نماد آخرین خبر

لامبورگینی کانتاش LP500 پنجاه‌ساله شد!

منبع
پدال
بروزرسانی
لامبورگینی کانتاش LP500 پنجاه‌ساله شد!

پدال/ لامبورگيني در حال گراميداشت پنجاهمين سالگرد معرفي کانتاش است، خودرويي که شوک جديدي به صنعت خودرو وارد کرد. اولين نمونه پروتوتايپ اين خودرو با رنگ زرد روشن خود در نمايشگاه ژنو سال ۱۹۷۱ پديدار شد.

پروتوتايپ لامبورگيني کانتاش LP500 در ساعت ۱۰ صبح در ژنو معرفي شد. علاوه بر کانتاش يک خودروي افسانه‌اي ديگر هم در غرفه لامبورگيني رونمايي شد که خودرويي نبود به جز ميورا SV. به جرات مي‌توان گفت سال ۱۹۷۱ يکي از خاص‌ترين و بهترين سال‌هاي تاريخ اين خودروساز ايتاليايي بوده است.

معرفي اولين نسخه پيش‌توليدي کانتاش به حدي موفقيت‌آميز بود که لامبورگيني مجبور شد توسعه آن از فاز پروتوتايپ به نسخه نهايي را تسريع کند تا نظر مصرف‌کنندگان جلب شود.

طراح اين خودرو کسي نبود جز مارچلو گانديني مشهور که در آن زمان مدير برتونه بود. گانديني همچنين تصميم گرفت تا بجاي درب‌هاي سنتي از نمونه‌هاي قيچي شکل استفاده کند و از آن زمان بود که تمامي محصولات ۱۲ سيلندر لامبورگيني از اين ويژگي سود بردند.

پروتوتايپ کانتاش LP500 نسبت به نمونه‌هاي نهايي توليدي تفاوت‌هايي داشت. در ابتدا بايد گفت اين خودرو بجاي شاسي لوله‌اي بر پايه فريم پلتفرم شکل گرفته بود و نيروبخش آن نيز پيشرانه ۱۲ سيلندر ۵ ليتري با طراحي خاص بود. همچنين اين پروتوتايپ از پشت آمپرهاي الکترونيکي استفاده مي‌کرد.

اما ريشه نام کانتاش هم داستان جالبي دارد. در واقع نام کانتاش مختص گويش خاص منطقه پيدمونت ايتاليا است. اين پروتوتايپ قبل از معرفي در يک کارخانه توليد محصولات کشاورزي پنهان شده بود تا فازهاي نهايي توسعه را طي کند. زماني که يک کشاورز آن را در کارخانه ديد با هيجان نام “کانتاش!” را به زبان آورد که در گويش پيدمونتي ها نشان دهنده هيجان بسيار زياد است. گانديني از واکنش آن کشاورز به خودرو آگاه شد و تصميم گرفت از همين نام استفاده کند.

مهندس افسانه‌اي پروژه کانتاش که در کارخانه با کد LP112 شناخته مي‌شد پائولو استانزاني بود. در نهايت نسخه توليدي کانتاش LP400 سه سال بعد و در سال ۱۹۷۴ معرفي گرديد.

اما پروتوتايپ کانتاش LP500 توسط باب والاس راننده تست ارشد لامبورگيني براي تست‌هاي جاده‌اي بکار رفت. اين خودرو بعدها از پيشرانه ۱۲ سيلندر ۴ ليتري مطمئن‌تر استفاده کرد اما نهايتاً لامبورگيني در سال ۱۹۷۴ از آن براي تست‌هاي تصادف ضروري مختص خودروهاي توليدي استفاده کرد و اين پروتوتايپ در نهايت اوراق شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar