تکنولوژی TGDI چیست؟ موتور کوچکتر با توان بیشتر!
![تکنولوژی TGDI چیست؟ موتور کوچکتر با توان بیشتر!](https://app.akharinkhabar.ir/images/2021/04/10/15258745-01e5-4724-aad6-d22f3fb33a4a.jpeg)
خودرو بانک/ در روزهايي که مصرف سوخت و ميزان توليد آلايندگي حرف اول را در صنعت خودرويي جهان ميزند، استفاده از تکنولوژيهايي که باعث ميشود تا حتي 1 درصد مصرف سوخت بهينهتر باشد، ميتواند کارت برنده براي اين رقابت سخت بين خودروسازان باشد.
قطعاً براي رسيدن به مصرف سوخت کمتر و البته در مقابل آن کم نشدن قدرت پيشرانه، هزاران راه وجود دارد اما يکي از راههاي مرسوم استفاده از تکنولوژي TGDI يا همان Turbocharged Gasoline Direct Injection است. در حال حاضر اکثر خودروهاي بنزيني توليد شده در چين و آمريکاي شمالي، اولين و دومين بازار بزرگ خودرويي جهان، با استفاده از سيستم TGDI راهي بازار ميشوند و تا سال 2024، بيش از 80 درصد خودروهاي آمريکاي شمالي از همين سيستم استفاده خواهند کرد. البته سرعت رشد استفاده از اين سيستم در تمامي بازارها يکسان نيست و به طور مثال تا سال آتي ميلادي، تنها 25 درصد از خودروهاي عرضه شده در آمريکاي جنوبي داراي سيستم TGDI خواهند بود.
در تمامي بازارهاي دنيا کمترين ميزان توليد آلايندگي قابل قبول، ردههاي يورو 4 و يورو 5 هستند و يکي از بهترين راههاي رسيدن به اين استانداردها، استفاده از TGDI است که در تمام دنيا مرسوم شده است.
همانطورکه اشاره کرديم، در بازار کنوني، مشتريان به دنبال خودرويي با مصرف سوخت کمتر، توليد آلايندگي کمتر اما در عين حال قدرت موتور بيشتر هستند و به همين دليل خودروسازان به سراغ TGDI رفتهاند. به طور مثال يک پيشرانه 4 سيلندري با سيستم TGDI تقريباً ميتواند به اندازه يک موتور 6 سيلندري با سيستم MPFI نيرو توليد کند اما با مصرف سوختي بسيار کمتر!
سيستم TGDI چيست؟
در موتورهاي با سيستم سوخترساني TGDI، بنزين با فشار بالا و از طريق ريل مشترک سوخت مستقيماً به داخل سيلندر جهت احتراق تزريق ميشود (در سيستم MPI ابتدا سوخت در منيفولد تزريق ميشود اما در سيستم GDI يک انژکتور روي هر سيلندر قرار ميگيرد و پاشش سوخت مستقيماً براي هر سيلندر جداگانه انجام ميشود). اين نوع سوخترساني به سيلندرها، باعث ميشود تا کنترل بهتري روي تايمينگ پاشش بوجود بيايد و بالطبع آن، راندمان موتور به مراتب بهتر و ميزان آلايندگي توليد شده کمتر ميشود.
اين سيستم سوخترساني اخيراً در خودروهاي داخل بازار ايران نيز مشاهده شده و به طور مثال کرمان موتور روي جک S5 فيس ليفت از موتور 1.5 ليتري TGDI استفاده کرده که به دليل استفاده از همين سيستم، ميزان توان توليدي آن برابر با جک S5 اتوماتيک با پيشرانه 2 ليتري است اما توانسته براحتي ميزان آلايندگي مناسب جهت شمارهگذاري را کسب کند. به نظر ميرسد که با سختتر شدن استانداردهاي لازم براي شمارهگذاري در ايران، به زودي شاهد استفاده از اين سيستم در بسياري از خودروهاي جديد داخلي باشيم.