نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

فرمول خوشبختی؛ روش جدید یک پزشک برای یافتن میزان رضایت از زندگی

منبع
روزياتو
بروزرسانی
فرمول خوشبختی؛ روش جدید یک پزشک برای یافتن میزان رضایت از زندگی

روزیاتو/ دکتر آلفونسوس اوبایووانا، پزشک و مربی خوشبختی بر اساس دهه‌ها تحقیق در مورد امید و خوشبختی انسان، راه جدیدی برای فهمیدن میزان رضایت از زندگی ایجاد کرده است. فرمول او، «امید ÷ گرسنگی = خوشبختی»، نشان می‌دهد که هرچه امیدوارتر و کمتر گرسنه باشید رضایت بیشتری از زندگی دارید.
اما منظور از گرسنگی نه معنای معمول آن بلکه «میل یا ولع قانع‌کننده برای مواردی مانند به رسمیت‌شناخته‌شدن توسط دیگران، نیاز به روابط نزدیک و معنادار، آسایش و امنیت و نیاز به ثبات» است. این نوع گرسنگی نشان‌دهنده نیازهای عاطفی، اجتماعی و روانی برآورده نشده است که در صورت عدم توجه می‌تواند بر خوشبختی فرد تأثیر بگذارد.
برای کمک به افراد در ارزیابی میزان رضایت خود از زندگی، اوبایووانا یک نظرسنجی ساده ۱۲ سوالی برای سنجش امید و گرسنگی ایجاد کرد. پس از تکمیل نظرسنجی، افراد می‌توانند از نمرات امید و گرسنگی خود برای محاسبه شاخص خوشبختی شخصی با استفاده از فرمول یاد شده استفاده کنند.
علاوه بر این، اوبایووانا شش عبارت کلیدی را شناسایی کرده است که می‌توانند به عنوان آزمونی برای سنجش رضایت از زندگی و خوشبختی عمل کنند. به گفته او اگر کسی بتواند با اطمینان این عبارات را بیان کند، احتمالاً از یک فرد معمولی شادتر است.

۱. به‌طور کلی آدم خوش‌بینی هستم

خوش‌بینی یا تمایل همیشگی به نگریستن به اتفاقات با دید مثبت، ارتباط تنگاتنگی با امید و خوشبختی دارد. افراد خوش‌بین عموماً انعطاف‌پذیرتر و باانگیزه‌تر هستند و حتی پس از شکست به تلاش برای رسیدن به اهداف خود ادامه می‌دهند.
اوبایووانا اشاره می‌کند که خوش‌بینی می‌تواند یک ویژگی طبیعی باشد یا چیزی که می‌توان آن را از طریق اعمال ذهنی عمدی، مانند به چالش کشیدن افکار منفی و جایگزینی آنها با افکار مثبت، آموخت. با شناخت چیزهای خوب و پتانسیل آنها، هر کسی می‌تواند ذهنیت خوش‌بینانه‌تری را در خود پرورش دهد که به نوبه خود باعث افزایش احساس خوشبختی می‌شود.

۲. چیزی برای ارائه به دیگران دارم
اعتقاد به اینکه فرد چیزی ارزشمند برای کمک به دیگران دارد، نشان‌دهنده عزت نفس بالا و احساس هدفمندی است. احساس اینکه عضوی معنادار و مهم از جامعه هستید منجر به زندگی کامل‌تر و رضایت‌بخش‌تر می‌شود.
اگر این باور وجود نداشته باشد، اوبایووانا مردم را تشویق می‌کند تا به دنبال اشتیاق و علاقه واقعی خود باشند. چه از طریق کار، سرگرمی‌ یا اقدامات داوطلبانه، یافتن چیزی که فرد به آن علاقه دارد می‌تواند حس هدفمندی را تقویت کند و به او کمک کند در جامعه خود احساس ارزشمندی کند.

۳. کسی را دارم که بتوانم رویش حساب کنم
 ارتباط انسانی برای احساس خوشبختی ضروری است. دانستن اینکه کسی هست که بتوانید به او تکیه کنید، به خصوص در مواقع سخت، میل ذاتی به همراهی و امنیت را برآورده می‌کند. اوبایووانا بر اهمیت داشتن یک سیستم حمایت اجتماعی قوی تاکید می‌کند، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که روابط خوب، ثابت‌ترین پیش‌بینی‌کننده یک زندگی شاد هستند.
برای کسانی که فاقد چنین روابطی هستند، اقدامات ساده محبت آمیز در قبال یک دوست می‌تواند ارتباطات قوی‌تری ایجاد کرده و در نهایت یک شبکه پشتیبانی قابل اعتماد ایجاد کند.

۴. وقتی به جواب نیاز دارم، معمولا آن را پیدا می‌کنم

 کنجکاوی یک ویژگی طبیعی انسان است و جستجوی پاسخ یا اطلاعات نقش مهمی در کاهش احساس عدم اطمینان یا «گرسنگی» دارد. زمانی که افراد باور داشته باشند که می‌توانند پاسخ سوالات خود را بیابند، حس امید در آنها افزایش می‌یابد و به آنها کمک می‌کند تا با چالش‌های زندگی کنار بیایند.
اوبایووانا تاکید می‌کند که دانش منبعی از قدرت است که اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و می‌تواند احساس اضطراب یا ترس را در زمان‌های دشوار کاهش دهد. اعتماد به توانایی فرد برای جستجو و یافتن اطلاعات، کلید پرورش یک دیدگاه امیدوارکننده است.

۵. وقتی به چیزهایی که دارم فکر می‌کنم، باور پیدا می‌کنم که از خیلی‌ها خوش‌شانس‌ترم
 قدردانی جزء اساسی خوشبختی است. شناخت و قدردانی از آنچه یک فرد دارد، خواه دارایی‌های اقتصادی، آسایش یا امنیت باشد، می‌تواند احساس شادی و خوشبختی را افزایش دهد.
اوبایووانا توصیه می‌کند که خود را با دیگران مقایسه نکنید، زیرا مقایسه اغلب از توانایی فرد برای قدردانی از زندگی خود می‌کاهد. درعوض، او افراد را به قدردانی روزانه تشویق می‌کند. اقدامات کوچک می‌تواند به افراد کمک کند تا قدردانی عمیق‌تری نسبت به آنچه دارند در خود پرورش دهند و در نهایت رضایت کلی خود را افزایش دهند.

۶. تکیه به چیزی بزرگتر از خودم اطمینان‌بخش است
معنویت، چه از طریق اعتقاد مذهبی و چه از طریق احساس ارتباط با چیزی بزرگتر، می‌تواند احساس هدفمندی، کاهش اضطراب و انعطاف‌پذیری در مواجهه با چالش‌ها را فراهم کند.

اوبایووانا خاطرنشان می‌کند که معنویت لازم نیست به مذهب خاصی گره بخورد، بلکه می‌تواند ریشه در ارزش‌های اخلاقی، اصول اخلاقی یا تمایل به کمک به دیگران داشته باشد. جنبه کلیدی معنویت این است که به افراد چارچوبی برای درک جایگاه خود در جهان می‌دهد و به آنها انگیزه می‌دهد تا به رفاه دیگران کمک کنند، که به نوبه خود امید و خوشبختی را تقویت می‌کند.

چقدر خوشبخت هستید؟
شما می‌توانید به عبارت‌های بالا از یک تا هشت امتیاز بدهید. با این توضیح که عدد یک «اصلاً درست نیست» و هشت «کاملاً درست» تلقی می‌شود. این کار را در مورد عبارات مربوط به گرسنگی نیز انجام بدهید. سپس ارقامی که توصیف‌کننده وضعیتتان هستند را با هم جمع کنید و در فرمول «امید ÷ گرسنگی = خوشبختی» جایگذاری کنید.

عبارات مربوط به گرسنگی
۱. در حال حاضر استرس زیادی دارم.
۲. احترامی که سزاوارش هستم دریافت نمی‌کنم.
۳. هیچ همراه قابل اعتماد یا صمیمی ندارم.
۴. نداشتن پول کافی دغدغه همیشگی‌ام است.
۵. سوالات بی‌پاسخ زیادی دارم.
۶. نگران آینده‌ام هستم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره