نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

ترفند جلوگیری از کپک مربا

منبع
نمناک
بروزرسانی
ترفند جلوگیری از کپک مربا

نمناک/ تهیه مربا یکی از راه‌های نگهداری میوه است، از قدیم برای اینکه میوه‌های تابستانی را بتوانند در فصل‌های دیگر سال نیز مصرف کنند،به همراه شکر می‌جوشاندند تا تبدیل به مربا شود. ایرانی‌ها از این دسرو خوراکی خوشمزه که در تمام دنیا پخته و سرو می‌شود،برای تزیین میز صبحانه و پذیرایی از مهمان استفاده می‌کنند. اگر به تهیه انواع مرباهای خانگی علاقه مندید اما نکات تهیه مربای خانگی را نمی‌دانید و مرباهایتان بعد از مدتی کپک می‌زند،با این بخش همراه شوید تا با دلایل کپک زدن مربا و ترفندهایی برای جلوگیری از کپک زدن مربای خانگی آشنا شوید.

چرا مربا کپک می‌زند؟
کپک زدن مربای یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، علت کپک زدن مربا توت فرنگی و انواع مرباهای دیگرعبارتند از:

رقیق و آبکی بودن مربا
یکی از علت‌های پک زدن مربا به پخت آن مربوط می‌شود. اگر مربا رقیق و آبکی باشد و درست پخته نشده و قوام نیابد،خیلی زود کپک خواهد زد.

اشتباه در نگهداری مربا
علت دیگر کپک زدن مربا به ظرف نگهدارنده آن مربوط است،اگر هوا و اکسیژن بتواند درون ظرف مربا به راحتی نفوذ کند،مربا کپک خواهد زد.

استفاده از قاشق نامناسب
اگر برای برداشتن مربا از یک قاشق تمیز و خشک استفاده نکنید،مربا کپک می‌زند. توصیه می‌شود برای سرو و میل کردن مربا از قاشق چوبی استفاده کنید.


ریختن مربا در شیشه خیس
ظرف نگهداری مربا باید خشک باشد زیرا زیاد بودن آب در مربا یکی از دلایل کپک زدگی آن است،مربا را در ظرف خشک و تمیز بریزید و برای سرو آن از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.

چکار کنیم مربا در شیشه کپک نزند؟
در ادامه به یکی از شایع‌ترین سوالات چه کنیم که مربا کپک نزند پاسخ داده‌ایم. برای کپک نزدن مربا از روش‌های زیر استفاده کنید، راهکارهای جلوگیری از کپک زدن مربای خانگی عبارتند از:


استفاده از دارچین
برای جلوگیری از کپک زدن مربا مقداری دارچین به آن اضافه کنید. دارچین خاصیت ضدعفونی کننده دارد و مانع کپک زدن مربا می‌شود. شما می‌توانید به جای استفاده از دارچین در مربا روی شیشه مربا را با یک کاغذ دارچینی پوشانده و درب شیشه را سفت و محکم کنید.

خوب پختن مربا 
همانطور که گفتیم یکی از دلایل کپک زدن مربا رقیق بودن آن است،برای جلوگیری از کپک زدن مربا باید آن را خوب بپزید تا به غلظت مناسبی برسد. اگر مربا را خوب بجوشانید و محلول غلیظی درست کنید،هرگز کپک نخواهد زد.

استفاده از ظرف مناسب
بهتر است مرباها را در یک شیشه تمیز و استرلیزه بریزید. ظرف نگهداری مربا باید درب‌دار و خشک و تمیز باشد. برای ضدعفونی کردن شیشه مربا بهتر است آن را خوب بشویید و خشک کنید و سپس به مدت 10 دقیقه در فر 50 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.


پوشاندن درب مربا با یک پلاستیک یا ورقه آلومینیومی
برای اینکه مربا کپک نزند،آن را درون یک شیشه بریزید و درب شیشه را محکم ببندید،سپس با یک پلاستیک یا ورقی آلومینیومی شیشه مربا را بپوشانید تا از ورود هوا به شیشه مربا جلوگیری شده و مربا کپک نزند.

مربای کپک زده را میشه خورد؟
در پاسخ به این سوال که مربای کپک زده را دور بریزیم یا خیر، باید بگوییم بهتر است مربای کپک زده را دور بریزید و از آن استفاده نکنید.

آیا کپک مربا با جوشاندن از بین میرود؟
برخلاف تصور شما کپک مربا با جوشاندن از بین نمی رود و دمای بالا قادر به از بین بردن کپک‌ها نیست بلکه گرما و رطوبت بالا باعث می‌شود که رشد کپک‌ها تسریع شود.

عوارض خوردن مربای کپک زده
خوردن مربای کپک زده با مسمومیت همراه بوده و در دراز مدت موجب ابتلا به سرطان می گردد. در صورت مصرف مربای کپک زده ممکن است با عوارض زیر روبرو شوید:
استفراغ
حالت تهوع
از دست دادن اشتها

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره