logo
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

طرز تهیه پیراشکی پیتزایی بدون نیاز به سرخ کردن

منبع
فرارو
بروزرسانی
طرز تهیه پیراشکی پیتزایی بدون نیاز به سرخ کردن

فرارو/پیراشکی پیتزایی یکی از انواع خوشمزه پیراشکی است که بدون سرخ کردن در روغن و داخل فر طبخ می‌شود و به دلیل داشتن مواد میانی پیتزا، بسیار خوشمزه است.

امروز فست فود‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی در جهان هستند که تنوع بالایی دارند و به عنوان غذایی مدرن با طعم و سبک جدید جای خود را در برنامه غذایی مردم دنیا باز کرده‌اند. ویژگی مهم فست‌فود‌ها صرف‌نظر از طعم دلچسبی که دارند، مدت زمان کوتاهی است که صرف آماده کردن آن‌ها می‌شود. پیراشکی یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب به‌خصوص در میان کودکان است و برای جشن‌ها و مهمانی‌ها غذای بسیار راحت و مناسبی است. پیراشکی‌ها بسیار متنوع هستند، مانند پیراشکی مرغ، گوشت، سبزیجات و... که معمولا با خمیر تهیه می‌شوند. پیراشکی معمولا به صورت سرخ شده داخل روغن تهیه می‌شود و پرکالری است. اما شما می‌توانید پیراشکی را داخل فر و با مواد مانی پیتزا تهیه کنید که در این صورت سالم‌تر است. اگر دوست دارید این پیراشکی نرم و خوشمزه را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

تخم مرغ: ۱ عدد

شیر ولرم: ۱ پیمانه (۲۲۰ گرم)

شکر: ۱ قاشق چای‌خوری

روغن مایع: یک دوم پیمانه (۱۰۰ گرم)

خمیرمایه: ۱ قاشق غذاخوری سرپر (۹ گرم)

آب ولرم: یک چهارم پیمانه

آرد سفید قنادی: ۵۰۰ گرم

مواد میانی پیراشکی

پنیر پیتزا: ۱ لیوان

ژامبون رنده شده: ۱ لیوان

فلفل دلمه‌ای خرد شده: نصف لیوان

جعفری خرد شده: نصف لیوان

مواد لازم برای رومال

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پیراشکی پیتزایی

ابتدا خمیر مایه، شکر و آب ولرم را داخل یک لیوان بریزید و هم بزنید و سر لیوان را بپوشانید و ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا خمیرمایه عمل بیاید. در مرحله بعد تخم مرغ، نمک، روغن مایع و شیر ولرم را مخلوط کنید و با همزن دستی خوب هم بزنید، سپس خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله آرد را کم کم به مایه خمیر اضافه کنید و هم بزنید. هرگاه خمیر یکدستی شکل گرفت، بقیه آرد را اضافه نکنید. خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز بدهید، سپس با یک حوله یا پارچه تمیز روی ظرف خمیر را بپوشانید و ۲ ساعت زمان بدهید تا خمیر در محیط آشپزخانه استراحت کند و حجم آن دوبرابر شود.

بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، خمیر را به ضخامت چند میلی‌متر پهن کنید و با قالب گرد پیراشکی یا قوطی تن ماهی قالب بزنید و کمی سس کف خمیر بمالید. مواد میانی پیتزا را با هم مخلوط کنید و به اندازه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از مواد وسط خمیر بگذارید و دو سر خمیر را ببندید و به شکل پیراشکی بپیچید و پیراشکی‌های آماده را داخل سینی فر بچینید. ۲۰ دقیقه دیگر زمان بدهید تا پیراشکی استراحت کند، سپس دوباره محل پیچیدن پیراشکی را مرتب کنید تا محکم و زیبا شود. زرده تخم مرغ، روغن مایع و زعفران را با هم مخلوط کنید و با فرچه روی پیراشکی‌ها رومال کنید. سینی را داخل فر ۱۷۰ درجه که از قبل گرم کرده‌اید به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا بپزد. برای خوشرنگ شدن پیراشکی ۳ دقیقه آخر، گریل را روشن کنید. در این مرحله پیراشکی پیتزایی خوشمزه شما آماده سرو است که با هر سسی که دوست دارید می‌توانید میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ خمیر مایه یا مخمر یکی از انواع مخمر است که در پخت نان، پیراشکی، پیتزا و ... از آن استفاده می‌شود. استفاده از پودر خمیر مایه در خمیر باعث تولید گاز کربنیک و مواد آلی می‌شود و در نتیجه افزایش حجم خمیر و عطر و طعم خوب آن را به همراه خواهد داشت و نان و شیرینی را پوک و توخالی می‌کند. پودر خمیر مایه را می‌توانید در منزل و در محیطی که زیاد گرم نباشد، نگهداری کنید. پس از باز کردن بسته خمیرمایه حتما آن را در فریزر نگه دارید. خمیر مایه بعد از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین بهتر است آن را به اندازه‌ای که مصرف دارید، خریداری کنید.

۲ ـ آرد را کم کم به مواد اضافه کنید، چون جنس آرد‌های موجود در بازار با هم متفاوت است، به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید خمیر درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

۳ ـ پنیر پیتزا نوعی از پنیر موزارلا با رطوبت پایین است که گاه در ترکیب با پنیر‌های دیگر ارائه می‌شود. پنیر پیتزا دارای کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، تیامین و انواع ویتامین‌های گروه A و B است. مصرف پنیر پیتزا همراه با سبزیجات خام و پخته باعث می‌شود که چربی و مواد ناسالم موجود در آن کم‌تر جذب بدن شوند. از ویژگی‌های یک پنیر پیتزای مرغوب این است که پنیر هنگام جویدن نباید حالت آدامس در دهان داشته باشد. همچنین یک پنیر پیتزای مرغوب به هیچ‌وجه پس از پخت روغن پس نمی‌دهد. بهتر است برای خوشمزه‌تر شدن غذا همیشه چند مدل پنیر پیتزا را با هم مخلوط کنید.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره