نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

محصولاتم با کیفیت است اما مشتری‌هایم زیاد نمی‌شود

منبع
خراسان
بروزرسانی
محصولاتم با کیفیت است اما مشتری‌هایم زیاد نمی‌شود

خراسان/ یک مغازه در یکی از محله‌های متوسط شهر اجاره کردم. خیلی غصه می‌خورم که چرا هرچه تلاش می‌کنم، مشتری‌هایم زیاد نمی‌شود. آشنایانم می‌گوید که محصولاتت خوب و باکیفیت است اما چون روابط عمومی‌ات ضعیف است، موفق نمی‌شوی. چه کنم؟ 
مخاطب گرامی، به همان اندازه که کیفیت و مرغوبیت محصول می‌تواند مشتری را پابند یک مغازه کند، منش و رفتار فروشنده هم می‌تواند یک مشتری را دوباره به فروشگاه برگرداند. اما هیچ‌کدام از این دو به تنهایی کافی نیست. حتی اگر کیفیت محصول قابل قبول باشد درصورتی که مشتری گشاده‌رویی از شما نبیند، احتمال دارد دفعه بعدی که به آن کالا نیاز پیدا کرد، فروشگاه شما جزو گزینه‌های ذهنی‌اش برای خرید نباشد. درست همان‌طور که اگر فروشنده بهترین برخورد را با مشتری داشته باشد اما مشتری پس از استفاده از محصول ناراضی باشد، هرگز دوباره به آن مغازه برنخواهد گشت!
به اندازه صحبت کنید؛ نه کم، نه زیاد
برخی فروشندگان گمان می کنند هرچه بیشتر با مشتری صحبت کنند، او بیشتر جذب خواهد شد اما بدون شک صحبت کردن زیاد با خریدار، تعریف بیش از حد از کالاهای موجود در فروشگاه و تلاش بسیار در متقاعد کردن وی برای خرید در مشتری احساس دافعه ایجادخواهد کرد. به همان نسبت وقتی مشتری داخل فروشگاهی شود و احساس کند فروشنده به ورود و حضور او در مغازه بی‌تفاوت است یا کمکی در خرید کالا به مشتری نمی‌کند، احساس خوشایندی به او نمی‌دهد. این که تا چه میزان صحبت کردن مفید است و تا چه میزان باعث دافعه خواهد شد، مسئله‌ای است که با تجربه بیشتر و توجه به بازخورد مشتریان درخواهید یافت.
با مشتری صادق باشید
در کنار کمیت سخن گفتن با مشتریان، کیفیت صحبت هم مهم است. این که زمانی که مشتری از شما در باره مرغوبیت کالاها ، تفاوت کیفیت و ... سوالی می کند، بر مبنای صداقت پاسخ دهید و تلاش نکنید برای فروش بیشتر، سخن غیر واقعی به مشتری بگویید زیرا در این صورت صداقت نداشتن شما سبب می‌شود خریدار فروشگاه تان را از فهرست مراکزی که خرید می‌کند، حذف کند. برخی فروشندگان با این‌که اجناس خوبی برای عرضه دارند، رفتار نامناسب با مشتری، سبب ناراحتی و احتمالا ترک آن مغازه برای همیشه خواهد شد. احساس صمیمیت بیش از حد با مشتری، گفتار نامناسب با خریدار پس از اعتراض به کیفیت نامطلوب یک محصول یا رفتار و کلام ناخوشایند زمانی که مشتری بدون خرید از فروشگاه بیرون می‌رود، نمونه‌ای از این رفتارها هستند.
تکنیک‌های فن بیان و مدیریت فروش را یاد بگیرید
با این حال اگر احساس می‌کنید به طور کلی شخصیت اجتماعی و گرمی برای فروشندگی ندارید و در این زمینه نیاز به پیشرفت دارید، می‌توانید از کتاب‌ها یا دوره‌های معتبری که در زمینه فن‌بیان یا تکنیک‌های مدیریت فروش وجود دارند، بهره گیرید.

نویسنده: فرزانه شهریاردوست | ‌   کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره