نماد آخرین خبر

خودرو‌هایی که تا ۵ سال دیگر به بازار می‌آیند

منبع
صبحانه آنلاين
بروزرسانی
صبحانه آنلاين/ در مطلب زير به ويژگي‌هاي فناورانه ۱۰ خودرويي که قرار است تا کمتر از ۵ سال آينده به بازار بيايندپرداخته ايم. اين‌که در عصر تحويل گرفتن سريع محصولات مورد علاقه، پرداخت خودکار و اينترنت گيگابيتي زندگي مي‌کنيم و خريد‌هاي خود را با سرعتي بالا انجام مي‌دهيم، براي رسيدن به برخي دستاورد‌هاي فناورانه هرگز نبايد عجله کرد. با اين‌که در سه ماه اخير شيوع کوويد-۱۹ باعث شد خودروسازان رکود قابل توجهي را تجربه کنند، در اين مقاله قصد داريم خودرو‌هايي را معرفي کنيم که از چند ماه تا چند سال آينده بايد انتظار عرضه‌شان در بازار جهاني را داشته باشيم. برخي از اين خودرو‌ها تا دو سه سال آينده وارد خط توليد مي‌شوند. اما برخي ديگر هنوز در مراحل طراحي هستند. اگر از خودرو‌هاي کسالت آور خودروسازان خسته شده‌ايد، پس کمي ديگر هم صبر کنيد تا اين خودرو‌ها وارد بازار شوند. اين‌ها ارزش صبر کردن را دارند. ۱. آلفا رومئو توناله توناله اولين کراس‌اوور فشرده (کامپکت) مجهز به سامانه انتقال قدرت هيبريدي است. اين خودرو، اولين محصول هيبريدي خودروسازي آلفا رومئو خواهد بود و سال ديگر وارد بازار مي‌شود. آلفا رومئو توناله، به احتمال بسيار زياد نيروي خود را از موتور توربوشارژ چهار سيلندري تعبيه‌شده در جلوي خودرو و يک موتور الکتريکي در عقب خودرو مي‌گيرد. سيستم انتقال قدرت اين وسيله نقليه از طراحي خودرو‌هاي هيبريدي مانند جيپ رنه‌گيد و کامپس الهام گرفته است. جالب اينجاست اسکلت‌بندي اين خودرو مانند هر دو جيپ‌هاست، اما به دليل اين‌که قرار بوده اين خودرو، اسپرت‌تر باشد، پلتفرم آن طوري طراحي شده است که تجربه رانندگي بهتر و هيجان‌انگيزتري در اختيار راننده قرار دهد. اين خودرو به ويژگي تغيير حالت‌هاي رانندگي با امکان مديريت انرژي مجهز است. ۲ .هيونداي سانتاکروز هيونداي قصد دارد تا سال ديگر، محصول سانتاکروز وانت خود را عرضه کند. هنوز اطلاع دقيقي از ويژگي‌هاي اين وانت در دست نيست. اما گفته شده پلتفرم و برخي قطعات آن از کراس‌اوور سانتافه الگوبرداري شده است و هر دو يک نوع موتور و يک جعبه‌دنده خودکار هشت‌سرعته دارند. موتور اول اين خودرو چهار سيلندر ۴/۲ ليتري با قدرت ۱۸۵ اسب بخار و موتور ديگري آن توربوشارژ چهار سيلندر ۰/۲ ليتري است. البته اين خودرو بايد بتواند قدرت و گشتاور بيشتري ارائه دهد تا در بازار رقابتي وانت‌ها، حرفي براي گفتن داشته باشد. احتمالا دو چرخ جلوي محرک، استاندارد اين خودرو خواهد بود و سيستم چهار چرخ محرک از قابليت‌هاي آن به حساب خواهد آمد. با توجه به ويژگي‌هاي بدنه اين خودرو، انتظار مي‌رود بتواند تا ۲۳۰۰ کيلوگرم وزن را تحمل کند. ۳. شاسي‌بلند فراري پوروسنگو شرکت فراري بالاخره گامي بلند برداشته و قصد دارد خودرويي شاسي‌بلند روانه بازار کند. براي