نماد آخرین خبر

باغات چای گیلان آماده کودپاشی است

منبع
مهر
بروزرسانی
باغات چای گیلان آماده کودپاشی است

مهر/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم کودپاشی باغات چای گفت: گیاه چای بیش از هر محصول دیگر به کوددهی از جمله کود نیتروژن وابسته است.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: شرایط باغات «چای دیم» برای کود پذیری با بارندگی‌های هفته اول فصل سالجاری با افزایش عملکرد و کیفیت برگ سبز چای همراه خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بارندگی‌ها روزهای اخیر سبب شده تا خاک مرطوب و آماده برای پذیرش کود نیتروژن یا اوره باشد، گفت: نقشه‌های پهنه بندی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک باغ‌های چای یک دستورالعمل علمی _ پژوهشی برای بهینه سازی مصرف کودهای کشاورزی در باغات چای و افزایش عملکرد کیفی و کمی برگ سبز چای است.
محمدی با تاکید بر لزوم کودپاشی باغات چای بیان کرد: گیاه چای بیش از هر محصول دیگر به کوددهی از جمله کود نیتروژن به دلیل برداشت مداوم از برگ‌های سبز (غنچه‌ها به همراه دو برگ) وابسته است.
وی ادامه داد: به طور معمول کود نیتروژنی که در باغ‌های چای استفاده می‌شود از نوع اوره با ۴۶ درصد نیتروژن می‌باشد. این نیاز به کود نیتروژنی، وابسته به وضعیت باغ، عملکرد بوته، نوع آبیاری، هرس و حتی افات و بیماری‌ها است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه هرچه باغ‌ها از نظر اسکلت و هرس و آبیاری وضعیت بهتری داشته باشند به همان اندازه عملکرد بیشتر و نیاز به کود اوره بیشتری خواهند داشت، گفت: تحقیقات انجام شده در پژوهشکده چای نشان داد که به ازای هر تن برگ سبز استحصالی از باغ چای حدود ۵۰ کیلوگرم کود اوره مورد نیاز است؛ بنابراین نیاز کودی باغ‌ها با آبیاری بیشتر از دیم است.
به گفته محمدی، باغ‌های دیم که عملکرد بین ۵ تا ۷ تن برگ سبز دارند مقدار کود نیتروژنی مورد نیاز بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلو گرم است، اما باغ‌هایی که ۱۵ تا ۲۰ تن عملکرد دارند قطعاً از نوع آبیاری هستند و نیاز کودی آنها حدو ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلو گرم کود است دلیل آن این است که قسمتی از نیاز کودی از طریق آب - کود به باغ اضافه می‌شود که این روش راندمان بالایی دارد و لذا هدررفت کود و مصرف آن را کاهش می‌دهد.
وی با تاکید بر لزوم رعایت اعتدال در کوددهی باغات افزود: زیاده روی در مصرف اوره (کود اسیدزا) سبب مشکلات زیادی شده است از جمله اسیدی شدن خاک باغ‌های چای است.

آخرین خبر گیلان در اینستاگرام :
https://instagram.com/gilan_today