مقایسه لیفان 820 با بسترن B30

باشگاه خبرنگاران/ يکي از مقايسههاي خودرويي پر مخاطب بازار، ليفان 820 با بسترن B30 است. تا چندين سال پيش خريد خودرو کاري آسان بهشمار ميآمد، اما پيشرفت اين صنعت که با آمدن مدلهاي گوناگون در سگمنتهاي مختلف همراه شد، کار خريد و انتخاب را براي خريداران کمي دشوار کرد. امکانات رفاهي فراوان، طراحيهاي متفاوت و مشخصات فني گوناگون، پارامترهايي است که ممکن است علاقهمندان را دچار ترديد کند.
شايد مقايسه ليفان 820 با بسترن b30 در نگاه اول چندان متعارف و عادلانه به نظر نرسد؛ با اين وجود، به دليل شرايط خاص بازار ايران ترجيح داديم تا دو خودرو را در بوته آزمايش قرار دهيم و پس از بررسي آنها، ببينيم که هر کدام از اين دو تبعه چيني ساکن ايران، چه نقاط قوت و ضعفي نسبت به ديگري در چنته دارند.
معرفي ليفان 820 و بسترن بي ۳۰
پيش از آن که به بررسي مشخصات ظاهري و فني دو خودروي مورد نظر بپردازيم، بهتر است ابتدا اندکي با اين دو سدان جذاب آشنا شويم و پيشينه آنها را از بدو امر تاکنون مورد مطالعه قرار دهيم؛ سپس به سراغ ويژگيهاي هر دو خودرو خواهيم رفت.
معرفي ليفان820
ليفان 820 يک سدان با ابعاد متوسط است که در سال ۲۰۱۴ و همزمان با برگزاري نمايشگاه خودروي پکن، از سوي کمپاني ليفان قدم به جهان خودرو گذاشت و کمتر از يک سال بعد در بازه قيمتي ۸۲ هزار تا ۱۲۰ هزار يوان (بسته به نوع تيپ) به دست مشتريان چيني رسيد. جالب است بدانيد اين خودرو با الگوبرداري از تويوتا کمري xv40 ساخته شده است و يک نسخه تمامبرقي از آن نيز در نمايشگاه خودروي شانگهاي ۲۰۱۵ به بازار معرفي شد. حداکثر برد ليفان 820 برقي برابر ۴۰۰ کيلومتر است و ميتواند به نهايت سرعت ۱۵۰ کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند.
از نسخه برقي که بگذريم، ليفان 820 بنزيني در بهار سال ۱۳۹۵ بازاري جديد را مقابل روي خود ديد؛ زيرا در اين سال از سرزمين اژدها پرکشيد و در خطوط توليد شرکت کرمان موتور فرود آمد! ليفان ۸۲۰ مجبور بود هرچه در آستين دارد، بيرون بريزد و حداقل با نسخههاي کارکرده دو حريف کرهاي، يعني هيونداي سوناتا و کيا اپتيما دستوپنجه نرم کند؛ اما به دليل استراتژي فروش نسبتا ضعيف کرمان موتور در مورد ليفان ۸۲۰ و توجه بيشتر اين خودروساز وطني به محصولات کراساوور، اين سدان چيني نتوانست محبوب دل مشتريان ايراني شود. به زباني ديگر، از اصليترين دلايل عدم موفقيت ليفان ۸۲۰ در بازار ايران، تعلل شرکت کرمان موتور در توليد و عرضه مداوم اين خودروي شبهلوکس بود که مشتريان را بهتدريج از گرد اين سدان جذاب دور کرد.
معرفي بسترن B30
بسترن بي ۳۰ يک سدان سابکامپکت است که از لحاظ سني تقريبا همدوره ليفان ۸۲۰ به حساب ميآيد؛ زيرا نخستين بار در نوامبر سال ۲۰۱۵ سروکله بسترن B30 در بازار خودرو چين پيدا شد؛ با اين تفاوت که بازه قيمتي و ابعاد بدنه آن در مقايسه با ليفان ۸۲۰ کوچکتر بود.

بسترن بي 30 در ابتدا به عنوان يک کانسپت سگمنت B در نمايشگاه خودروي شانگهاي به نمايش درآمد؛ اما اين نمايشگاه چنگدو 2015 بود که چشم مشتريان را به جمال يک سدان جمعوجور شهري واقعي روشن کرد. کمپاني FAW به دليل همکاريهاي نسبتا گسترده با گروه خودروسازي آلماني فولکس واگن، يکي از توليدات شريک آلماني خود به نام جتا را برگزيد تا از آن به عنوان شالوده و اساس طراحي مدل بي 30 بهره ببرد.
مقايسه ليفان ۸۲۰ با بسترن بي ۳۰ از لحاظ ظاهري
ليفان ۸۲۰ يک سدان سايز متوسط با ابعاد نسبتا درشت و فرم بدنه کشيده است که حالتي نسبتا مجلل را از خود به نمايش ميگذارد. چراغهاي کشيده با سگرمههاي درهمرفته، بيواسطه به يک جلوپنجره نسبتا بزرگ ششضلعي با نوارهاي داخلي کرومرنگ پيوند خوردهاند تا به همراه ديگر عناصر نظير چراغهاي ديلايت نواري و قاب هواکش مشکيرنگ سپر، فرمي قابل قبول و متناسب با نيازهاي بصري عموم مشتريان براي ليفان ۸۲۰ رقم بخورد. در نماي جانبي طراحان تمام تلاش خود را کردهاند تا با استفاده از برخي حجمپردازيها و يک خط شانهاي که گوشه انتهايي چراغهاي جلو و عقب را به يکديگر متصل کرده است، استايل بدنه ليفان ۸۲۰ را هر چه بيشتر به يک ورزشکار با عضلات ورزيده شبيه سازند.
البته قطر رينگهاي ۱۶ اينچي در قياس با سايز پروفيل کناري ليفان ۸۲۰ مقداري کوچک به نظر ميرسد و ميتوان از آن به عنوان نوعي ناهماهنگي نام برد. نماي عقب بزرگترين سدان شرکت ليفان نيز به واسطه حضور چراغهاي دوتکه و طرح ساده سپر، جلوهاي متشخصانه و متناسب را در معرض ديد قرار داده است.
در ادامه بحث مقايسه ليفان ۸۲۰ و بسترن بي ۳۰، به سراغ خودروي کوچکتر حاضر در اين ميدان ميرويم. به همان اندازه که ابعاد بدنه فاو بسترن بي ۳۰ نسبت به ليفان 820 کوچکتر شده، از ميزان تشريفات و تجلل نماي بصري اين خودرو نيز کاسته شده است. البته اين حرف بههيچوجه به معناي زشتبودن طراحي ظاهري بسترن بي 30 نيست؛ بلکه صرفا تاکيدي بر طرح عاميانهتر اين خودروي جمعوجور است که برخلاف ليفان ۸۲۰ ادعاي چنداني در زمينه ارائه جنبههاي ظاهري لوکس و تجملاتي ندارد.
ظاهر بسترن بي ۳۰ نميتواند وقار و متانتي در حدواندازههاي ليفان ۸۲۰ را ارائه دهد. البته چنين انتظاري نيز نبايد از بسترن بي 30 داشت؛ چراکه اين خودرو در کلاس پايينتر قرار گرفته است و بيشتر سعي دارد وجههاي مدرنتر و نه لوکس را از خود به نمايش بگذارد. المانهايي مانند چراغهاي جلو، قابهاي مهشکن و خطوط برجسته حکشده در نماي جانبي، جلوه تقريبا بهروزتري براي فاو بسترن B30 رقم زدهاند. با اين حال، فرم کلي بدنه، قوس خط سقف، طرح فريم پنجرهها و فرم نماي عقب اين خودرو نميتواند به ميزان ليفان ۸۲۰ چشمنواز و دلپسند جلوه کند.
بدين ترتيب در پايان مقايسه ليفان ۸۲۰ با بسترن بي ۳۰ از لحاظ ظاهري، لازم است خاطرنشان کنيم که گرچه بسترن بي ۳۰ لباس بهروزتري بر تن خود کرده، اما کتوشلوار شيکي که تنپوش ليفان ۸۲۰ شده است، با وجود قديميتر بودن، پرستيژ بالاتر و وقاري همهپسند را براي سدان ميانسايز چيني به ارمغان آورده است.
مقايسه ليفان ۸۲۰ با بسترن بي ۳۰ از لحاظ طراحي داخلي
عليرغم بهرهمندي از ظاهر شيک و استايل باوقار، درون کابين ليفان ۸۲۰ اثر چنداني از طرحهاي مدرن و مجلل به چشم نميخورد. به ويژه نماي داشبورد و غربيلک فرمان چنگي به دل نميزند و تا حدودي قديمي به نظر ميرسد. ظاهرا طراحان ليفان چندان علاقهاي به اعمال خلاقيت در کابين 820 ندارند و بيشتر سعي کردهاند تا با الگوبرداري از فضاي کابين تويوتا کمري ۲۰۰۸، به نوعي رفع تکليف کرده باشند. با اين وجود، چندان هم نميتوان به طراحي داخلي ليفان ۸۲۰ ايراد گرفت؛ به ويژه که کيفيت متريال ادوات مختلف کابين و همچنين روکش صندليهاي چرمي در سطحي بالاتر از حد انتظار قرار دارد.
حالا از کابين ليفان ۸۲۰ پياده شده و قدم به فضاي داخلي فاو بسترن B30 ميگذاريم. کيفيت پايين متريال بهکاررفته در ساخت کابين b30 در مقايسه با ليفان ۸۲۰، کاملا مشهود است. با وجود اين، شمايل داشبورد، کنسول مياني، پنل کيلومترشمار و غربيلک فرمان حالتي تقريبا مدرنتر از ليفان ۸۲۰ را به نمايش ميگذارند.
فاصله بين محورهاي جلو و عقب بسترن بي 30 در مقايسه با ليفان ۸۲۰ قاعدتا کوتاهتر است؛ بنابراين فضاي کابين نيز تنگتر بوده و راحتي مشابه ليفان ۸۲۰ را در اختيار کاربران خود نميگذارد. البته بهعنوان يک سدان جمعوجور فضاي پا در صندليهاي رديف عقب بسترن بي ۳۰ در سطح قابل قبولي قرار دارد و از اين لحاظ محدوديت چنداني بر کاربران تحميل نميکند. ظرفيت ۴۸۰ ليتري صندوق عقب نيز حرفوحديثي جهت جادادن لوازم سفر باقي نميگذارد.
در مجموع بايد عنوان داشت که کابين ليفان ۸۲۰ در مقايسه با بسترن بي ۳۰ از لحاظ امکانات، کيفيت و ميزان راحتي، محيطي مناسبتر و دلنشينتر بهنظر ميرسد.
مقايسه ليفان ۸۲۰ با بسترن بي ۳۰ از لحاظ فني
احتمالا با مشاهده هيبت ليفان ۸۲۰ انتظار داريد که حداقل ۱۰۰ اسب بخار بيشتر از بسترن بي ۳۰ زير درب کاپوت خود جاي داده باشد؛ اما بهتر است خيلي راه دور نرويد؛ زيرا پيشرانه ۲.۴ ليتري تنفس طبيعي چهار سيلندر ليفان ۸۲۰ تنها ۱۵۸ اسب بخار قدرت ايجاد ميکند که حدود ۵۱ واحد بيشتر از قدرت موتور بسترن بي 30 است.
نهايت گشتاور موتور ليفان ۸۲۰ نيز معادل ۲۲۱ نيوتن متر بوده که در جوار يک گيربکس شش دنده اتوماتيک، زمان فرايند شتابگيري صفر تا صد اين خودرو ۱۵۴۵ کيلوگرمي را به حدود ۱۱ ثانيه ميرساند.
اما فاو Besturn B30 ادعايي در بحث توان پيشرانه ندارد؛ چراکه يک موتور چهار سيلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبيعي به حجم 1.6 ليتر را در بخش جلو خود جاي داده و صرفا ۱۰۷ اسب بخار قدرت به همراه ۱۵۵ نيوتن متر گشتاور از آن استخراج ميکند که به واسطه گيربکس شش دنده اتوماتيک به محور جلو ارسال ميشود. اين سدان ۱۲۷۰ کيلوگرمي حدود ۱۳ ثانيه زمان نياز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کيلومتربرساعت برسد.
در جدول زير ميتوانيد جزئيات دقيقتر مشخصات فني اين دو سدان چيني را مطالعه بفرماييد:
مدل خودرو | ليفان 820 | بسترن بي 30 |
پيشرانه | 4 سيلندر تنفس طبيعي | 4 سيلندرتنفس طبيعي |
حجم موتور (سيسي) | 2373 | 1598 |
حداکثر قدرت | 158 اسب بخار | 107 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 221 نيوتنمتر | 155 نيوتنمتر |
گيربکس | 6 دنده اتوماتيک | 6 دنده اتوماتيک با حالت اسپرت |
مصرف سوخت (ترکيبي) | 7.7 | 6.7 |
شتاب صفر تا 100 | 10.5 ثانيه | 12.6 ثانيه |
حداکثر سرعت | 200 کيلومتر بر ساعت | 170 کيلومتر بر ساعت |
مقايسه ليفان 820 با بسترن بي 30 از لحاظ امکانات
احتمالا گمان ميکنيد که در ميدان رقابت از لحاظ امکانات، ليفان ۸۲۰ به راحتي پشت حريف کوچکتر خود را به خاک ميرساند؛ اما بايد بدانيد که بسترن b30 بيدي نيست که با اين بادها بلرزد؛ زيرا اين خودرو از لحاظ آپشنها و امکانات در سطح قابلقبولي ظاهر شده و ميتواند مقابل هموطن مجللتر خود حرفهايي براي گفتن داشته باشد. با مطالعه جدول زير ميتوانيد مقايسه کاملي نسبت به امکانات موجود در هر يک از اين دو خودرو به دست آوريد.
تجهيزات | ليفان 820 | بسترن B30 |
چراغ | چراغ جلو هالوژني، مه شکن عقب، | چراغ جلو هالوژن، چراغ ديلايت، مه شکن جلو و عقب، روشن و خاموش شدن اتوماتيک چراغها |
سيستمهاي مالتي مديا | تعداد 6 اسپيکر، دوربين عقب، پشتيباني از Bluetooth، USB، MP5 و AUX | 6 بلندگو استريو/ قابليت پخش بلوتوث، USB و AUX/ سيستم GPS |
صفحه نمايش | 8 اينچي لمسي | 7 اينچي لمسي |
رينگها | 16 اينچي | 16 اينچي |
آينه | آينه جانبي برقي با گرمکن | آينههاي جانبي مجهز به چراغ راهنما و تنظيم برقي به همراه گرمکن |
تهويه مطبوع | اتوماتيک | ديجيتال |
صندلي | صندلي راننده 6 حالته برقي با قابليت تنظيم گودي کمر، صندلي سرنشين جلو 4 حالته دستي، گرمکن صندلي جلو، روکش چرم، ايزوفيکس | صندليهاي جلو قابليت تنظيم در 6 جهت، صندليهاي عقب با قابليت تاشوندگي |
شيشه | شيشه بالابر برقي | شيشه بالابر برقي |
سيستم هاي هشدار دهنده | سنسور عقب | سنسور عقب |
ساير امکانات | کروز کنترل، کنترل ايستايي در سربالايي، ترمز پارک پدالي، فرمان هيدروليک، سيستم ورود بدون کليد، استارت دکمهاي، سانروف | کروز کنترل، کنترل ايستايي در سربالايي، فرمان برقي حساس به سرعت، سانروف |
مقايسه ليفان ۸۲۰ با بسترن بي ۳۰ از لحاظ ايمني
تا به اينجاي کار اطلاعات دقيقي پيرامون تست تصادف سدان ليفان ۸۲۰ در دسترس نيست اما گويا مسئولان ليفان اعتماد بالايي به سطح امنيت اين محصول خود دارند؛ آنها معتقدند در صورت حضور ليفان ۸۲۰ در تست تصادف يوروانکپ، اين خودرو ميتواند ۵ ستاره ايمني را کسب کند. به هر روي استفاده از پلتفرم تويوتا کمري، ميلههاي فولادي داخل درها به همراه شش عدد کيسه هوا و ساير تجهيزات ايمني، اين خودرو را به وسيله نقليهاي نسبتا ايمن بدل ساخته است.
از طرف ديگر گفته شده که فاو بسترن بي ۳۰ توانسته است ۵ ستاره ايمني از موسسه C-NCAP چين کسب کند؛ هرچند که ما نتوانستيم به نتايج تست تصادف اين خودرو در منابع معتبر خارجي دست پيدا کنيم. به هر حال نسخه موجود در ايران تنها داراي دو کيسه هواست؛ بنابراين نميتواند امتياز کامل ايمني را کسب کند.
درمجموع به نظر ميرسد که با توجه به ابعاد بدنه، کيفيت ساخت پلتفرم و تجهيزات ايمني بيشتر به ويژه کيسههاي هوا، ليفان 820 امنيت بيشتري را براي سرنشينان خود به ارمغان ميآورد. در جدول زير به جزئيات تجهيزات و امکانات ايمني هر دو خودرو اشاره شده است:
تجهيزات | ليفان 820 | بسترن B30 |
تجهيزات ايمني و حفاظتي | قفل کودک، سيستم ضدسرقت، کمربند ايمني پيشکشنده، کنترل کشش و پايداري | ايموبلايزر، قفل کودک، کمربند ايمني پيشکشنده، کنترل کشش و پايداري |
کيسه هوا | شش کيسه هوا شامل دو کيسه جلو، دو کيسه جانبي و دو کيسه پرده اي | دو کيسه هوا جلو، |
سيستم ترمز | ABS،EBD و BAS | ABS، EBD، BA |
مقايسه تجربه رانندگي ليفان 820 با بسترن B30
پشت فرمان ليفان ۸۲۰ احساسي تقريبا مشابه حضور در کابين سدانهاي لوکس بزرگ در شما ايجاد خواهد شد؛ گرچه اين حس به تدريج عادي ميشود. پس از فشردن دکمه استارت متوجه خواهيد شد که ورود سروصداي موتور به درون اتاق چندان شديد نيست و نميتواند موجب آزار سرنشينان شود.
ترمز پارک از طريق پدال آزاد شده و مواردي همچون عايقبندي کابين به علاوه ميزان ديد به اطراف در اين رنج قيمت بسيار قابل قبول ارزيابي ميشود. با توجه به نسبت توان پيشرانه به وزن خودرو، نبايد انتظار عملکرد چابک و اسپرت را از اين سدان خانوادگي داشت اما تأمين نيازهاي عادي و معمول مشتريان امري است که ليفان ۸۲۰ بهراحتي ميتواند از عهده تامين آن برآيد.
سيستم تعليق خودرو عملکرد نسبتا نرمي دارد و حين عبور از دستاندازهاي متعارف، ضربه و سروصداي زيادي وارد اتاق نميکند. قدرت ترمزها در حد انتظار نيست و حين ترمزگيري شديد نيز خودرو به سمت جلو پرتاب ميشود که ميتوان آن را ناشي از سيستم تعليق نرم ليفان ۸۲۰ دانست. با اين وجود، عملکرد ترمزها، هندلينگ و پايداري اتومبيل هنگام عبور از پيچها قابل قبول بوده و اطمينان خاطر رضايتبخشي را در راننده به وجود خواهد آورد. تنها مشکلي که ميتوان پيرامون تجربه رانندگي با ليفان ۸۲۰ به آن اشاره کرد، عدم هماهنگي مطلوب پيشرانه با جعبهدنده و گاز هرزخوردن موتور بعد از هر تعويض دنده در رانندگيهاي تهاجمي است.
از رکاب همزاد چيني تويوتا کمري پياده شده و به سراغ بسترن بي ۳۰ ميرويم. همان ابتداي قرار گرفتن پشت فرمان بسترن متوجه ابعاد کوچکتر و حس تسلط بيشتر راننده بر گوشههاي خودرو خواهيد شد. البته حين حرکت به سواري نرمتر ليفان ۸۲۰ غبطه ميخوريد و ضربات ناشي از ناهمواريهاي سطح جاده گاهوبيگاه شما و سرنشينان را تا حدي آزار خواهد داد؛ به ويژه رديف عقب با وجود سيستم تعليق ميله-پيچشي عملکرد قابل قبولي در جذب ضربات و تکانهاي ناشي از سطح جاده ندارد و از اينرو ميتوان لقب «تقريبا خشک» را به سواري فاو بسترن بي ۳۰ نسبت داد.
بسترن B30 در بحث شتابگيري ضعيفتر از ليفان ۸۲۰ است و هيجان چنداني در رانندگي با اين خودرو احساس نميشود. يکي از انتقادات نسبت به بخش فني بسترن بي ۳۰ عملکرد نهچندان دقيق گيربکس اتوماتيک آن است که از هماهنگي قابل قبول با موتور خودرو بهره نميبرد؛ حتي در حالت تيپترونيک نيز تاخير در تعويض دنده به وضوح احساس ميشود.
نتيجهگيري
همان ابتداي مطلب اشاره کرديم که مقايسه اين دو خودرو اساسا کار درست و منطقي به نظر نميرسد؛ چراکه هم از لحاظ سگمنت و هم از لحاظ قيمت در دو کلاس مجزا حضور دارند؛ اما به هر حال اگر بخواهيم يکي از اين دو خودرو را به عنوان برنده اين رقابت نابرابر اعلام کنيم، مسلما ليفان ۸۲۰ در جايگاه بالاتر (البته با قيمت بيشتر) قرار ميگيرد.
افرادي که تمايل چنداني به خريد سدانهاي هفت هشت سال کارکرده کرهاي نظير نسلهاي گذشته هيونداي سوناتا و اپتيما ندارند، ميتوانند نسخههاي کمکارکرد و بسيار تميز ليفان ۸۲۰ را مد نظر خود قرار دهند. طراحي ظاهري مناسب، کابين نسبتا باکيفيت و جادار، کيفيت ساخت قابل قبول و پرستيژ مناسب از جمله مواردي است که ميتواند مشتريان را به سوي سدان چيني شرکت کرمان موتور بکشاند.
از طرف ديگر فاو بسترن B30 ميتواند در رنج قيمت خود حريف مناسبي براي محصولاتي همچون دنا پلاس، پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتيک باشد. اين خودرو از ظاهري مناسب برخوردار بوده و توليد آن به صورت جستهوگريخته همچنان در گروه بهمن ادامه دارد.