برندي که به ساخت خودرو‌هاي مسابقه شهرت دارد، توليد خودروي شاسي‌بلند، تغيير بسيار بزرگي است. شرکت فراري، اسم شاسي‌بلند جديد خود را پوروسنگو، (که به ايتاليايي به معناي اصيل است) گذاشته و قرار است حداکثر تا دو سال ديگر روانه بازار شود. البته هنوز کاملا تمام ويژگي‌هاي موتور اين خودرو مشخص نشده است، اما احتمالا موتور آن توربوشارژ هشت سيلندر يا مانند ابرخودروي افسانه‌هاي فراري، ۱۲ سيلندر خواهد بود. گفته مي‌شود فراري پوروسنگو چهار چرخ محرک و مجهز به سيستم هيبريدي خواهد بود. خودروي ۱۲ سيلندري فراري، ۹۵۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و احتمال دارد اين خودرو هم بسيار قدرتمند باشد. فراري قصد دارد با کمک موتور‌هاي الکتريکي اين شاسي‌بلند را به حرکت درآورد که در اين صورت از پرداخت پول براي بنزين خلاص مي‌شويد. ۴. لکسوس ال‌کيو لکسوس ال‌کيو قرار است يک کراس‌اوور لوکس باشکوه باشد و تجربه‌اي عالي در اختيار خريداران خود قرار دهد. به نظر مي‌آيد که سيستم انتقال توان لکسوس ال‌کيو، از لکسوس ال‌اس گرفته شده باشد و به اين ترتيب به موتوري بنزيني و همينطور نوع هيبريدي مجهز خواهد شد. موتور لکسوس ال‌اس از نوع شش سيلندر ۴/۳ ليتري توربوشارژ دوقلو با ۴۱۶ اسب بخار است که جعبه دنده خودکار ده‌سرعته دارد و موتور لکسوس ال‌کيو مي‌تواند شش سيلندر ۴/۳ ليتر همراه با دو موتور برقي باشد که در کنار هم ۳۵۴ اسب بخار نيرو توليد مي‌کنند. يک جعبه‌دنده متغير پيوسته هم قدرت هيبريدي آن را مديريت خواهد کرد. اين خودرو ممکن است به صورت چهار چرخ يا فقط چرخ‌هاي عقب محرک به بازار عرضه شود. مصرف سوخت اين خودرو هم بهينه خواهد بود و در شهر هر هشت کيلومتر، يک ليتر و در بزرگراه‌ها در هر ۱۲ کيلومتر، يک ليتر بنزين مصرف خواهد کرد. فضاي داخلي اين خودرو بسيار باکيفيت و راحت است. صندلي‌هاي آن از چرم است و صندلي‌هاي عقب به سيستم‌هاي گرمايي مجهز شده‌اند و صندلي‌هاي جلو، ماساژور هستند. اين خودرو قرار است تا دو سال آينده به بازار عرضه شود. ۵. مزدا ۶ مزدا۶ چيزي بيش از يک سدان خانوادگي متوسط معمولي است. بدنه باکيفيت و ظاهر زيباي آن، شما را به‌ياد خودرو‌هاي گرانقيمت مي‌اندازد. شاسي آن، تجربه رانندگي بسيار باکيفيتي به‌دست مي‌دهد که معمولا از يک سدان اسپرت گرانقيمت انتظارش را داريد. البته اين خودرو سريع‌تر و مجهز به فناوري‌هاي بيشتر از رقباي خود نيست، اما از يک خودروي صرفا خانوادگي، بسيار بهتر است. موتور اين سدان (سواري صندوقدار) از نوع چهار سيلندر ۵/۲ ليتري است. توان استاندارد اين خودرو ۱۸۷ اسب بخار است، اما نوع ديگري از اين خودرو با موتور توربوشارژ مي‌تواند ۲۵۰ اسب بخار نيرو توليد کند. هر دو نوع مزدا۶ به سيستم انتقال توان خودکار شش سرعته مجهز هستند. فضاي داخلي اين سدان جادار و مناسب سفر‌هاي خانوادگي است و البته صندوق عقب آن به اندازه شش چمدان کوچک دستي جا دارد. از فناوري‌هاي آن مي‌توان به مسيريابي با جي‌پي‌اس و دوربين ۳۶۰ درجه، حسگر‌هاي پارک جلو و عقب، تشخيص علائم ترافيکي اشاره کرد. اين سواري دوست‌داشتني قرار است سه سال ديگر وارد بازار شود. ۶. ب‌ام‌و آي۸ ام اگرچه، ب‌ام‌و آي۸ فعلي نتوانسته است دقيقا همان خودروي اسپرتي شود که شرکت ب‌ام‌و در نظر داشت، ظاهرا قرار نيست اين خودرو‌هاي هيبريدي گرانقيمت شرکت آلماني کنار گذاشته شود. اکنون نسخه ام (M) اين خودرو در راه است و احتمال مي‌رود تا چهار سال آينده وارد بازار شود. اين نسخه جديد داراي قدرت و تواني بيشتر، دامنه برد بيشتر رانندگي در حالت تمام‌الکتريکي، استايل جديد و بدنه‌اي بهتر است که مي‌تواند تمام انتظارات شرکت ب‌ام‌و از اين خودرو را برآورده سازد. سيستم انتقال اين خودروي هيبريدي پلاگين براساس همان چيزي است که «آي۸» بود. يک موتور الکتريکي چرخ‌هاي جلو را به حرکت درمي‌آورد و يک موتور بنزيني وسط دو محور جلو و عقب خودرو قرار دارد و يک موتور الکتريکي هم چرخ‌هاي عقب خودرو را مي‌چرخاند. ب‌ام‌و آي۸ ام، مجهز به موتور چهارسيلندر توربوشارژ است. قدرت اين خودرو ۵۹۱ اسب بخار است که بسيار بيشتر از ۳۶۹اسب بخار نسخه قبلي‌اش است. دامنه حرکت ب‌ام‌و آي۸ فعلي در حالت تمام‌الکتريکي فقط حدود ۲۹ کيلومتر بود که در خودروي جديد قرار است اين دامنه به ۷۷/۹۹ کيلومتر برسد. شتاب و عملکرد اين خودرو، همچنين مصرف سوخته بهينه آن از خودروي قبلي آي۸ به مراتب بهتر خواهد بود. فناوري‌هاي متعددي از جمله، دستيار راننده، تجهيزات اطلاعاتي - سرگرمي پيشرفته و چند نمايشگر هم به اين خودرو افزوده خواهد شد. ۷. لندرور ديفندر ۸۰ لندرور ديفندر۸۰، ظاهري پيچيده و نوستالژيک دارد و ما را ياد خودروي اصيل آن در سال ۱۹۵۰ ميلادي مي‌اندازد. بدنه آن جعبه‌اي شکل و شبيه يک کراس‌اوور معمولي است. اين خودرو داراي تجهيزاتي مانند ديفرانسيل قفل‌شو، چهار چرخ محرک دائمي و جعبه‌دنده کمک دوسرعته است که توانايي رانندگي آفرود آن را بالا مي‌برد. اين خودرو هم به‌شکل خودروي دو در (مانند مدل ۹۰) و هم به صورت چهار در (مدل۱۱۰) عرضه مي‌شود که هر يک روي محور‌هاي چرخ متفاوتي بنا شده‌اند و حجم فضا‌هاي داخلي متفاوتي دارند. البته نوع چهار در آن براي بيشتر خريداران کاربردي‌تر خواهد بود که به موتور چهارسيلندر ۰/۲ ليتري توربوشارژ با ۲۹۶ اسب بخار قدرت مجهز است. همچنين لندرور ديفندر۸۰، خودرويي با يک نوع موتور ديگر هم به خريداران خود پيشنهاد مي‌دهد و آن موتور پي ۴۰۰ (P۴۰۰) توربوشارژ و ابرشارژ شش سيلندر خطي با قدرت ۳۹۵ اسب بخار و دستيار هيبريدي ۴۸ولتي است که انتخاب بهتري براي مشتريان خواهد بود. ۸. مرسدس بنز کلاس- اس‌ال مرسدس بنز کلاس-‌اس‌ال، خودروي موتور جلو - محور عقب در کلاس اسپرت است. اين خودرو مدرن‌ترين سيستم انتقال توان و سيستم‌هاي هيبريدي ۴۸ ولتي بنز را دارد. موتور اين خودرو شش سيلندر خطي ۰/۳ ليتري است که مي‌تواند ۳۶۲ اسب بخار نيرو توليد کند. البته يک نوع ديگر مجهز به موتور هشت سيلندر هم دارد که ۰/۴ ليتري بوده و مي‌تواند ۴۸۳ اسب بخار قدرت توليد کند. مصرف سوخت اين خودرو هنوز تخمين زده نشده است، اما به نظر مي‌رسد که نوع هشت سيلندري آن در بزرگراه‌ها در هر ده کيلومتر، يک ليتر بنزين مصرف کند. تاکنون در مورد فضاي داخلي اين خودرو، جزئيات کمي ارائه شده است. اما به نظر مي‌آيد که در فضاي داخلي از چرم، چوب و فلزات با کيفيت استفاده شود و سيستم اطلاعاتي - سرگرمي اين خودرو از جديدترين فناوري‌ها بهره خواهد برد. در ضمن مرسدس بنز کلاس اس‌ال به تمام ويژگي‌هاي دستيار راننده مجهز است و ايمني سرنشينان خود را تضمين مي‌کند. ۹. مازراتي ام‌سي ۲۰ خودروي اسپرت موتور وسط جديد برند لوکس مازراتي ايتاليايي در کمتر از يک سال ديگر وارد بازار خواهد شد. به نظر مي‌رسد موتور اين خودرو شش سيلندر توربوشارژ دوقلو بوده و توانايي توليد نيروي ۶۰۰ اسب بخار را داشته باشد. اما براي اين‌که بدانيم واقعا چه موتوري در اين خودرو تعبيه مي‌شود بايد تا چند ماه ديگر صبر کنيم. خودرو‌هاي اسپرت با توان بالا معمولا نمي‌توانند در مصرف سوخت عالي و بهينه باشند. اما خودروسازان ايتاليايي مازراتي قصد دارند تا جايي‌که امکان دارد، مازراتي ام‌سي۲۰ را به‌گونه‌اي طراحي کنند که در مصرف سوخت صرفه‌جو باشد. اين خودرو به تجهيزات اطلاعاتي- سرگرمي باکيفيتي مجهز خواهد بود. همچنين صفحه نمايش ۳/۱۰ اينچي خواهد داشت. بقيه فناوري‌هاي آن نيز از به‌روزترين فناوري‌هاي روز خواهد بود. اين خودرو از نظر ايمني به ويژگي‌هاي متنوع سيستم‌هاي دستيار راننده، مانند کنترل پيمايش سازگار، دستيار پارک فعال، ترمز خودکار در مواقع اضطراري و نمايشگر نقطه کور مجهز است. ۱۰. تويوتا جي‌آر کورولا اين خودرو، نوعي خودروي هاچبک نسخه تويوتا کورولا و اولين خودروي کامپکت اسپرت شرکت تويوتا خواهد بود. هنوز در مورد جزئيات موتور اين خودرو که قرار است دو سال ديگر به بازار عرضه شود، صحبتي نشده است. اما به نظر مي‌آيد اين خودرو به موتور توربوشارژ سه سيلندر با نيروي ۲۵۷ اسب بخار مجهز شود. معمولا در اين نوع خودرو‌ها يک جعبه‌دنده شش‌سرعته دستي تعبيه مي‌شود. اما مي‌توان انتظار نوع خودکار آن را هم داشت. تويوتا کورولاي فعلي در بازار، مصرف سوخت بهينه‌اي دارد و احتمال مي‌رود نوع جي‌آر کورولا حتي بهتر از قبلي باشد. در واقع انتظار مي‌رود مصرف سوخت اين خودرو در بزرگراه‌ها حدود يک ليتر در هر ۱۳ کيلومتر باشد. تويوتا مي‌گويد فضاي داخلي اين خودرو با بهترين مواد موجود ساخته و به انواع فناوري‌هاي روز مجهز خواهد شد. از اين فناوري‌ها مي‌توان به کنترل خودکار آب‌وهوا، صندلي‌هاي گرم، نور مناسب داخل کابين و تمام تجهيزات مربوط به سيستم دستيار راننده اشاره کرد.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره