نماد آخرین خبر

برای قدبلندشدن بچه‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

منبع
تبيان
بروزرسانی
برای قدبلندشدن بچه‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

تبیان/ بیشتر پدر و مادرها دوست دارند فرزندانشان قوی و بلندقامت باشند و ناخودآگاه این ویژگی را نشانه‌ای از سلامتی می‌دانند. والدین معمولاً هر کاری از دستشان بربیاید برای سلامت فرزندان خود انجام می‌دهند و رشد خوب بچه‌های فقط یکی از این کارهاست. ژن‌ها بیشترین حرف را برای گفتن در مورد قد بچه‌ها دارند؛ اما این تنها فاکتور نیست. خیلی از عوامل بیرونی مثل عوارض و بیماری‌ها و رژیم غذایی سالم و درست می‌توانند تعیین‌کننده میزان رشد قد بچه‌ها باشند؛ بنابراین والدین می‌توانند شانس رشد بیشتر قد بچه‌ها را افزایش دهند. شاید شما هم جزو پدر و مادرهایی باشید که در اینترنت به دنبال راه‌هایی گشته‌اید که چگونه به رشد قد فرزندتان کمک کنید.

یک رژیم غذایی متعادل
یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای رشد قد فرزندتان انجام دهید توجه به تغذیه او است. غذایی که فرزندتان می‌خورد باید سالم و مقوی و متنوع باشد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های سالم و ویتامین‌ها به نسبت درست می‌شود. اگر نسبت بین این مواد مغذی رعایت نشود ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت فرزندتان بگذارد. خیلی مهم است که کودکتان را از مصرف فست‌فودها و هله‌هوله‌ها دور نگه دارید و مصرفشان را محدود کنید. انواع گوشت‌های فراوری شده و نوشیدنی‌های قندی به‌طورکلی ناسالم‌اند. در تمام وعده‌های غذایی فرزند شما باید پروتئین کم‌چرب همراه با سبزیجات برگ‌دار و سبز و مواد غذایی سرشار از املاحی مانند کلسیم و پتاسیم وجود داشته باشد.
کربوهیدرات‌های ساده مثل پیتزا و کیک و نان سفید باید بخش بسیار کوچکی از رژیم غذایی فرزندتان باشند. زینک (روی) اثر بزرگی بر رشد کودک دارد؛ بنابراین غذاهایی مانند بادام‌زمینی و کدوسبز را بیشتر در تغذیه کودک جا دهید. یک رژیم غذایی متعادل نه‌تنها مواد مغذی لازم را در اختیار بدن کودک قرار می‌دهد؛ بلکه به رشد قدی او نیز کمک می‌کند و او از هر لحاظ قوی‌تر خواهد شد.

تمرینات کششی
تمرینات کششی حتی حرکات ساده کششی اثر قابل‌توجهی بر رشد قد کودک دارند. از همان سنین پایین انجام این حرکات را به کودک یاد بدهید تا به فرایند رشد قد او کمک کنید. کشش بدن کمک می‌کند ستون فقرات کشیده شده و وضعیت بدنی کودک اصلاح شود. این تمرینات ساده‌اند: از کودک بخواهید پشت‌به‌دیوار روی انگشتان پایش بایستد و عضلات پا و بدنش را به سمت بالا بکشد. یک تمرین ساده دیگر: از کودک بخواهید روی زمین بنشیند و پاهایش را از هم باز کند و سعی کند دستش را به انگشتان پایش برساند.

آویزان شدن
دهه‌هاست که آویزان شدن برای کمک به رشد قد بچه‌ها توصیه می‌شود. آویزان شدن از وسایل بازی در زمین‌بازی و یا از میله بارفیکس کمک می‌کند ستون فقرات کشیده شود. علاوه بر آویزان شدن معمولی می‌توانید از کودک بخواهید خودش را از میله بارفیکس بالا بکشد و سعی کند چانه‌اش را به میله برساند. هر دوی این حرکات کمک می‌کنند عضلات بازو و کمر نیز قوی‌تر شده و متناسب شوند.

یوگا
یوگا شامل حرکات کششی و تعادلی زیادی می‌شود؛ بنابراین برای رشد قد یک ورزش عالی است. برخی از آساناهای یوگا به‌ویژه برای رشد قد بسیار مفیدند. با انجام حرکاتی از یوگا که عضلات بازو و پشت و پاها را می‌کشند، فرایند رشد قد در کودک تقویت می‌شود.

لی‌لی کردن و طناب زدن
لی‌لی کردن و طناب زدن برای تمام بدن خصوصاً قلب و افزایش رشد قد عالی است. پس اگر دوست دارید کودکتان قد بلندتر شود لی‌لی و طناب زدن را در بازی‌های او جا دهید. وقتی لی‌لی می‌کنید یا طناب می‌زنید تمام بدنتان کشیده می‌شود. ضمناً لی‌لی و طناب زدن یک تمرین هوازی بسیار مفید است که قطعاً به متناسب و فعال ماندن کودک کمک می‌کند.

شنا
شنا هم یک عادت سالم دیگر است که به فعال ماندن کودک و تفریح او کمک زیادی می‌کند. شنا یک ورزش برای تمام بدن است؛ یعنی تمام عضلات بدن را به کار می‌گیرد. شنا کمک می‌کند اگر چربی اضافی در بدن کودک است از بین برود و سالم‌تر شود. شنا شامل کشش‌های بدنی زیادی می‌شود که ستون فقرات را قوی می‌کنند. شنا یک فعالیت بسیار مفرح و لذت‌بخش است و کمتر کودکی پیدا می‌شود که بازی‌کردن در آب را دوست نداشته باشد.

دویدن
دویدن هم یک ورزش مفرح است که بچه‌ها خصوصاً از آن خیلی لذت می‌برند. دویدن باعث تقویت استخوان‌های پا می‌شود و ترشح هورمون رشد را افزایش می‌دهد. دویدن می‌تواند یک فعالیت شاد و مفرح و دونفره برای شما باشد.

خواب
اهمیت خواب کافی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. گاهی کم‌خوابی شاید بر رشد کودک اثری نگذارد؛ اما تکرار آن مطمئناً به سلامتی‌اش آسیب می‌زند. کودک شما باید هر شب ۸ ساعت خواب باکیفیت داشته باشد تا خوب رشد کند و قوی بشود. هورمون رشد بچه‌ها فقط وقتی که در خواب هستند ترشح می‌شود.

وضعیت بدنی
برای افزایش رشد قد کودک خیلی مهم است که کودک وضعیت بدنی درستی داشته باشد. قوز کردن می‌تواند استرس زیادی به ستون فقرات وارد کند و اثرات منفی بر فیزیک کودک بگذارد. ضمناً وضعیت بدنی نامناسب می‌تواند فرم ستون فقرات کودک را تغییر دهد و رشد او را تحت‌تأثیر قرار دهد. پس با کودک تمرین کنید تا درست نشستن و درست راه‌رفتن را یاد بگیرد. هر بار که می‌بینید قوز کرده به او یادآوری کنید صاف بنشیند و صاف راه برود.

نور خورشید
نور خورشید منبع عالی ویتامین D است. ویتامین D به رشد عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین به بدن در جذب کلسیم از رژیم غذایی و تقویت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. پس کودک را تشویق کنید کمتر سراغ بازی‌های ویدئویی برود و بیشتر در فضای باز بازی کند. یادتان باشد در تابستان در گرم‌ترین ساعات روز کودک را بیرون نبرید و از ضدآفتاب برای محافظت از پوست حساس کودک استفاده کنید. دیگر منابع ویتامین D شامل ماهی‌های چرب و قارچ و زرده تخم‌مرغ می‌شوند.

دوچرخه‌سواری
هنگام دوچرخه‌سواری مجبورید تلاش زیادی برای رکاب‌زدن بکنید و این رکاب‌زدن استخوان‌ها را قوی می‌کند و عضلات پا را می‌کشد. حرکات پا در دوچرخه‌سواری برای رشد قد مفیدند. پس کودکتان را تشویق کنید حداقل نیم ساعت در روز دوچرخه‌سواری کند.
راه‌های زیادی برای کمک به رشد قدی کودک وجود دارد؛ اما همه آنها زمانی اثر می‌گذارند که با هم انجام شوند. یک رژیم غذایی خوب و سالم باید همراه با ورزش و خواب خوب باشد تا به نتیجه برسید.

نقش هورمون‌ها در رشد قد کودک
هورمون‌های رشد: این هورمون‌ها در غده هیپوفیز تولید می‌شوند و مهم‌ترین هورمون‌ها برای رشد هستند. برخی از عوارض می‌توانند ترشح هورمون رشد را محدود کنند و این می‌تواند بر قد کودک اثر بگذارد. مثلاً کودکانی که دچار یک عارضه نادر ژنتیکی به نام کمبود مادرزادی هورمون رشد هستند نسبت به بچه‌های دیگر رشد آهسته‌تری دارند.
هورمون‌های تیروئید: غده تیروئید هورمون‌هایی می‌سازد که بر رشد اثر می‌گذارند.
هورمون‌های جنسی: تستوسترون و استروژن هورمون‌ها بسیار مهمی برای رشد طی بلوغ هستند.

آیا تستوسترون به رشد قد کمک می‌کند؟
وقتی بچه‌ها به نوجوانی می‌رسند، تولید هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون در بدنشان بیشتر می‌شود و این شروع بلوغ است. بلوغ علاوه بر تکامل اندام‌های جنسی باعث جهش‌های رشد قد نیز می‌شود. اگر یک نوجوان دچار بلوغ دیررس شود ممکن است متناسب با سنش خوب رشد نکند.
تأخیر در بلوغ دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که شامل هیپوگنادیسم می‌شود. این عارضه هم بلوغ و هم جهش‌های رشد را به تأخیر می‌اندازد.
انجمن غذا و دارو در حال حاضر فقط مکمل‌های تستوسترون را برای پسرهای نوجوانی که تشخیص‌داده‌شده دچار هیپوگنادیسم (کمبود تستوسترون) هستند یا به هر دلیلی دچار تأخیر در رشد هستند تأیید کرده است

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره