نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

تاناکورا چیست و از کجا آمده است؟

منبع
روزياتو
بروزرسانی
تاناکورا چیست و از کجا آمده است؟

روزیاتو/ لباس تاناکورا که همان لباس‌ دست دوم و کارکرده است از دهه ۷۰ مشتری‌های پر و پا قرص خود را در ایران پیدا کرده است. قیمت پایین این لباس‌ها موجب محبوبیت آنها شده است. اما تاناکورا چیست؟ اصلا لباس تاناکورا از کجا میاد؟
لباس تاناکورا چیست؟
لباس تاناکورا که نام آشنایی در بازار پوشاک ایران است، لباس‌های دست دومی هستند که با قیمت ارزان‌تر به مشتریان فروخته می شوند. این روزها به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، این فروشگاه ها مشتری‌های زیادی را به‌ سوی خود کشیده اند اما خیلی از همین مشتری‌های البسه دست دوم به عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی استفاده از آن ها توجه ندارند یا به طور کل از آنها بی خبر هستند.
علت بوی لباس‌های تاناکورا چیست؟
لباس های تاناکورا بوی نامطبوعی دارند که علت این بو استفاده از مواد شیمیایی است که با ورود به فروشگاه های تاناکورا و مشاهده لباس هایی که دسته به دسته روی رگال چیده شده یا روی میزهای بزرگ مثل تپه روی هم ریخته شده اند مشام شما را آزرده می کند.
بوی خاص این لباس‌ها موجب شده تا بسیاری از افراد قبل از قرار دادن لباس‌های تاناکورا در مغازه از عطرهای مختلف برای رفع بوی بد آن‌ها استفاده کنند. در هنگام خرید لباس‌های موسوم به دست‌دوم یا تاناکورا باید این نکته را در نظر داشته باشید که این دسته از لباس‌ها قبلاً توسط فردی ناشناس استفاده شده‌اند. همین امر موجب می‌شود که مسئله بهداشت لباس‌های تاناکورا بحث‌برانگیز باشد.

مشکلات پوستی؛ نتیجه استفاده از لباس های تاناکورا
خیلی از فروشندگان ادعا می کنند این بوی زننده مواد شیمیایی در واقع بوی مواد ضدعفونی کننده این لباس ها است و این لباس ها خطری برای پوست ندارند اما بیماری های پوستی خلاف این ادعا را اثبات می کنند. زیرا اصلا مشخص نیست این لباس ها قبلا بر تن چه کسانی بوده است و چه مسیری را طی کرده تا به روی میزها و رگال های فروشگاه تاناکورا رسیده است.
گاهی اوقات نیز این پوشاک سال‌های سال در بنادر و مرزها باقی می‌ماند و مواد شیمیایی بسیاری آغشته می‌شود تا از بیدخوردگی آنها پیشگیری شود. همین امر ممکن است موجب بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی برای مصرف‌کنندگان شود.
پزشکان ادعا می کنند استفاده از پوشاک دست دوم برای سالمندان، شیرخواران و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی خطرسازتر است و اگر اکیدا تمایل به استفاده از این لباس ها را دارید، قبل از استفاده این پوشاک ابتدا باید آن ها را با آب گرم شسته شده و به‌ مدت ۲۴ ساعت در فضایی آزاد زیر نور آفتاب قرار دهید تا بوی نامطبوع آها از بین برود و ضدعفونی شوند.
پزشکان پوشیدن لباس های تاناکورا را به دلیل مشکلات و خطرهای بهداشتی اصلا توصیه نمی کنند. باقی ماندن لکه‌های خون، انتقال بندپایان، گال، حشرات و شپش از جمله تهدیداتی به شما می روند که سلامتی مصرف‌کنندگان را به‌ خطر می‌اندازد.
 
اسم تاناکورا از کجا آمده است؟
حتما سریال «سال های دور از خانه» را به یاد دارید. این سریال ژاپنی داستان زندگی شخصیت اصلی سریال یعنی «اوشین تاناکورا» را روایت می کند. او در سنین پیری خاطرات زندگی دشوار خود از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می کند. نام تاناکورا توسط فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم از نام فامیل «اوشین تانوکورا» در همین سریال گرفته شده که نام صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا است.
اما شاید تعجب کنید اگر بگوییم تاناکورا یا همان پوشاک دست دوم از تاریخچه ای برخوردار است که به قرن ۱۴ میلادی می رسد. حد فاصل میان قرون وسطی و رنسانس فقر شیوع پیدا کرده بود. در این میان مردم برای تأمین لباس و پوشاک مورد نیازشان درمانده بودند به طوری که فقط طبقه اشراف می توانستند لباس های فاخر و زیبا بر تن کنند. بنابراین اروپائیان به فکر ورود و عرضه لباس های استفاده شده و کهنه به بازار افتادند.

تاناکورای اصلی کجاست؟
مجموعه بزرگ تاناکورا در مهاباد قرار دارد و شروع فعالیت های آن مربوط به دهه ۶۰ است. در طی این ۴۰ سال فعالیت خود به عنوان وارد کننده محصولات دست دوم شناخته شده است تا جایی که مردم ایران تاناکورا با جنس دست دوم می شناسند. تاناکورای مهاباد در سال ۱۳۹۰ اقدام به وارد کردن محصولات دست دوم می کرد اما در یک دهه گذشته سیاست های کاری خود را تغییر داده و اقدام به وارد کردن محصولات استوک کرده است.

مجموعه تاناکورای مهاباد به دو بخش عمده و خرده تقسیم می شود. قسمت خرده آن با بیش از ۱۲۰۰ باب مغازه دارد و در ادامه ترمینال مهاباد واقع شده است؛ یعنی پشت ترمینال مسافربری مهاباد مجتمع تجاری تاناکورای مهاباد قرار دارد که کار آن فروش محصولات به صورت خرده است.
قسمت دیگر که تاناکورای عمده است در ورودی شهر واقع شده که شامل ۵۰۰ فروشگاه است. این فروشگاه از ۸ صبح تا ۲ ظهر فعالیت دارد و ازآن به بعد این مجموعه بسته می شود. در قسمت عمده تاناکورا فقط می توان به صورت عمده جنس خرید و نمی‌توان به صورت تکی و گردشی در آن اقدام به خرید کرد.

لباس‌ های تاناکورا از کدام کشورها به ایران می‌ آیند؟
اما لباس تاناکورا از کجا میاد؟ لباس‌های تاناکورا بیشتر از مناطقی مانند اربیل عراق، دبی و پاکستان وارد ایران می‌شوند. این لباس ها را کیلویی می‌خرند، دو هفته‌ای در انبار نگه می‌دارند تا اگر ویروس دارد از بین برود و بعد روی رِگال می‌چینند. مشتری‌ها هم آنقدر لباس‌ها را بالا و پایین می‌کنند تا بالاخره آنچه که می‌خواهند، پیدا کنند؛ کاری که ساعت‌ها وقت یک خریدار را می‌گیرد.
اجناس و لباس های تاناکورا اغلب از مرزهای شمال غربی و غربی کشور و همچنین برخی از کالاهای تاناکورا از قسمت های جنوب شرقی و از استان سیستان و بلوچستان وارد کشور می شود. این ورود به صورت قانونی صورت می گیرد اما گاهی اوقات مواردی از قاچاق کالا را شاهد هستیم. البته نسبت ورود قانونی در مقایسه با موارد غیر قانونی خیلی کمتر است.
لباس های تاناکورا گاها مسافتی طولانی را طی می کنند تا به دست خریداران برسند. کشورهای مبدا عمدتاً شامل چین و ترکیه هستند. البته کشورهایی همچون نروژ، سوئد، دانمارک، کانادا و آلمان نیز جزء صادرکنندگان پوشاک دست دوم محسوب می شوند.
همچنین مرزهای غربی کشور مکان مناسبی برای ورود اجناس دست دوم به شهر های مرزی و بازارهای آن ها هستند. به نحوی که پوشاک تاناکورا از کشورهای اروپایی خارج و از آنجا به کشور عراق وارد می شود. قسمتی از پوشاک هم وارد کشورهای هند و پاکستان شده و  سپس از مرزهای جنوبی و شهرهای سیستان و بلوچستان وارد کشور می شود.

مضرات و فواید لباس های تاناکورا برای محیط زیست
اما آیا واقعا مصرف لباس‌های دست دوم به بهبود یا حفظ بهتر محیط زیست کمک می‌کند؟ ناهید محبی، دکترای مدیریت محیط زیست، معتقد است: «لباس‌های دست دوم یا به اصطلاح تاناکورا قابل استفاده دوباره‌اند اما از نظر بهداشتی مسائل خاص خودشان را دارند. در کل استفاده از یک محصول در جهت بهبود یا حفظ منابع محیط زیست کار درستی است. گرچه قاعدتا توجه به مسائل بهداشتی در اولویت است زیرا این مسائل ارتباط تنگاتنگی با محیط زیست دارد. بسیاری از کشورهای دنیا هم از لباس‌های دست دوم استفاده می‌کنند که بسیاری از این لباس‌ها برند هستند. منسوجات جزء زباله‌هایی هستند که دیر تجزیه می‌شوند. اغلب زباله‌هایی که تولید می‌کنیم کمتر به سمت مراکز بازیافت هدایت و بیشتر دفن می‌شوند.
در برگه (MSDS) که به برخی لباس‌ها دوخته می‌شود، علائم (Reuse) و (Recycle)، چگونگی شست‌وشو، نگهداری و دفع لباس درج شده که افراد باید این علائم جزئی را بشناسند. در واقع علائم دفع لباس به مصرف‌کننده توضیح می‌دهد که اگر می‌خواهید این لباس دور انداخته شود آن را مستقیم در سطل زباله نیندازید. برای مثال لباس‌های نایلونی برای تجزیه به ۳۰ تا ۴۰ سال و لباس‌های نخی به سه تا چهارده ماه زمان نیاز دارند.»
این کارشناس محیط زیست می‌گوید: «با عقب انداختن چرخه بازیافت، به منشاء تولید کمک می‌شود زیرا مواد اولیه تولید از طبیعت گرفته می‌شود و زمانی که از یک لباس در مدت زمان بیشتری استفاده کنیم به اصلاح الگوی مصرف کمک می‌کنیم. به همین دلیل به منابع طبیعی کمتر فشار می‌آوریم. هر چه ماندگاری بالاتر باشد کمتر به سمت تقاضای تولید لباس جدید می‌رویم.»

لباس تاناکورا؛ ارزان اما نه بی‌ضرر
لباس تاناکورا به واسطه قیمت پایین خود محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با این حال این لباس‌ها به واسطه کارکرده بودن می‌توانند با مشکلات پوستی و عواقب دیگری برای مصرف کنندگان همراه باشند. در ایران فروشگاه‌های تاناکورای زیادی وجود دارد که بزرگ‌ترین آنها بازار تاناکورای مهاباد است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره