برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

عزم جزم رنو برای بازگشت به ایران

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
عزم جزم رنو برای بازگشت به ایران

دنياي اقتصاد/ زمزمه‌هاي بازگشت شرکت‌هاي خارجي به خصوص خودروسازان به ايران در صورت احياي برجام و لغو تحريم‌ها، اين روزها بيش از گذشته به گوش مي‌رسد و در اين بين، عزم رنو براي برگشتن جدي‌تر از ديگر شرکت‌ها است.

در جلسه‌اي که چندي پيش بين سفير فرانسه، نمايندگان شرکت‌هاي اين کشور از جمله رنو و برخي قطعه‌سازان و طرف‌هاي ايراني برگزار شده، طرفين بر سر فعاليت‌هايشان در ايران پساتحريم، بحث و گفت و گو کرده‌اند. در اين بين، نماينده رنو تاکيد کرده که تصميم اين شرکت براي بازگشت به ايران قطعي است. به گفته يک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، نماينده رنو در اين جلسه عنوان کرده تنها مانع بازگشت اين شرکت به ايران، بلاتکليفي برجام و تحريم است و اگر برجام احيا و تحريم لغو شود، رنو بلافاصله باز خواهد گشت.

در کنار رنو، برخي قطعه‌سازان فرانسوي نيز براي بازگشت به ايران اعلام آمادگي کرده‌اند، منتها مشکل آنها نيز بلاتکليفي برجام و تحريم است. در واقع اگر تحريم‌ها به واسطه احياي برجام کنار بروند، برخي قطعه‌سازان فرانسوي نيز فعاليت خود را در ايران از سر خواهند گرفت. در اين بين اما آن طور که منبع آگاه حاضر در جلسه موردنظر مي‌گويد، فعلا خبري از پژوسيتروئن و برنامه اين شرکت در ايران در دوران پساتحريم نيست.

اما عزم جدي رنو براي بازگشت به ايران در شرايطي است که اين شرکت در دوران برجام نيز برنامه‌اي خاص و وسيع براي حضور در صنعت و بازار خودروي کشور داشت، با اين حال موفق به اجراي آن نشد. رنو مي‌خواست به صورت مستقل در ايران فعاليت کند و حتي قراردادي نيز با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و يکي از شرکت‌هاي بخش خصوصي منعقد کرد. رنو در اين قرارداد دست بالا را داشت و از سهام اکثريت شرکت مشترک برخوردار بود، اما در نهايت نتوانست برنامه‌اش را در ايران عملي کند. يکسري کارشکني‌ها و حاشيه‌سازي‌ها اجازه نداد رنوي مستقل در ايران شکل بگيرد و سرانجام نيز با اعمال تحريم‌هاي سختگيرانه آمريکا، رنويي‌ها مجبور به ترک کشور شدند، بي‌آنکه سرمايه خاصي از خود به جا گذاشته باشند.

با وجود اين تجربه ناخوشايند اما رنو همچنان هوس حضور در ايران را دارد، مخصوصا اينکه فعلا و تا مدت‌ها احتمالا خبري از هموطنش پژوسيتروئن در کشور نخواهد بود و رنويي‌ها مي‌توانند در مسير تبديل شدن به شريک استراتژيک و اصلي خودروسازي ايران قرار گيرند.  گفته مي‌شود رنو با وجود تجربه ناخوشايند در دوران برجام، باز هم قصد دارد به صورت مستقل در ايران فعاليت کند. در برنامه‌ريزي قبلي رنو، تبديل ايران به هاب صادراتي منطقه‌اي اين شرکت نيز جاي داشت و گويا اين بار نيز خودروساز فرانسوي اين موضوع را در برنامه‌هاي خود گنجانده است. گفته مي‌شود رنو قصد دارد وانتي مختص بازارهاي منطقه توليد و آن را از مسير ايران صادر کند، هرچند البته بازار داخل را نيز پوشش خواهد داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره