نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

نقش آخر «سعید راد»؛ فیلم شناسی بازیگری که دوستش داشتیم

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
نقش آخر «سعید راد»؛ فیلم شناسی بازیگری که دوستش داشتیم

آخرین خبر/ از «صادق کرده» تا کارگر قهرمان «سفر سنگ»، از مامور ساواک «خط قرمز» تا تیمسار فلاحی «چ»، این فیلم ها مشت نمونه خرواری از درخشش سعید راد در عمر هنری محدودش بود. حسرت دوری طولانی مدت او از فضای بازیگری تا ابد در دل اهالی سینما خواهد ماند. 

علی خوش دست سینمای ایران در اول مرداد ۱۴۰۳ در سن هشتاد سالگی پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. در اینجا اتفاقات مهم زندگی این بازیگر و فعالیت های اثرگذار او در عرصه هنری را مرور خواهیم کرد.

بیوگرافی 

 در تاریخ چهارم آبان‌ماه ۱۳۲۳ در محله سنگلج تهران، «احمدسعید حق‌پرست راد» به دنیا آمد. او که دانشجوی انصرافی کشاورزی بود، به واسطه دوستی اش با امیر نادری عکاس فیلم «فاتحین صحرا» پا به عرصه بازیگری گذاشت و با فیلم «عقاب ها» به اوج شهرت رسید.

سعید راد پیش از آنکه وارد دنیای بازیگری شود، قهرمان رشته بولینگ و جزو طرفداران متعصب تیم پرسپولیس بود. آدام همتی نوه دختری سعید راد نیز عضو تیم جوانان پرسپولیس است.

این بازیگر در دوران جوانی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک دختر به نام نگاه و یک پسر به نام سام شد. راد بعد از جدایی از همسر اولش در سال ۱۳۵۴ و در ۲۸ سالگی برای بار دوم با همکار زن خود نوش‌آفرین که یکی از بازیگران و خواننده‌های مطرح آن زمان بود ازدواج کرد. اما زندگی نوش‌آفرین و سعید راد هم بعد از ۱۷ سال به جدایی ختم شد.

کارنامه هنری 

سعید راد از سال ۱۳۴۷ فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و فیلم سینمایی «فاتحین صحرا» نخستین تجربه سینمایی او بود. فیلم های «صبح روز چهارم»، «خداحافظ رفیق» و «تنگنا» از جمله آثار مهم قبل انقلاب این بازیگر است.

سعید راد با یک نقش کوتاه در «فاتحین صحرا» به کارگردانی محمد زرین دست به سینمای ایران معرفی شد. او به سرعت توانست در دل کارگردانان بزرگ آن دوره جا باز کند. به طوریکه قبل ار انقلاب با امیر نادری در سه فیلم «خداحافظ رفیق»، «ساخت ایران» و «تنگنا» همکاری کرد. او همچنین شانس بازی در فیلم های کیمیایی و تقوایی را نیز پیدا کرد و به اوج شهرت رسید. علاوه بر فیلم های یاد شده، «صادق کرده» و «سفر سنگ» نیز از دیگر آثار مورد توجه این دوران است.

سعید راد در سینمای پس از انقلاب، از سال ۱۳۵۸ تا قبل از مهاجرتش (سال ۱۳۶۳) در هفت فیلم ظاهر شد: «مرز»، «فرمان»، «خط قرمز»، «برزخی‌ها»، «عبور از میدان مین»، «دادشاه» و «عقاب‌ها». در این میان «برزخی‌ها» و  «عقاب‌ها» جزو پربیننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است.

آقای بازیگر بعد از یک وقفه طولانی و دور از وطن، در دومین دوره حضورش در ایران، پس از ناکامی در همکاری با ناصر تقوایی در فیلم «رومی و زنگی» ، در سال ۱۳۷۹ سعید راد از طرف احمدرضا درویش برای بازی در فیلم «دوئل» دعوت شد.

این بازیگر محبوب همچنین در این سال‌ها در سریال‌های «در چشم باد»، «ترور خاموش» و «گیلدخت»، هم حضور موفقی داشته. تسلط بازی او در نقش رضاشاه «در چشم باد» و حضور متفاوتش در قامت سرآشپز مطبخ «گیلدخت» او را در ذهن مخاطبانش برای همیشه ماندگار کرده است.

در اینجا به معرفی برخی آثار شاخص این بایگر اشاره شده است:

فیلم های قبل انقلاب

صادق کُرده
کارگردان: ناصر تقوایی
دیگر بازیگران: محمدعلی کشاور و عزت‌الله انتظامی
محصول: 1351
سعید راد به واسطه فیزیک متفاوت و ورزیده اش در نقش یکی از قهرمانانی بود که نمی‌خواست گوشه‌ای بنشیند و نگاه کند. بازی او در شخصیت صادق فیلم «صادق کرده» یکی از درجه‌یک‌ترین و به یادماندنی‌ترین قهرمانان سینمای ایران ساخته است.

تنگنا
کارگردان: امیر نادری
دیگر بازیگران: نوری کسرایی، عنایت‌الله بخشی و مهری ودادیان
محصول: ۱۳۵۲
فیلم تنگنا در واقع تصویری تلخ از جوانان گرفتار در تنگناهای اقتصادی و اجتماعی را روایت میکند. میتوان گفت «تنگنا» اوج هنرنمایی سعید راد در نقش علی خوش دست بر پرده‌ی سینما است. نقشی که زیر بنای آن در «خداحافظ رفیق» با همکاری قبلی اش با امیر نادری طرح ریخته شد.

سفر سنگ
کارگردان: مسعود کیمیایی
دیگر بازیگران: فرزانه تأییدی، محمدرضا فاضلی، حسین گیل، سعید پیردوست
محصول:  1356
سعید راد در «سفر سنگ» نقش علی ـ یک کارگر معدن ـ را بازی می‌کند که در با شجاعت علیه ظلم و ستم صاحب ‌معدن، قیام کرده و قهرمان فیلم می شود.

فیلم های بعد انقلاب

خط قرمز
کارگردان: مسعود کیمیایی
دیگر بازیگران: فریماه فرجامی، خسرو شکیبایی و جمشید هاشم‌پور
محصول: ۱۳۶۰
«خط قرمز» بهترین حضور سعید راد در فیلمی پس از انقلاب است. او  در دومین همکاری اش با کیمیایی ، در این جا در نقش یک مامور ساواک در قبل از انقلاب حاضر شده است.

عقاب ها
کارگردان: ساموئل خاچیکیان
دیگر بازیگران:  جمشید هاشم‌پور، رضا رویگری و شهاب عسگری 
محصول: ۱۳۶۳
فیلم جنگی عقاب ها در سال ۶۴ اکران شد و تا سال ۸۵ به مرور ۲۱ بار اکران شد و یکی از پرتماشاگرترین فیلم‌های سینمای ایران لقب گرفت. عقاب‌ها ماجرای واقعی نجات یک خلبان ایرانی توسط کردهای عراقی و انتقال او به ایران است.

دوئل
کارگردان: احمدرضا درویش
دیگر بازیگران: پژمان بازغی، پریوش نظریه، کامبیز دیرباز، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی
محصول: ۱۳۸۲
سعید راد بعد از سال‌ها ممنوع الکاری و دوری از ایران در سال ۱۳۷۸ به وطن بازگشت و پس از 4سال در قالب نقشی کوتاهی در فیلم دوئل ساخته احمد درویش خوش درخشید. همین امر باعث شد سیل مردم برای تماشای اسکندر «دوئل» در برابر سینماها صف بکشند.

چ
کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا
دیگر بازیگران: فریبرز عرب نیا، بابک حمیدیان، مریلا زارعی
محصول: ۱۳۹۰
این فیلم درباره مصطفی چمران و عملیات او در پاوه برای پایان دادن به یک درگیری داخلی است. سعید راد در نقش تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش توانسته رضایت مخاطب را در این فیلم جذب کند..

جوایز و افتخار آفرینی ها

سعید راد مجموعا سه جایزه بازیگری دریافت کرده که دو جایزه آن مربوط به قبل از انقلاب، برای بازی در فیلم «صبح روز چهارم» کامران شیردل و دیگری برای نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیزش در فیلم «تنگنا» امیر نادری است. وی در سینمای پس از انقلاب هم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در بخش نگاه نو سی‌امین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «گیرنده» مهرداد غفارزاده شد.

خبرنگار: مریم ادیبی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar