نماد آخرین خبر

راه و رسم خلبان شدن از زبان اولین بانوی خلبان

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
راه و رسم خلبان شدن از زبان اولین بانوی خلبان

خبرآنلاين/ مهرماه سال 98 اولين پروازي بود که در ايران دو خلبان خانم انجام دادند که من کاپيتاني آن پرواز را برعهده داشتم و در نوع خود يک اتفاق تاريخي در صنعت هوانوردي کشور محسوب مي‌شود.

    چطور خلبان شدم؟

از بچگي به اين رشته علاقه زيادي داشتم. در همان دوران همراه خانواده‎ام سفرهاي زيادي با هواپيما داشتم و مي‎شود گفت ،جرقه علاقه به اين حرفه از همان زمان در ذهنم زده‎شد. بعدها با مطالعه و چند تجربه‌ در اين‎زمينه، مطمئن شدم که علاقه‌ام به اين رشته واقعي است. وقتي بزرگ‌تر شدم، پروازهاي تفريحي را با هواپيماهاي سبک در 15سالگي تجربه کردم و همه اين‌ها باعث شد علاقه‎ام را جدي‌ بگيرم. به مطالعاتم ادامه دادم و با افرادي که در اين حوزه تجربه داشتند، مشورت کردم.

     شما چطور مي‌توانيد همکار من شويد؟

اگر مي‎خواهيد دوره‌هاي خلباني را بگذرانيد، بايد واجد يک‎سري شروط مهم باشيد؛ ازجمله حداقل سن که 18سال است (خلبان‌ها اگر مشکل پزشکي خاصي نداشته‌باشند تا 65سالگي اجازه پرواز دارند)، حداقل تحصيلات که مدرک ديپلم است، سلامت جسماني که شامل حداقل قد 165‎سانتي‎متر و وزن متعادل و متناسب با قد مي‎شود. همچنين تسلط به زبان انگليسي، پرداخت هزينه براي آموزش‌هاي زميني و هوايي و براي پسرها داشتن کارت پايان خدمت‌سربازي يا کارت معافيت (به‎جز معافيت پزشکي) ضروري است.من به نوجوانان علاقه‎مند به خلباني توصيه مي‌کنم يک پرواز با هواپيماهاي تفريحي و فوق‌سبک را تجربه کنند تا ببينند بدن‌شان چقدر با شرايط پرواز سازگار است و اين‌که دچار هوازدگي مي‌شوند يا نه. من درطول اين سال‌ها کساني را ديده ام که آموزش‌هاي خلباني گذرانده‎ اند اما وقتي به مرحله پرواز رسيده ، نتوانسته اند شرايط پرواز را تحمل کنند.

     يک خلبان بايد چه ويژگي‎هايي داشته‎باشد؟

خلبان‌هاي موفق تا آخرين روز عمر پروازي‌شان هميشه درحال مطالعه هستند چون مطالب صنعت هوانوردي،  بسيار گسترده است و مطالعه براي به‎روز بودن، لازم است. علاوه‌براين وقت‌شناسي، مسئوليت‌پذيري، نظم، توانايي مديريت و علاقه به کارکردن درقالب گروه از ويژگي‌هاي مهم يک خلبان است.

    سختي‌ها و جذابيت‌هاي کار من چيست؟

يکي از سختي‌هاي کار ما خلبانان، تنظيم خواب است.ما ممکن است يک روز ساعت 2 شب، يک روز 12ظهر و روز ديگر 10 صبح پرواز داشته‌باشيم. مدت‌زمان انجام وظيفه يک خلبان هم داراي قوانين و شرايط خاص خودش است که به‌طور ميانگين بين 8 تا 12 يا 14 ساعت است. بنابراين تنظيم خواب يکي از سختي‌هاي اين کار است و خبري از شيفت‌هاي معين نيست. براي خانواده‎هايي که ازنزديک با شغل خلباني و اين شيفت‌ها آشنايي ندارند درکش سخت خواهدبود چون شما بيشتر اوقات نمي‌توانيد برنامه مشخصي داشته‎باشيد. معمولا بيشتر مردم،  آخر هفته‌ها تعطيل هستند و مي‌توانند در کنار خانواده‌هاي‌شان باشند يا مثلا براي عيدها و تابستان‌ها برنامه‌ريزي کنند ولي ما چنين شرايطي نداريم و کارمان کاملا برعکس است. يعني زمان‌هايي که بيشتر مردم در عيد و تابستان در تفريح و مسافرت به‌سر مي‌برند،ما بيشترين پروازها را داريم و نمي‌توانيم همراه خانواده‌ها‎ي‌مان باشيم. اين ويژگي شغل ما، زندگي مشترک را براي خلبان‎هايي که همسرشان با اين حرفه آشنايي ندارند، به چالش مي‌کشد.به‎علاوه پرواز هم ممکن است روي بدن انسان تاثير منفي بگذارد مثلا پيرشدن زودتر بدن را به‌دنبال ‌داشته‌باشد يا نزديک‌بودن به خورشيد و اشعه‌هاي آن عوارضي داشته‌باشد.البته جذابيت‌هاي اين شغل هم زياد است؛ مثل حس و تجربه پرواز و رهايي و اين‌که مي‌توانيم قسمتي کوچک از عظمت هستي را از هواپيما ببينيم و زيبايي‌هايش را لمس کنيم. درواقع ما زيباترين دفتر کار دنيا را داريم. شغل ما هرروز با مسائل جديد همراه است و درمجموع محيط شادي را تجربه مي‌کنيم چون مسافران را به مقصدي مي‌رسانيم که معمولا به‌قصد تفريح و اتفاقات خوب است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره