ايرنا/ سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو گفت: صرفنظر از اقتصادي بودن يا نبودن، داخلي سازي قطعات حساس خودرويي مانند يي. سي. يو (کامپيوتر خودرو) در شرايط کنوني لازم است.
«فرهاد به نيا» افزود: اين مهم با استفاده از تجارب مراکز دانش بنيان با تخصص بالا که حتي توان صادرات فناوري دارند امکانپذير است.
به گفته اين مقام صنفي، در اين زمينه مي توان از تجهيزات کم مصرف و قابل استفاده نيروهاي مسلح که در نوع خود پيشرفته هستند، استفاده کرد و ضلع سوم اين مثلث بکارگيري تجارب خوب قطعه سازان و خودروسازان کشور است.
وي تاکيد کرد: لازم است اين سه عامل را به خوبي با يکديگر ترکيب و از توان و تخصص آنها با ملزومات ياد شده استفاده کنيم؛ در اين زمينه دفتر معاون اول رييس جمهوري و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري خواهان تحقق موضوع هستند.
به نيا خاطرنشان کرد: توليد خودرو پژو 301 که تا پايان سال آينده به توليد انبوه مي رسد، با همين محوريت در دستور کار است.
پژو 301 به عنوان دومين محصول شرکت مشترک ايران خودرو و پژو که بايد در پي اجراي برجام با داخلي سازي بيش از 50 درصد ساخته مي شد، با تلاش متخصصان و قطعه سازان داخلي تا پايان سال آينده به توليد انبوه مي رسد.
وي يادآور شد: اکنون کيت الکترونيکي يي. سي. يو توسط يکي از شرکت هاي توانمند داخلي در حال توليد است، اما مشکل اصلي در توليد اين قطعه در بحث نرم افزار آن است.
به گزارش ايرنا، پيشتر «هاشم يکه زارع» مديرعامل ايران خودرو درباره قطعه يي. سي. يو به ايرنا گفت: در اين زمينه با کمک اساتيد دانشگاه ها و افراد صاحب دانش فني، در ايران خودرو اقدام هاي خوبي در حال انجام است و تا ارديبهشت ماه سال آينده خبرهاي خوبي در اين زمينه و ساير موارد مربوط به الکترونيک خودروها اطلاع رساني خواهيم کرد.
وي درباره شايعه همکاري وزارت دفاع با برخي خودروسازان در زمينه توليد يي. سي . يو خاطرنشان کرد: اين شرکت آماده است تا از افراد و شرکت هايي که بتوانند در زمينه خودکفايي و داخلي سازي به ياري اين شرکت بشتابند، حمايت کند.
** واردات قطعات بجاي داخلي سازي
سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو در ادامه درخصوص واردات برخي قطعات و فناوري ها به نام و آرم «ساخت ايران» در سال هاي گذشته به جاي تمرکز بر داخلي سازي آنها از سوي برخي قطعه سازان گفت: در اين زمينه بايد در گمرک جلو متخلفان گرفته شود.
وي يبان داشت: بايد اسامي چنين شرکت هايي وارد يک «فهرست سياه» شود و حتي خودروسازاني که از آنها خريد مي کنند با جريمه مواجه شوند.
به نيا همچنين درباره سرنوشت همکاري قطعه سازان بزرگ ايراني که در دوره پسابرجام مورد تاييد رنو و پژو قرار گرفته و مقرر بود در زنجيره تامين جهاني با آنها همکاري کنند، گفت: به دليل فشارها و تحريم هاي آمريکا، روابط اين شرکت ها با خودروسازان ياد شده تيره و تار شده است.
بازار