نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

آلن دلون ما ایرانی‌ها، نماد مطلق جذابیت

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
آلن دلون ما ایرانی‌ها، نماد مطلق جذابیت

فیلم نیوز/ یکی از نمادهای جذابیت سینمای جهان امروز برای همیشه از دنیا رفت. آلَن فابیَن موریس مارسل دلون، مشهور به آلن دلون، بازیگر مشهور سینمای فرانسه و اروپا، در حالی در 88 سالگی جهان را ترک کرد که از مشهورترین چهره‌های هنری معاصر بود. شهرت او فقط محدود به اروپا نبود، زیبایی، کاریزما و قدرت بازیگری او، دلون را تبدیل به ضرب‌المثل در میان بیشتر مردم جهان و مخصوصا ایران ، آن‌هم وقتی که سیمای جذابش منطبق شده بود با صدای مخملی خسرو خسروشاهی.
آلن دلون طی یک اتفاق پایش به جشنواره کن در فرانسه باز و کار سینما را از دهه 50 میلادی شروع کرد. او به صورت تجربی سینما را آموخت و با استعداد و جذابیتی که داشت در طی دو دهه به یک نام مهم در سینما تبدیل شد. کارنامه کاری این بازیگر از منظرهای مختلفی قابل بررسی است، اما نمی‌توان پیوند ایرانی‌ها با سینمای فرانسه و نقش پررنگ دلون در این مسیر را نادیده گرفت. تاثیرپذیری و پیوند سینمای ایران با بازیگری مانند آلن دولن از دو جهت قابل توجه است.
 آلن دلون نماد مطلق جذابیت بود و کمتر جوان عشق سینما پیدا می‌شد عکسی از او روی دیوار اتاقش نزده باشد.
یک

در دهه 60 میلادی که اوج شهرت و محبوبیت آلن دلون در سینمای فرانسه و جهان بود، در ایران هم روندی در حال شکل‌گیری بود که آرام آرام تبدیل به ساختاری شد که بعدها از آن، به موج نوی سینمای ایران شهرت پیدا کرد. این ساختار چون شباهت زیادی به موج نوی سینمای فرانسه داشت، به این نام خوانده می‌شد. این تغییرات در سینما و ظهور جریان روشنفکری در سینمای ایران، خیلی بیشتر از قبل پای فیلم‌های فرانسوی را به داخل باز کرد. تلویزیون ملی ایران آثار سینمای فرانسه را دوبله می‌کرد، آثاری که دلون در آنها نقش داشت و شمایل یک مرد جذاب و قوی را به تصویر می‌کشید. دوبله صدای او هم از همان ابتدا بر عهده خسرو خسروشاهی گذاشته شد و این علاوه بر تصویر، صدای ماندگاری از این بازیگر را هم در ذهن ایرانی‌ها باقی ‌گذاشت. فیلم‌های «سامورایی»، «استخر»، «دایره سرخ» و… از آثار محبوب دلون در ایران بود.
 «دایره سرخ» یکی از فیلم‌های جذاب و پرطرفدار آقای دلون در ایران است.
دو

تاثیر دیگر آلن دلون در سینمای ایران به شمایل ضدقهرمان او برمی‌گشت. در سینما و تلویزیون ایران که مدام مردهای ضمخت ضدقهرمان بودند و قهرمان‌ها جذاب، فیلم‌هایی از کشور فرانسه پخش می‌شد با بازی مردی جذاب و خوش‌چهره که عموما ضد قهرمانی تنها بود.‌ این تفاوت به چشم می‌آمد و مردم فیلم‌های آلن دلون را پیگیری می‌کردند و دوست داشتند. همین محبوبیت باعث شده بود، بسیاری در ساخت آثار سینمایی خود هم در تلاش باشند از او نسخه‌برداری کنند که البته چندان موفق هم نبودند.
 حضور آلن دلون در ایران و دیدار با بهروز وثوقی، عکسی که توسط هوش مصنوعی بازسازی شده است.
 سه 

یکی از اتفاقات جالب در اواخر دهه 40 شمسی هم این بود که به دلیل علاقه بیش‌ از اندازه ایرانی‌ها به آلن دلون بود، دعوت از او برای حضور در ایران بود. این بازیگر به دعوت جمعی از بازیگران ایرانی به تهران آمد و تعدادی عکس‌ هم از آن دوران در دسترس است که با انتشار خبر درگذشت دلون در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است. او سال‌هاست از سینما فاصله گرفته، اما هنوز در میان ایرانی‌ها محبوب است و واکنش‌ها به خبر درگذشتش، نشان از پیوند ناگسستنی میان این بازیگر، آثار ماندگارش و سینمای ایران و ایرانی‌ها دارد.  

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره