نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

وخیم‌شدن احوال با مرور شبکه‌های‌اجتماعی از سر بی‌حوصلگی

منبع
خراسان
بروزرسانی
وخیم‌شدن احوال با مرور شبکه‌های‌اجتماعی از سر بی‌حوصلگی

خراسان/ بالا و پایین کردن شبکه‌های‌اجتماعی و تماشای انواع ویدئوها، این روزها به یکی از راه‌های متداول برای مقابله با احساس ملال و بی‌حوصلگی تبدیل شده‌است اما مطالعات جدید می‌گویند که این کار احتمالا اوضاع را بدتر می‌کند. به گزارش «ایندیپندنت فارسی»، دکتر کیتی تام، نویسنده ارشد مطالعه‌ای که در مجله «روان شناسی تجربی و عمومی» منتشر شده، می‌گوید: «مطالعات ما نشان می‌دهد که وقتی افراد برای جلوگیری از ملال و بی‌حوصلگی، ویدئو‌ها را سریع و بدون تامل و دقت مرور می‌کنند، در واقع به احساس ملال و کسالت خود بیشتر دامن می‌زنند».
افزایش بی‌حوصلگی در جوانان
تام می‌گوید که با وجود طیف گسترده سرگرمی‌های در دسترس، به‌راحتی می‌توان فرض کرد که در حال حاضر حوصله مردم کمتر از هر زمان دیگری سر برود اما تحقیقات از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ نشان داده که روند بی‌حوصلگی و ملال و کسالت در جوانان افزایش یافته که موضوعی نگران‌کننده است؛ زیرا بی‌حوصلگی با بروز عوارض منفی بر سلامت روان، یادگیری و رفتار، مانند علایم افسردگی، نمرات پایین‌تر و حتی پرخاشگری سادیسمی (لذت بردن از آسیب رساندن عمدی به دیگران) مرتبط است. بر اساس این مطالعه که نتایج آن به تازگی منتشر شد، محققان برای بررسی نقش جلو زدن سریع و بالا و پایین کردن ویدئوها در زمان بی‌حوصلگی و کسالت، روی حدود هزار و ۲۰۰ نفر دو سری آزمایش انجام دادند.
 نحوه انجام این آزمایش
در کارآزمایی اول، شرکت‌کنندگان دو مدل مشاهده‌ ویدئو را تجربه کردند. در یک تجربه، آن‌ها یک ویدئوی ۱۰ دقیقه‌ای را بدون امکان رد کردن یا جلو بردن تماشا کردند. در مدل دوم، شرکت‌کنندگان یک بازه ۱۰ دقیقه‌ای داشتند که طی آن می‌توانستند هفت ویدئوی پنج دقیقه‌ای را مرور یا عقب و ‌جلو کنند. در کارآزمایی دوم، شرکت‌کنندگان یک دور ویدئویی ۱۰ دقیقه‌ای را کامل تماشا کردند و در دور دیگر اجازه داشتند ویدئویی ۵۰ دقیقه‌ای را جلو ببرند یا عقب بزنند. طبق یافته‌های این مطالعه، با این که شرکت‌کنندگان پیش‌بینی می‌کردند با امکان جابه‌جایی یا جلو بردن ویدئو در هر دو آزمایش، احساس ملال و بی‌حوصلگی کمتری خواهند داشت، گزارش‌ها نشان داد که تماشای یک ویدئوی کامل برایشان جذاب‌تر، رضایت‌بخش‌تر و معنادارتر بود.
 چطور سر خودمان را گرم کنیم؟

اگر می‌خواهید از چرخه مرور و بالا‌ و پایین (اسکرول) کردن گوشی هنگام ملال و بی‌حوصلگی خارج شوید، کلید آن «هدفمندی» است. تام می‌گوید: «قبل از این که دکمه جلو زدن سریع یا بعدی را فشار دهید، زمان بگذارید و روش‌هایی را پیدا کنید تا حین تماشای ویدئوها تمرکزتان را حفظ کنید؛ همان‌طور که برای یک تجربه‌ فراگیر و همه‌جانبه در سینما هزینه می‌کنید، لذت بردن از محتوای گوشی هم اغلب با درگیر شدن با آن محتوا به دست می‌آید نه بالا‌ و پایین کردن ویدئوها». تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌هایی که فرد را به‌طور چالشی و معنادار درگیر می‌کنند، نسبت به فعالیت‌هایی که فقط شما را مشغول یا به شما کمک می‌کنند آرام شوید، حس رضایت بیشتری ارائه می‌دهند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره