحي نماي جانبي، ميتوان به خطوط حجمدهنده اشاره کرد که چندان پرتعداد نيستند و صرفا با ۲ خط از انتهاي چراغ عقب تا گلگير جلو و زير رکاب ارائه ميشوند.
پشت خودرو نسبتا ساده است و البته شباهت زيادي به کيا اوپتيما دارد. نسخهي ۲.۴ ليتري از سوناتا، داراي اگزوز دوگانه نيست و با يک خروجي تزئينشده با فلز براق توليد ميشود؛ اما مدل اسپرت داراي ۲ خروجي اگزوز است. مهمترين نکتهي مثبت در طراحي نماي پشت، حجمدهي سپر و کاپوت عقب است که همراه با لبهاي شبيه به اسپويلر در انتهاي درپوش صندوق، کاملا اسپرت و جوانپسند به نظر ميرسد. لوگوي سازنده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف ديده ميشوند. چراغهاي قرمز هشداردهنده هم جايگاه خلاقانه و بسيار خوبي در طرفين سپر دارند. از ابتکارات جالب در طراحي سوناتا، بايد به دکمهي فشاري بازکنندهي صندوق اشاره کرد که داخل لوگوي سازنده، پنهان شده است.
در مجموع نميتوان ايراد خاصي به نماي ظاهري سوناتا ۲۰۱۸ گرفت. اين خودرو، فراتر از يک فيسليفت به نظر ميرسد و در خيابان، بهعنوان محصولي مدرن و تازهساز، جلب توجه ميکند. سدان هيونداي، بر اساس تبليغات اين برند، براي رقابت با تويوتا کمري ساخته شده و اين محصول اصيل و بسيار پرفروش را هدف قرار داده است. ظاهر نسل جديد کمري هم اسپرتتر از گذشته به نظر ميرسد؛ اما ميتوان ادعا کرد که فارغ از شهرت برندها، علاقهمندان سبک طراحي تهاجمي و اسپرت، جذب سوناتا ۲۰۱۸ شوند. ابعاد اين سدان کرهاي، شامل طول ۴۸۵۵ ميليمتر، عرض ۱۸۶۵ ميليمتر و ارتفاع سقف ۱،۷۵ ميليمتر، همراه فاصله محورهاي ۲۸۰۵ ميليمتر است.
فضاي داخلي و کابين
ورود به سوناتا ۲۰۱۸، حسي متفاوت با مدلهاي قبلي اين خودرو در بيننده ايجاد نميکند. از سويي ديگر، انبوه کليدها و نمايشگرهاي ميان داشبورد، کمي گيجکننده و قديمي به نظر ميرسد. حتي روي فرمان هم چنين وضعيتي وجود دارد و داراي کليدهاي پرشماري است.
داشبورد و تودري هاي سوناتا، داراي ادواتي شبيه به چوب است که البته پلاستيک هستند؛ اما ترکيب خوبي با ديگر اجزا ايجاد ميکنند. بسياري از کليدهاي فشاري و گردان مربوط به کنترل امکانات رفاهي از فلز و مواد مرغوب ساخته شدهاند. مادهي اصلي تشکيلدهندهي داشبورد، پلاستيک است؛ اما کيفيت قابل قبولي دارد و کمي نرم عمل ميکند. اين متريال داخل درها و ستونها نيز ديده ميشود. در قسمت دستهدنده، پلاستيک پيانويي و شفاف استفاده شده است.
نمايشگر لمسي ۵ يا ۸ اينچ با قاب فلزي، در تمامي مدلها ثابت است. پيرامون اين قسمت، کليد فيزيکي وجود ندارد و همراه با کمي فرورفتگي ارائه ميشود. از نکات عجيب در طراحي فضاي داخلي سوناتا ۲۰۱۸، نامتقارن بودن مجراي خروجي تهويه مطبوع در طرفين نمايشگر، برخلاف حالت متقارن مدل ۲۰۱۷ است که تا حدودي ناخوشايند به نظر ميرسد. کليدهاي مربوط به کنترل ناوبري، سيستم سرگرميها، تغيير صدا و راديو، کمي پايينتر قرار دارند. مشابه اين قسمت، نمايشگر و دکمههاي تهويه مطبوع، همراه آپشنهاي سرمايش و گرمايش در نزديکي دسته دنده هستند که مجموعا، دسترسي خوبي براي راننده فراهم ميکنند.
پشت فرمان، کليدهاي پرتعدادي براي مديريت سيستم سرگرمي، تماس تلفني و کروز کنترل وجود دارد. طرح فرمان، در همهي مدلها استخواني است و با ترکيب جذابي از فلز نقرهاي رنگ در پايين و پوشش چرم مزين به خط دوخت ارائه ميشود. مدلهاي آپشنال و نسخهي اسپرت (با پيشرانهي توربوشارژ) داراي فرمان D. شکل (قسمت مسطح در پايين) هستند. پنل روبروي راننده، داراي نمايشگر TFT سايز ۴.۲ اينچ با کامپيوتر سفري است؛ ضمن اينکه عقربههاي سنتي سرعتسنج و دورموتور، کمي متفاوت با مدل ۲۰۱۷ هستند تا ميزان سوخت باقيمانده در باک و درجه حرارت پيشرانه را داخل خود داشته باشند. در مجموع، پنل پشت فرمان سوناتا ۲۰۱۸، نسبتا ساده است و با فريم پلاستيک، فراتر از انتظار رانندهي يک سدان خانوادگي در اين رنج قيمت نخواهد بود.
فضاسازي خودرو، قابل قبول به نظر ميرسد. براي سرنشينان بلندقد، فاصلهي مناسبي براي زانوها و بين سر تا سقف وجود دارد که البته روي صندلي رديف دوم و براي فردي با قد ۱۸۵ سانتيمتر، چندان ايدهآل و آزاد نيست. کنار دسته دنده وداخل استراحتگاه بازوي بين صندليهاي عقب، چند جاليواني وجود دارد؛ ضمن اينکه از پاکتي داخل درها، محفظهي بين صندليهاي جلو و داخل داشبورد نيز ميتوان بهخوبي استفاده کرد. از نکات جالب در اين سدان کرهاي، بايد به پردهي عمودي مخفي در پنجرهي عقب اشاره کرد که بهراحتي بالا کشيده ميشود.
سوناتا ۲۰۱۸، داراي ۴۶۰ ليتر فضاي مفيد در صندوق عقب است که در نسخهي پلاگين هيبريد به دليل وجود باتريها، اندکي کاهش مييابد. تويوتا کمري با ۳۹۹ ليتر، هوندا آکورد با ۴۷۳ ليتر و کيا اوپتيما با ۵۱۰ ليتر فضاي صندوق ارائه ميشوند.
پيشرانه و شرايط فني
سوناتا در بازار جهاني با ۵ پيشرانه فروخته ميشود که شامل ۳ مدل بنزيني، يک نسخهي هيبريد و يک نمونهي پلاگين هيبريد است. با توجه به اينکه تمامي اين خودروها داراي حجم موتور کمتر از ۲.۵ ليتر هستند، ممنوعيت براي ورود به ايران ندارند.
مثل سالهاي گذشته، سوناتا با پيشرانهي ۴ سيلندر ۲.۴ ليتري مجهز به GDI (پاشش مستقيم سوخت) عرضه ميشود. قدرت اين مدل با گيربکس اتوماتيک ۶ سرعته، ۱۸۵ اسب بخار با گشتاور ۲۴۱ نيوتنمتر است که به ترتيب در دور موتورهاي ۶۰۰۰ و ۴۰۰۰ دور بر دقيقه حاصل ميشود. سوناتا ۲۰۱۸ همراه پيشرانهي ۲.۴ ليتري، با نهايت سرعت ۲۱۰ کيلومتر بر ساعت، در زمان ۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و ميانگين مصرف سوخت ۸ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر دارد. در بزرگراه و ترافيک شهري، مصرف سوخت اين مدل ۶.۷ ليتر تا ۹.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر برآورد ميشود. لازم به توضيح است که در بعضي نقاط جهان، سوناتا با پيشرانهي ۲.۴ ليتري Mpi نيز عرضه ميشود که ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد و طبيعتا، کممصرفتر از نسخهي مجهز به مجهز به GDI عمل ميکند.
ديگر نسخهي بنزيني سوناتا که احتمالا با توقف عرضه در آيندهي نزديک مواجه خواهد شد، مجهز به پيشرانهي توربوشارژ ۱.۶ ليتري است. اين مدل، قدرت ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نيوتنمتر از ۱۵۰۰ دور بر دقيقه توليد ميکند تا در زمان ۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد. نهايت سرعت سوناتا ۱.۶ا T. Eco، نزديک به ۲۳۰ کيلومتر بر ساعت است و با ميانگين مصرف سوخت ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر ارائه ميشود.
قدرتمندترين نسخهي سوناتا ۲۰۱۸ در بازار جهاني، با پيشرانهي ۲ ليتري توربوشارژ، همراه اينترکولر قابل خريد است که قدرت ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نيوتنمتر دارد. به لطف توليد نهايت گشتاور از دور موتور ۱۳۵۰ دور بر دقيقه، سوناتا ۲.۰T در زمان ۶.۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و نهايت سرعت ۲۴۰ کيلومتر بر ساعت خواهد داشت. ميانگين مصرف سوخت اين مدل، ۱۰.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است و با گيربکس اتوماتيک ۸ سرعته، همراه شيفترهاي پشت فرمان توليد ميشود.
سوناتا هيبريد از سال ۲۰۰۸ توليد ميشود و در نسخهي ۲۰۱۸، با پيشرانهي ۲ ليتري به قدرت ۱۹۳ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰ نيوتنمتر قابل خريد است. اين محصول، در زمان ۹.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و با ميانگين مصرف سوخت ۴.۷ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر، نهايت مصرف سوخت ۱۹۰ کيلومتر بر ساعت دارد.
سوناتا پلاگين هيبريد، بهتازگي در ايران رونمايي شده است. اين خودرو، بالاترين آستانهي قيمت را در ميان ديگر نسخههاي هيونداي سوناتا در بازار جهاني دارد. موتور برقي جريان متناوب ۶۷ اسب بخار با پيشرانهي بنزيني ۲ ليتري و ۱۵۴ اسب بخار، مجموعا قدرت ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نيوتنمتر فراهم ميکنند. سوناتا پلاگين هيبريد در زمان ۷.۷ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و نهايت سرعت ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت دارد. به لطف باتريهاي ۹.۸ کيلووات ساعت در سوناتا پلاگين هيبريد، ميتوان با شارژ کامل و باک بنزين ۵۵ ليتر، مسافتي نزديک به ۹۰۰ کيلومتر طي کرد؛ يا بدون استفاده از بنزين تا ۴۳ کيلومتر با تکيه بر باتري و موتور برقي پيمود.
آپشنها و امکانات رفاهي
واردات سوناتا هيبريد و تمام بنزيني ۲۰۱۸، تابع ارزش دلار و نياز بازار داخلي است. با اين اوصاف، فهرست آپشنها متغير خواهد بود. در بازار جهاني، ۲ تيپ اصلي براي سوناتا بنزيني وجود دارد که استاندارد و اسپرت نام دارند. مهمترين تفاوت ظاهري اين مدلها، از طرح جلوپنجره قابل تشخيص است که در نسخهي استاندارد، خطوط افقي و در نمونهي اسپرت، طرح مشبک دارد. رنگهاي بدنه، سفيد، سياه، قرمز، خاکستري، نقرهاي، آبي روشن و آبي تيره هستند. طرح رينگها نيز متنوع خواهد بود و سايزهاي ۱۶، ۱۷ و اينچ را پوشش ميدهد. سوناتا هيبريد و پلاگين هيبريد، تفاوت ظاهري چنداني با نمونهي بنزيني استاندارد ندارند و صرفا در بعضي نمونههاي پلاگين از رينگهاي اختصاصي استفاده شده است.
سوناتا ۲۰۱۸، در تيپهاي SE، SEL، ليميتد، اسپرت، اسپرت ۲.۰T و ليميتد ۲.۰T عرضه ميشود. ارزانترين نسخه با کد SE، داراي روشنايي روز، چراغهاي خاموش و روشن خودکار، ورود بدون کليد، استارت دکمهاي، فرمان تلسکوپي، صندليهاي جمعشوندهي عقب، نمايشگر لمسي ۷ اينچ ميان داشبورد، نمايشگر ۳.۵ اينچ تکرنگ پشت فرمان، ناوبري ماهوارهاي، سيستم صوتي ۶ بلندگو با درگاه USB و AUX، امکان ارتباط تلفني از طريق بلوتوث، سيستم هماهنگ با اپل کارپلي و اندرويداتو خواهد بود.
نسخهي SEL علاوه بر آپشنهاي استاندارد، داراي گرمکن صندليهاي جلو، پوشش چرم صندليها و تودري، ۳ سال اشتراک سيستم ارتباط اينترنتي خودرو موسوم به بلولينک (Blue Link)، شارژر USB در عقب، ناوبري ماهوارهاي، گرمکن آينه بغل، نمايشگر ۴.۲ اينچ پشت فرمان و سيستم صوتي قدرتمندتر است.
سوناتا ليميتد، داراي چراغهاي LED در جلو است؛ ضمن اينکه با فناوري گردش پويا (Dynamic Bending Lights) هنگام چرخش فرمان يا نزديک شدن به خودروهاي روبرو، تغيير شدت و زاويه ميدهد. علاوه بر موارد موجود، در نمونههاي SE و SEL، صندليهاي برقي در جلو، طرح چوب داشبورد، حافظهي تنظيمات صندلي و آينهها، سانروف، ترمز دستي برقي (دکمهاي)، تهويه مطبوع دوگانه، سيستم صوتي با کيفيت ۴۰۰ وات از برند اينفينيتي (infinity)، نمايشگر لمسي ۸ اينچ، گرمکن داخل فرمان، شارژر بيسيم، کروز کنترل هوشمند با قابليت افزايش و کاهش خودکار سرعت، ناوبري Here HD مجهز به دريافت اطلاعات ترافيک و نرمافزار سفر، ديگر امکانات موجود در نسخهي ليميتد هستند.
مدلهاي اسپرت، اسپرت ۲.۰T و ليميتد ۲.۰T از نظر امکانات رفاهي، تفاوت زيادي با مدل ليميتد ندارند؛ اما با جلو پنجرهي مشبک، رينگهاي طرح اسپرت، ترمزهاي قدرتمندتر، تعويض دنده (شيفتر) پشت فرمان، پدالهاي آلومينيوم، اگزوزهاي کروم دوگانه و فرمان شکسته (طرح D) ارائه ميشوند.
تست تصادف و آپشنهاي ايمني
پيشتر اشاره شد که هيونداي، با هدف جذب مخاطب تويوتا کمري اقدام به تقويت و بهبود سوناتا ميکند. شايد به همين دليل، سدان کرهاي به بنياد ايمني و بيمهي بزرگراههاي آمريکا (IIHS) سپرده شده است تا براي مردم اين منطقه که خريدار هميشگي تويوتا کمري هستند، بهتر شناخته شود. سوناتا در سال ۲۰۱۶، موفق به کسب امتياز برتر (+Top Safety Pick) از مؤسسهي IIHS شد. در ادامهي مطلب، فيلم مربوط به تست تصادف نسل جديد سوناتا با چهرهي ۲۰۱۷ قابل مشاهده است.
بنا به امتيازات کارشناسي، در تمامي تستهاي برخورد از سمت مستقيم، جناجين، سقف و ايمني سر، امتياز خوب (Good) به سوناتا داده شده است؛ درحاليکه در نسخهي فول آپشن مجهز به فناوريهاي ترمز اضطراري، امتياز عالي (Superior) دارد.
ارزانترين نسخهي سوناتا ۲۰۱۸، داراي ترمز ضد قفل (ABS) همراه ترمز کمکي (BA) و تقسيم هوشمند نيروي ترمز (EBD)، مديريت تعادل (VSM)، کنترل لغزش (TCS)، هشدار نقطهي کور و تعويض لاين، سنسور پارک عقب و ترافيک است. ديگر امکانات ايمني در نسخههاي مختلف سوناتا که ممکن است بهصورت پيشفرض يا به انتخاب خريدار روي خودرو نصب شوند، عبارتند از: ترمز خودکار با قابليت تشخيص عابر پياده، هدايت هوشمند بين خطوط، حفظ خودرو در شيب، سنسورهاي پيرامون بدنه و تماس خودکار با پليس يا فوريتهاي پزشکي به هنگام حادثه.
بررسي فني و مقايسه با رقبا
صحبت از ارزش کيفي و تواناييهاي سوناتا ۲۰۱۹ با مقايسهي اين خودرو نسبت به رقبا، نمود بهتري پيدا ميکند. پيشتر اشاره شد که مديران هيونداي، تويوتا کمري را هدف خود قرار دادهاند و البته سدان کرهاي را با آستانه قيمتي نزديک به اين محصول (۵۰۰ دلار ارزانتر) توليد ميکنند. از سويي ديگر، هوندا آکورد هم در کلاس سدانهاي خانوادگي حضور دارد که در صورت واردات مجدد توسط نمايندگي، در ايران قابل خريد خواهد بود. با نگاهي گذرا به سايتهاي معتبر خارجي متوجه شديم رقابتي تنگاتنگ ميان کمري، آکورد و سوناتا در ردهبنديهاي مختلف اين کلاس وجود دارد و برتري مطلق به هيچکدام داده نشده است. ذکر اين نکته نيز اهميت دارد که کمري بر خلاف ۲ رقيب ديگر، داراي نسخهي پلاگين هيبريد در بازار جهاني نيست و سدان پلاگين هيبريد هوندا، با نام اينسايت در خارج از ايران عرضه ميشود.
بحث ظاهري کاملا سليقهاي است؛ اما چنانچه طرفدار برند خاصي نباشيد و سن شما کمتر از ۷۰ سال باشد، نظري مثبت نسبت به طراحي بدنهي سوناتا خواهيد داشت. اين خودرو، اسپرت و جوانپسند به نظر ميرسد؛ اما به طور واضح، از ديگر سدانهاي مشهور جهان الگوبرداي نشده است. نسلهاي گذشته، تا حد زيادي محافظهکارانه طراحي ميشدند؛ اما در مدل ۲۰۱۹، ميتوان به ترکيب مدرن چراغها با بدنهي کشيده و کاپوت عقب کوتاه، امتياز بالايي داد. نسخهي اسپرت سوناتا درصورت واردات به ايران، ميتواند براي علاقهمندان به خودروهاي سرعتي با ظاهر هيجانانگيز، جذابيت بيشتري نسبت به کمري و آکورد داشته باشد.
در فضاي داخلي سوناتا ۲۰۱۹، نميتوان برتري خاصي نسبت به رقبا احساس کرد. داشبورد کمري، مدرن و آيندهنگر به نظر ميرسد؛ درحاليکه کابين آکورد، لوکس و باوقار توصيف ميشود. در مجموع، شلوغي کليدها و دستهبندي پرتعداد آنها روي داشبورد و فرمان سوناتا، ميتواند آزاردهنده باشد و البته حس رانندگي با يک خودروي قديمي به راننده بدهد. اگر بخواهيم سختگيرانه نقد کنيم، حالت اسپرت و جوانپسند سوناتا در بيرون با فضاي بيتفاوت و ميانهروي داخل، همخواني ندارد.
کيفيت مواد بهکاررفته در سوناتا، با توجه به رقبا و کلاس قيمتي، قابل قبول است. هرچند نسخهي پايه با صندليهاي پارچهاي عرضه ميشود، با کمي هزينهي بيشتر ميتوان از چرم مرغوبتر استفاده کرد. نسخههاي با آپشن بالاتر در مدلهاي آکورد و کمري، پرهزينهتر از سوناتا هستند؛ اما در نهايت ميتوان بالاترين امتياز را به سدان هوندا داد. از نظر امکانات رفاهي و ايمني، نسخهي استاندارد سوناتا کمي برتر از رقبا است؛ اما در مدل فولآپشن، پا به پاي سدانهاي مطرح ژاپني پيش ميرود. راحتي صندليها براي ۵ سرنشين در سوناتا فراهم ميشود؛ اما ميتوان ادعا کرد در صندلي عقب کمري، فضاي بيشتري وجود دارد و در عوض، صندوق بار سوناتا جادارتر است.
از نظر ويژگيهاي فني، مصرف سوخت، تواناييهاي مربوط به فرمانپذيري و شتابگيري، رقابت نزديکي بين کمري، آکورد و سوناتا وجود دارد؛ اما بايد قبول کرد که محصول کرهاي، با کمي اختلاف؛ بازنده خواهد بود. در بحث کيفيت رانندگي و فرمانپذيري، کمري مدل ۲۰۱۸ به لطف بازطراحي سيستم تعليق عقب، تعادل بهتري نسبت به سوناتا دارد و آکورد هم بنا به تستهاي کارشناسان خارج از کشور، سواري نرمتري ارائه ميدهد. نسخهي پايه و ۲.۵ ليتري کمري، ۲۰۳ اسب بخار قدرت دارد و پيشرانهي ۱.۵ ليتري توربوشارژ هوندا، ۱۹۲ اسب بخار قدرت توليد ميکند که نسبت به موتور ۲.۴ ليتري و ۱۸۵ اسب بخار سوناتا برتري دارند. جالب اينجا است که مصرف سوخت سدانهاي ژاپني در نسخهي پايه، کمي بهتر از سوناتا برآورد ميشود. اين شرايط، در نسخهي هيبريد تفاوت دارد. سوناتا هيبريد، قدرت ۱۹۳ اسب بخار و مصرف سوخت ۴.۷ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر دارد؛ اما کمري هيبريد با قيمت مشابه سدان کرهاي، قدرت ۲۰۸ اسب بخار و مصرف سوخت ۵.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر ارائه ميشود. براي هوندا آکورد هيبريد، قيمت بالاتر است؛ اما قدرت خروجي ۲۱۲ اسب بخار و مصرف سوخت ۴.۸ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر وجود دارد. سوناتا پلاگين هيبريد در ايران رونمايي شده است و در صورت عرضهي نهايي، رقيبي از هوندا و تويوتا نخواهد داشت.
در مجموع، نميتوان ادعا کرد که سوناتا در مقابل کمري و آکورد، ارزش خريد ندارد. اين محصول، با اختلافي اندک و قابل ارفاق، کيفيت ساخت و رانندگي پايينترين نسبت به رقبا ژاپني دارد. از سويي ديگر نبايد فراموش کرد، در نسخههاي مختلف با آپشنهاي مشترک، قيمت سدان کرهاي از کمري و آکورد کمتر خواهد بود. اين اختلاف قيمت، بر بازار ايران با تعرفهي گمرکي بالا، تأثير بيشتري ميگذارد و احتمالا با تفاوت قيمت چندده ميليون تومان، جذابيت خواهد داشت
بازار