شهرزادنيوز/ اسباب بازي تآثير بسيار مهمي در زندگي و رشد فکري کودکان مي گذارد. کودکان مهارت در بازي هاي گروهي و زندگي اجتماعي آينده خود را بدين وسيله توسعه مي بخشند.
طبق تحقيقات انجام شده محققين، اسباب بازي ها بطور مشخص از لحاظ جنسي طبقه بندي مي شوند. همانطور که پسرها و دخترها اسباب بازي هاي متفاوتي دارند و انتخاب اين اسباب بازي از طرف کودکان از آن جهت است که جامعه اينگونه به آنان مي آموزد.
پس اگر جامعه به کودکان ياد مي دهد چه اسباب بازي بيشتر با جنس او مطابقت دارد، بهتر است بدانيم چگونه اين اسباب بازي برروي پيشرفت آنها تآثير مي گذارد.
به اينها ميگويند اسباببازي خنثي!
مشاهدات بالغ بر ۳۰ سال تحقيق "رينگولد و کوک" از سال ۱۹۷۵ برروي اسباب بازي ها و وسايل ديگري که کودکان ۱ تا ۶ ساله دختر و پسر استفاده مي کنند، به اين نتيجه رسيده است که کودکان دختر و پسر داراي تعداد برابري از کتاب، اسباب موسيقي، اسباب بازي حيوانات، و به هم اندازه اساس هستند گرچه پسرها داراي مدل هاي متنوع تري از اسباب بازي هستند و تمايل به داشتن اسباب بازي بيشتري دارند. همچنين تفاوت هايي در انواع اسباب بازي هاي که کودکان دختر و پسر استفاده مي کنند، هست.
کودکان پسر داراي اسباب بازي ماشين (بطور مثال کاميون و انواع بزرگتري چون واگن) بودند. طبق آمار اين تحقيق در اتاق کودکان پسر حدود ۳۷۵ ماشين بود و در اتاق کودکان دختر تنها ۱۷.
هيچکدام از دخترها در اتاق شان اسباب بازهايي چون واگن، اتوبوس، کشتي، ماشين هاي کوچک، موتور، تريلي نداشتند. پسرها ميزان بيشتري از اسباب بازي هاي تجسمي و فضائي براي مثال ترکيب اشکال، ساعت ها، آهن ربايي، فضايي هستند.
همچنين پسرها ميزان بيشتري از وسايل ورزشي (براي نمونه : توپ، اسکيت، کايت)، حيوانات عروسکي، ماشين، اسباب بازي هاي ارتشي و آموزشي و وسايل هنري (برخلاف اينکه به نظر مي رسد اين اسباب از نظر جنسي خنثي مي باشند) دارند.
اتاق کودکان دختر بيشتر مملو از عروسک، اسب هاي عروسکي، اسباب خانگي (بطور نمونه : ظروف غذاخوري، ظرف شويي ..) ديده مي شود. پسرها تقريبا" هيچوقت اسباب بازي هاي چون ظروف ندارند. گرچه عروسک بيشتر براي دخترها عموميت دارد اما بستگي به نوع عروسک هم دارد. دختربچه ها ۶ برابر بيشتر از پسربچه ها عروسک مونث و ۹ برابر بيشتر عروسک بچه داشتند.
اما به ميزان برابر داراي عروسک مذکر بودند. گرچه عروسک هاي پسرها بيشتر نمونه هايي از قبيل سرباز، کابوي و يا شخصيت هاي فيلم و کارتون بوده است.
در اين مطالعات به طور مستمر نشان داده شده است که دخترها بيشتر جواهرات، عروسک، اسباب خانگي عروسکي، وسايل موسيقي درخواست مي کنند و بدست مي آورند در حالي که پسرها بيشتر وسايل ورزشي، ماشين، اسباب بازي هاي ارتشي، تفنگ و اشکال ترکيبي (اسباب بازي هاي خلاق)، ساعت تقاضا مي کنند. اين مسئله جالب است که بعضي از مطالعات نشان داده است که حتي فروشندگان مشتريان خود را به طرف (خريد اساب بازي هاي به عرف درآمده براي دختربچه ها و پسربچه ها) اين اسباب بازي ها هدايت مي کنند..
در طول سال ها شواهدي بر تغييراتي در تقاضاي بچه ها براي اسبا ب بازي مشاهده شده است. تحقيق جديدي از درخواست بچه ها نشان داده است که دخترها نيز مانند پسرها تقاضاي ماشين، وسايل ورزشي و عروسک مذکر کرده اند و پسربچه ها نيز لباس و وسايل موسيقي گرچه هنوز دختربچه ها بيشتر تقاضاي عروسک و وسايل خانگي و پسربچه ها مدل هاي فيلم، عروسک هاي ارتشي و تفنگ ... مي کنند.
مطالعه ديگري که جوديت اي. اوون بليک مور و رنه اي سنترز با در نظر گرفتن ۱۲۶ اسباب بازي که مناسب براي کودکان دختر و پسر بوده، انجام شده است.
در اين مطالعات اسباب بازي ها از نظر خصوصيات به پنج نوع تقسيم بندي شده است: خيلي پسرانه، پسرانه معتدل، خنثي، دخترانه معتدل و بسيار دخترانه.
طبق اين مطالعات چون کودکان اوقات زيادي از روزشان را با اسباب بازي هايشان مي گذرانند، طبعا" اسباب بازي اهميت زيادي در رشد فکري و شناخت جنسي آنان دارد.
اهميت اين امر آنقدر زياد است که با گرايش کودکان به طرف اسباب بازي هاي مرسوم به پسرانه و دخترانه معمولا" قضاوت مي کنند که کودک از نظر جنسي رشد کرده است.
نتايج اين مطالعات نشان داده است که اسباب بازي هايي که در درجه بالايي از نظر آموزش مهارت هاي فکري و فيزيکي رده بندي شده اند، يا جزو اسباب بازي هاي پسران بودند يا خنثي. تقريبا" در بين اسباب بازي هاي هر دو جنس مي توان از اسباب بازي هايي که بازي هاي اجتماعي را تشويق مي کنند به تساوي يافت.
اسباب بازي هاي متحرک يا تحرک آفريني مانند ماشين و توپ که پيش بيني مي شود باعث رشد تجسم فضايي شود، بيشتر در بين اسباب بازي هايي که "پسرانه" ناميده مي شود، هستند.
اسباب بازي دخترها به آنان تجربه زندگي اجتماعي و پرورش کودکان و مادري را آموزش مي دهد اين در حالي است که در دوراني که زندگي مي کنيم که هر دو جنس به طور برابر وظايف خانه داري و بچه داري را بايد بکنند، پسرها نيز به اين تجربه احتياج دارند پس اگر پسرها نيز از اين اسباب بازي ها استفاده کنند، بسيار مفيد خواهد بود.
اسباب بازي هاي دخترانه اي که ظاهر زيبا دارند و زيبايي و مد را تشويق مي کنند مانند باربي و عروسک ها که همراه با لباس هستند به دختران آموزش مي دهند که چگونه مي توانند زيبا باشند و چگونه لباس بپوشند. اين جنبه مشکل آفرين اسباب بازي هاي دخترانه است و قابل بحث و نظرسنجي مي باشد.
از طرفي اسباب بازي هاي پسرانه اي که منعکس کننده خشونت و جنگ مي باشند مانند تفنگ، مشکل سازترين جنبه اسباب بازي هاي پسرانه مي باشند و بايد در اين رابطه فکر اساسي شود.
اسباب بازي هاي پسرانه متوسط و خنثي جزو اسباب بازي هاي درجه بالاي آموزشي، علمي و مهارتي درجه بندي شدند. گاه اسباب بازي هاي متعدل دخترانه هم در رده بالاي آموزشي قرار گرفته اند ولي هيچگاه اسباب بازي هاي (کاملن) پسرانه و دخترانه در رده اسباب بازي هاي رده بالاي آموزشي، علمي قرار نگرفته اند.
اسباب بازي هاي خنثي معمولن جزو اسباب بازي هاي هنري و موسيقي قرار دارند. اسباب بازي کاملن پسرانه جزو آنهايي هستند که در رده پائين جنبه هنري و يا موسيقي قرار داشته اند.
اين تحقيق تجربي نشان داده است که اسباب بازي ها تآثير زيادي روي رفتار کودکان مي گذارند براي مثال تفنگ و مدل هاي جنگي رفتار پرخاشگرانه را بيشتر مي کنند. بازي هاي ويديويي نشان داده اند که مهارت هاي خاصي از قبيل تجسم فضايي را تقويت مي کنند.
در نهايت نتيجه گيري اين مطالعات اين بوده است که هنوز به اندازه کافي تحقيقات انجام نگرفته تا به صورت قطعي بتوان نظري داد ولي روشن است که اسباب بازي هاي خنثي و يا معتدل بيشتر جنبه علمي، آموزشي و هنري داشته اند تا اسباب بازي هاي کاملا" جنسي.
همچنين هر دو جنس بهتر است که مهارت هاي اجتماعي و تجسمي خود را تقويت کنند. هر دو جنس از بازي با اسباب بازي هايي که آموزشي، علمي، هنري و تجسمي باشند، بهره خواهند برد و بهتر است که والدين اسباب بازي هايي خنثي و يا معتدل براي فرزندان خود تهيه کنند.
بازار