نماد آخرین خبر

آخرین وضعیت پروژه آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه

منبع
فارس
بروزرسانی
آخرین وضعیت پروژه آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه

فارس/ مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، لنده، سوق و چرام تا اکنون ۶۸ درصد پیشرفت داشته است.

هاشم امینی، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز با هدف بررسی‌ آخرین وضعیت پروژه های آبی کهگیلویه به این شهرستان سفر کرد و برنامه خود را با بازدید از سد کوثر آغاز کرد.

اکبر خدری، مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران در حاشیه بازید از این سد، اظهار کرد: سد مخزنی کوثر در حال حاظر تامین کننده آب شرب جمعیتی بالغ بر ۲ نیم میلیون نفر از هموطنان ما در ۵ استان جنوبی کشور است.

وی با اشاره به اینکه سد کوثر گچساران حدود ۵ هزار هکتار اراضی دشت لیشتر و خیرآباد را تامین آب می‌کند، افزود: آب صنعت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز، پتروشیمی و پلیمر شهرستان گچساران و همچنین پارس جنوبی از همین سد تامین می‌شود‌.

خدری با بیان اینکه سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب جهت مصارف زیست محیطی از این سد رها سازی می‌شود، گفت: در حال حاضر ۵۳۸ میلیون مترمکعب ذخیره سد کوثر است که با احتساب این حجم قریب به ۹۹ درصد آن پر شده است‌ و در بین سدهای کل کشور از لحاظ درصد پر شدهگی جایگاه نخست را دارد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه این سد از نوع بتن وزنی ست که تراز نرمال آن ۶۲۵ است، افزود: اکنون تراز فعلی آن ۶۲۴.۵ است که سه دریچه آبگیری آب شرب، یک دریچه تخلیه تحتانی و یک دریچه تامین آب کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه در تابستان ها برای مصارف شرب شهرستان هندیجان و همچنین مصارف زیست محیطی رها سازی داریم، افزود: طی چند روز آینده عملیات رها سازی از سد کوثر با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه جهت این اهداف انجام خواهد شد.
خدری هدف از این بازدید را تامین آب مطمئن و پایدار شرب آبرسانی به چهار شهر دهدشت، لنده، سوق و چرام عنوان کرد و افزود: این پروژه آبرسانی پیشرفت ۶۸ درصدی دارد که امیدواریم آب سد کوثر تا پایان امسال به شهرهای هدف برسد.

وی خاطرنشان کرد: با آب گیری خوبی که در سد کوثر انجام شده در حال حاضر مشکلی در بحث تامین آب نداریم.

آخرین خبر کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today