نماد آخرین خبر

۹۳۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه زیر کشت گردو است

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
۹۳۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه زیر کشت گردو است

خبرآنلاین/ مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت گردو است که انتظار می‌رود امسال از این میزان ۱۸ هزار تن گردو برداشت شود.

رحمان فیض قربانی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به بارندگی های مناسب نسبت به چند سال گذشته مشکلات کمتری در خصوص کمبود آب در تابستان داشتیم، از این رو پیش بینی می‌شود شرایط تولید محصول امسال مطلوب باشد.
وی افزود: مشکل اصلی در برداشت گردو سنتی بودن باغات و عدم امکان برداشت مکانیزه در بیشتر آن ها است و برداشت دستی محصول علاوه بر هزینه بالا و صرف زمان زیاد گاها با خطر سقوط از ارتفاع درختان هم برای برداشت کنندگان همراه است.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: امسال مشکل سرمازدگی تاثیر گذار نداشتیم و گرمای تابستان هم در مناطق کوهستانی خیلی مشکل ساز نبود ولی در مناطق گرم‌تر باعث کاهش کیفیت محصول شد.
فیض قربانی گفت: بسته به منطقه کشت کیفیت متفاوت بوده و در مناطق مرتفع مانند مناطق مرتفع دالاهو، شاهو و سایر ییلاقات محصولات دارای کیفیت مناسب و رقابتی هستند.
وی ادامه داد: از لحاظ میزان تولید استان کرمانشاه معمولا رتبه چهارم الی پنجم کشور را دارا بوده و قسمتی از محصول تولیدی با کیفیت بالا صادر می‌شود.
فیض قربانی عنوان کرد: در طی ۲ سال گذشته با اجرای طرح سرشاخه کاری گردو نسبت به اصلاح باغات قدیمی اقدام شده است و ضمن شناسایی درختان با کیفیت پایین نسبت به تغییر رقم با ارقام تجاری ، مرغوب و پر محصول اقدام شده است همچنین با تخصیص پنج میلیارد ریال  در سطح بیش از ۴۰۰ هکتار اقدام به انجام عملیات سرشاخه کاری شده‌ است.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تشریح کرد: برای احداث باغات جدید با استفاده از نهال لیبل آبی (نهال گواهی شده) به متقاضیان یارانه اختصاص یافته است.
وی افزود: برنامه سازمان جهاد کشاورزی در خصوص باغات گردو انجام عملیات اصلاح باغات قدیمی با استفاده از تکنیک های روز بوده و حمایت از توسعه باغات متراکم و مکانیزه با استفاده از ارقام پر محصول و با کیفیت بالا به منظور افزایش راندمان آب مصرفی است.
فیض قربانی خاطرنشان کرد: بسته به اقلیم منطقه مورد کشت و نوع رقم برداشت از اواسط شهریور ماه تا اواسط مهرماه انجام می‌شود.

آخرین خبر کرمانشاه در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today