نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سینما و چهره ها

رسول صدرعاملی: 30 نفر از سینما‌گران پرونده قضایی دارند

منبع
اعتماد
بروزرسانی
رسول صدرعاملی: 30 نفر از سینما‌گران پرونده قضایی دارند

اعتماد/ در نشست مطبوعاتی پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما رسول صدرعاملی و شادمهر راستین درباره برنامه‌های طراحی شده برای این رویداد و حمایت از هنرمندان صحبت کردند.
به گزارش روابط‌عمومی خانه‌ سینما، میزگرد مطبوعاتی پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما، امروز نوزدهم شهریور 1403 در محل خانه سینما برگزار شد.
در این مراسم رسول صدر عاملی، سخنگوی رئیس خانه سینما و شادمهر راستین، دبیر مراسم پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما درباره مراسم پاسداشت فرهنگی روزملی سینما توضیحاتی ارائه دادند.
در ابتدای نشست رسول صدرعاملی درباره تغییردر برگزاری مراسم جشن خانه سینما نسبت به سال‌های گذشته گفت: « به بهانه جشن روز ملی سینما باید بپرسیم که چه شد این جشن به پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما تغییر کرد؟ آخرین‌ باری که ما جشن خانه سینما را برگزار کردیم به سال 1398 برمی‌گردد و پس از آن به دلیل کرونا و حوادث سال 1401، چند سال هیچ مراسمی نداشتیم، اگر قرار بود مانند گذشته جشن بگیریم باید آثار را داوری می‌کردیم و جوایزی اهدا می‌کردیم اما متوجه شدیم که این شرایط عادلانه نیست.»

30 نفر از سینما‌گران پرونده قضایی دارند

او ادامه داد: «حدود 30  نفر از همکاران ما به دلایل شرایط سیاسی و اجتماعی و امنیتی پرونده باز قضایی دارند و امکان بازی و فیلمسازی ندارند و همچنان گرفتار هستند. در جلسه با وزیر ارشاد مهمترین مسئله ما اشاره به پروندهای باز سینماگران بود، ایشان وعده داد به سرعت با کمک تیم حقوقی وکلای خانه سینما به موضوع رسیدگی کند. لذا تصمیم گرفتیم تا زمانی که شرایط همکارانمان این‌گونه است  این ماراتن را برگزار نکنیم؛ اما همواره هم در این فکر بودیم که سینما از دل جامعه  جدا نشود به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مراسم پاسداشت فرهنگی روزملی سینما را به این شکل، در سطح شهر تهران و به کمک نهادهای مردمی برگزار کنیم.
صدرعاملی گفت: «می‌خواهیم رابطه‌ای میان سینما و نهادهای فرهنگی برقرار کنیم در این یک هفته بزرگداشت‌هایی برای مهرجویی و کیومرث پوراحمد و سایر عزیزانی که میان ما نیستند خواهیم داشت، همچنین مراسم‌های رونمایی از کتاب برگزار خواهد شد. امیدواریم بتوانیم سینما را به دوران اوج خودش بازگردانیم.»

به حمایت اهالی رسانه نیاز داریم
در ادامه رویداد شادمهر راستین با اشاره به شیوه جدید برگزاری مراسم روز ملی سینما گفت: « در بین ایده‌های مطرح شده برای روز ملی سینما پاسداشت فرهنگی را انتخاب کردیم، این ایده امکان پذیر نبود مگر با حمایت اهالی رسانه، چراکه تاقبل از این جشن بزرگی مانند جشن خانه سینما خودش خبرساز بود و بار رسانه‌ای داشت اما در شکل برگزاری کنونی اگر رسانه‌ها توجه نکنند فرآیند به خوبی شکل نمی‌گیرد. بنابراین پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما به رسانه‌ها نیاز دارد.»
او ادامه داد: «وقتی این ایده مطرح شد مجموعه‌ای از کارها وجود داشت که ما درخواست کردیم در این روز به‌مناسبت پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما برگزار شود، مانند رونمایی از کتاب، مثلا نشر ثالث کتاب فیلمنامه‌های عیاری و فیلمنامه گمشده «همسایه‌» نوشته داریوش مهرجویی و احمد محمود را برای انتشار آماده کرده است. اسناد و نوشته‌هایی از موسیقی فیلم‌ها نیز وجود دارد که قرار است از در موزه بتهون (چمن آرا) به نمایش دربیاید.»

می‌خواهیم فاصله میان مردم  و سینما را جبران کنیم
راستین بیان کرد: «همچنین با حمایت فیلم‌خانه از بیش از ۱۰۰ فیلم بازسازی شده سکانس‌هایی از آثار دهه ۷۰.۸۰ انتخاب شده و دربسته‌های سی دقیقه‌ای آماده نمایش در خانه سینما تک است. مجموعه ای از این جلسات نقد و بررسی کتاب‌ها است که در مجموعه فرهنگی راوی و فرهنگان فرشته با حضور کیوان کثیریان، مجید برزگر و رضا کیانیان برگزار خواهد شد.»
دبیر این رویداد ادامه داد: «یک کار خوب دیگر که با حمایت فیلمخانه  انجام شده این است که مجموعه‌ای از آنونس‌های دهه ۶۰ را به ما دادند که کاملا خاطره‌انگیز است. ما قبول داریم که میان سینما و مردم فاصله افتاده است و با این بخش‌ها تلاش داریم تا این فاصله را جبران کنیم. به عقیده ما همین باز نمایش‌ها هم به تداوم سینمای ایران کمک می‌کند.»

نقش زنان در سینمای ایران

صدرعاملی در ادامه درباره اهمیت سینمای مستند گفت: «سینمای مستند به‌ شدت درحال ارتقا است اما اخبار آن دیده نمی‌شود، ما می‌خواهیم سینمای مستند را دوباره یادآوری کنیم و یک نوری روی آن بیندازیم.»
او با اشاره به نقش زنان در سینما بیان کرد: «ما کلیپ‌هایی در مورد زنان در سینمای ایران و برای تجلیل از آن‌ها آماده کرده‌ایم. اهمیت کار در این است که یادآوری کنیم زنان چه در عرصه بازیگری و چه در عرصه کارگردانی و چه در حوزه‌های دیگر همواره تاثیر شگرفی داشته‌اند.»

دو خبر خوب برای هنرمندان
سخنگوی رییس خانه سینما در این میزگرد با بیان دو خبر مهم گفت: «دو خبر بسیار مهم و خوب داریم، اول اینکه برای حل مشکلات صنفی سینماگران برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، به این خاطر که وقتی سینما می‌تواند مقتدر باشد و به فعالیت خود ادامه دهد که همه صنوف مقتدر باشند و خودشان بتوانند به مسائل و مشکلاتشان رسیدگی کنند.»
او درباره تدوین یک قانون جدید در سینما گفت: «مثلا در حال حاضر انجمن بازیگران برای اولین‌بار در این ۴۰ سال توانست یک قانون برای حضور و همکاری بازیگران کودکان و نوجوان در شبکه نمایش خانگی و سینما مدون کند و طبیعی است که وقتی به اجرا گذاشته شود مسائل و مشکلات آن مطرح می‌شود.»
صدرعاملی ادامه داد: «یک اقدام مفید دیگر این است که انجمن بازیگران، کانون فارغ‌التحصیلان بازیگری را تاسیس کرده و باقی صنوف هم در تلاش هستند تا این کار را انجام دهند.»

کمتر از ۱۰ درصد بازیگران و فیلمسازان درآمد بسیار بالایی دارند

این هنرمند گفت: «بحث معیشت در سینمای ایران بسیار جدی است کمتر از ۱۰ درصد بازیگران و فیلمسازان درآمد بسیار بالایی دارند و باقی حتی معیشت متوسطی هم ندارند ما نباید جلوی آن ده درصد را بگیریم باید این شرایط را برای باقی افراد فراهم کنیم. این رنجی که هنرمندان متحمل می‌شوند خانواده آن‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد به همین دلیل ما به دنبال شرایطی هستیم که بیمه بیکاری را برای هنرمندان تامین کنیم.»
خانه سینما با همکاری مراکز فرهنگی هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما را از 18 تا 26 شهریور در مراکز فرهنگی شهر برگزار می کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره