نماد آخرین خبر

۳۳ هکتار از سطح منابع‌ طبیعی ایلام طعمه حریق شده است

منبع
فارس
بروزرسانی
۳۳ هکتار از سطح منابع‌ طبیعی ایلام طعمه حریق شده است

فارس/ مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: در سال جاری هشت مورد آتش‌سوزی در سطح منابع‌ طبیعی ایلام همچون مانشت، قلارنگ و کبیرکوه رخ داده و ۳۳ هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شده است.

علیرضا محمدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام اظهار کرد: عمده این آتش‌سوزی‌ها در منطقه حفاظت شده مانشت، قلارنگ و کبیرکوه، بوده است ضمن اینکه خسارات و میزان آتش‌سوزی پشته زرانگوس محاسبه نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام، با اشاره به مراسم روز جهانی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار نیز ادامه داد: با توجه به وقوع مکرر پدیده گرد و غبار در اکثر استان‌های کشور، شعار امسال را این‌گونه تعیین کرده‌اند.
محمدی خاطرنشان کرد: مهمترین هدف از برگزاری مراسم روز جهانی گرد و غبار، کاهش اثرات زیان‌بار پدیده گرد و غبار بر زندگی مردم و محیط‌زیست کشور است که از طریق آگاهی‌بخشی به عموم مردم و مسئولین و همچنین با اقداماتی دانش پایه قابل تحقق است.
وی تصریح کرد: با عنایت به اینکه کانون‌های گرد و غبار خارج از کشور به صورت گسترده‌ای کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس آیین‌نامه اجرایی مقابله با گرد وغبار با کشورهای همسایه که دارای کانون‌های فعال هستند، رایزنی‌ها و اقدامات موثری در حال انجام است که طرح پایلوت مهار کانون‌های گرد و غبار استان به صورت مشترک با کشور عراق به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار در منطقه دهلران از آن جمله است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام اظهار کرد: در استان ایلام اقدامات زیادی در اجرای آیین‌نامه اجرایی مقابله با گردوغبار انجام گرفته که برخی از مهمترین این اقدامات عبارتند از استقرار هشت ایستگاه سنجش ذرات گرد و غبار در استان، مطالعه کانون‌های گرد و غبار داخل استان و تعیین برنامه مهار آنها با هماهنگی دستگاه‌های متولی، اجرای طرح پایلوت مهار کانون‌های گرد و غبار در استان با کمک نهادهای بین‌المللی، نهال‌کاری کانون‌های گرد و غبار در داخل مناطق تحت مدیریت، تصویب برنامه عمل مقابله با گرد و غبار استانی در بازه زمانی ۱۰ ساله در شورای برنامه‌ریزی استان، برگزاری منظم کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، نظارت ویژه بر معادن و واحدهای تولیدی و صنعتی که پتانسیل آلودگی هوا و انتشار گردوغبار دارند.
وی یادآور شد: جهت کاهش اثرات پدیده گرد و غبار در استان راهی جز اجرای کامل آیین‌نامه و برنامه عمل مقابله با گردوغبار به کمک تمام دستگاه‌های اجرایی و عمومی مردم وجود ندارد، لذا با توجه به اینکه اثرات مضر گرد و غبار بر سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست به اثبات رسیده هماهنگی و همراهی عمومی مورد انتظار است.
برای برآورد میزان آتش‌سوزی، مناطقی که پوشش جنگلی و درختی دارد مورد محاسبه قرار می‌گیرد و مناطق مرتعی را شامل نمی‌شود. 

آخرین خبر ایلام در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/akharinkhabar_ilam/