logo

گیاهی سلطنتی در خانه

منبع
جام جم
بروزرسانی
گیاهی سلطنتی در خانه

جام جم/ گیاه آشیانتوس، یک گیاه سلطنتی است‌‌! نام علمی آن برگرفته از کلمه یونانی ( aischyne ) به معنی شرم و خجالت است. آشیانتوس بومی جنوب شرق آسیا است.
 

فرقی نمی‌کند کجا،جنگل‌های آفریقا یا آپارتمانی در تهران، آشیانتوس زیبا، بی‌دریغ سبزی وطراوت را به اطراف هدیه می‌دهد و شما را غرق در زیبایی می‌کند. نگهداری از آشیانتوس کاردشواری نیست. اگر کمی به او توجه کنید، همیشه گل‌های زیبای آن را تماشا خواهید کرد.

نور

برای افزایش میزان گلدهی، باید گیاه را در داخل خانه و در نقطه‌ای نورگیر قرار دهید؛ جایی که ضمن دریافت کافی نور خورشید، اشعه‌ای مستقیم به آن نتابد. در نزدیکی یک پنجره در قسمت شرقی یا غربی منزل شما، مکان مناسبی است. هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، زیرا سریعا سبب سوختن برگ‌ها خواهد شد. اگر گیاه شما موفق به گلدهی نمی‌شود یا برگ‌های آن خیلی بلند و بدقواره شده است، احتمالا نور کافی به آن نمی‌رسد. با گرم شدن هوا در فصل بهار، در صورت تمایل می‌توانید برای گیاه تنوع ایجاد کرده و آن را به خارج از خانه منتقل کنید، در این صورت نقطه‌ای را برای آن انتخاب کنید که در اکثر ساعات روز سایه باشد. اشعه‌های مستقیم خورشید در خارج از خانه در مقایسه با زمانی که از یک پرده نازک عبور می‌کنند قوی‌تر بوده و می‌توانند آسیب بیشتری به گیاه وارد کنند. پس اگر نمی‌خواهید برگ‌های سوخته داشته باشید، گیاه را در نقطه‌ای پرنور قرار ندهید!

خاک
نگهداری صحیح از آشیانتوس، با داشتن خاکی سبک و کوددهی مناسب آغاز می‌شود. یک کود مایع ۱-۲-۳ نتیجه‌ خوبی برای گلدهی گیاه خواهد داشت، البته مادامی که خاک را مرطوب نگه دارید.

آبیاری
مطمئن‌ترین راه برای آبیاری آشیانتوس این است که اجازه بدهید قبل از هر بار آبیاری، یک چهارم بالایی خاک خشک شود. به عبارت دیگر، اگر صبر کنید و گیاه را فقط در حالی که خشک شده باشد آبیاری کنید، گل‌دهی را نیز تقویت می‌کنید. البته این که گیاه در کدام مرحله از رشد است نیز تاثیر مهمی بر میزان آبیاری دارد :
بهار تا تابستان: در طول فصول رشد، به طور میانگین هفته‌ای یک‌بار گیاه را آبیاری کنید.
پاییز تا زمستان‌: در ماه‌های سرد سال که رشد آشیانتوس سرعت کمتری دارد؛ به آب کمتری هم نیاز دارد. در این مدت، بهتر است هر دو تا سه هفته یک‌بار به گیاه آب بدهید.‌ساده‌ترین راه برای تشخیص میزان رطوبت خاک، کمی انگشت خود را در خاک فرو کنید و اگر حس کردید یک چهارم بالایی خاک خشک است، گیاه را آبیاری کنید. گیاه را همیشه تا زمانی که آب‌های اضافی از زیر گلدان خارج شوند، آبیاری کنید. نشانه آب ناکافی، برگ‌های چروکیده است و اگر بیش از حد آب بدهید، درخشش برگ‌ها از بین خواهد رفت. 

کوددهی
برای افزایش رشد گیاه، در فصول رشد ( بهار تا اواخر پاییز) هر ماه به آن کود مایع رقیق شده اضافه کنید.


دما
بهترین بازه دمایی برای نگهداری آشیانتوس در داخل خانه،دمای بین ۲۳الی۲۹ درجه سانتیگراد است.آشیانتوس می‌توانددمای کمتراز ۱۵درجه را نیز تحمل کند، اماسرعت رشد آن کاهش خواهدیافت. بارسیدن دما به کمتر از۱۰درجه سانتیگراد، برگ‌های گیاه دچار آسیب‌های سطحی شده و ریزش خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که آشیانتوس متعلق به مناطق گرمسیری است،جایی که هوادر تمام طول سال پیوسته گرم است. پس دور از انتظار نیست که به گرما علاقه داشته باشد!

رطوبت
چون آشیانتوس گیاهی گرمسیری است، ضروری است که تا حد امکان شرایط محیطی را برای آن بازسازی کنید. به وجود آوردن رطوبت مطلوب برای گیاهان آپارتمانی ساده است و چند راه مختلف برای این کار پیش روی شماست. یک بطری اسپری‌دار را با آبی که در دمای محیط است پر کرده و در طول هفته، چندین بار آن را به گیاه اسپری کنید. اگر آشیانتوس شما در گلدان‌های معمولی است، یک سینی را با سنگریزه‌های کوچک پر کرده و گلدان را روی آنها بگذارید. پس از آبیاری کامل گیاه، آب‌های اضافی را که از زیر گلدان خارج می‌شوند، جمع‌آوری کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره