جشنواره گل و گلاب شهابیه خمین؛ غیبت «گل محمدی» و انتقاد از کیفیت برگزاری

ایرنا/ خمین - ایرنا - در حالی چهارمین جشنواره گل و گلاب شهابیه خمین بهتازگی برگزار شد که جای خالی گل محمدی در این مراسم به وضوح مشهود بود. جشنوارهای که بهجای عطر دلانگیز گلها، صرفاً با ابزارآلات گلابگیری تزئینی و بدون هیچ نشانی از محصول راهبردی این منطقه برگزار شد، نشاندهنده ناتوانی در حفظ هویت فرهنگی و سنتی این رویداد به شمار میرود.
به گزارش ایرنا، در شرایطی که عطر گل محمدی باید فضای این جشنواره را پر می کرد، غیبت این گل خوشبو سؤالاتی را درباره کیفیت و اصالت این جشنواره مطرح میسازد.
در اردیبهشت ماه بساط گلابگیری سنتی در بیشتر خانههای خمین دایر میشود و عطر گل محمدی را میتوان از باغچه خانهها استشمام کرد اما جشنواره گل و گلاب شهابیه خمین در حالی چهارمین دوره خود را برگزار کرد که هیچ نشانی از گل محمدی و گلاب در این جشنواره سه روزه مشاهده نشد البته پس از انتشار پوستر جشنواره به رنگ آبی به جای اینکه از رنگ صورتی که همرنگ گل محمدی است، می توان حدس زد که در این جشنواره خبری از گل محمدی نیست.
چهارمین جشنواره گل و گلاب شهابیه در گرد و خاک شدید عصرگاهی هفتم اسفندماه آغاز شد و گویی آب و هوا نیز با این جشنواره سر ناسازگاری داشت.
به گفته رییس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان خمین جشنواره «گل و گلاب» شهابیه در سومین دوره برگزاری خود در ضمیمه تقویم رویدادهای گردشگری ملی کشور ثبت شد.
علی مشهدی با اشاره به هویت و اصالت تاریخی شهرستان خمین، افزود: گل محمدی و گلاب ۲ محصول استراتژیک منطقه شهابیه در این شهرستان است.
وی یادآور شد: با این پیشینه و با پیگیری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان و اداره شهرستان خمین، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه این جشنواره پارسال در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان خمین تصریح کرد: بر این اساس هر سال، این جشنواره در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار میشود.
مشهدی هدف از ثبت این رویداد در تقویم گردشگری کشور را تحقق و ساماندهی و حرفهای سازی گردشگری و همچنین ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: این اقدام مهم برای تحقق رونق صنعت گردشگری و حضور بیشازپیش مسافران و توریستها به شهرستان کمک میکند.
جشنواره اول و دوم رنگ و بوی گل محمدی را داشت اما از جشنواره سوم به بعد دیگر نشانی از این گل خوش بو جز چندین شاخه یا اندکی گل پرپر شده وجود نداشت.
برخلاف ثبت ملی این جشنواره و تعیین زمان دقیق برای برگزاری آن و نامگذاری بیستم اردیبهشت ماه بعنوان روز گل محمدی، چهارمین دوره جشنواره گل و گلاب شهابیه از هفتم تا نهم خردادماه در این روستا برگزار شد که نبود حتی یک شاخه گل محمدی و آیینهایی مانند گل غلطان و گلابگیری از نکات قابل توجه و تامل در این دوره از جشنواره بود و گویا مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره بیشتر از اینکه به اهمیت گل محمدی بپردازند، بر گلهای شاخه بریده تاکید داشتند.
این مسئله در صحبتهای مسئولان نیز مشهود بود و حتی مهمانان کشوری این جشنواره مانند مدیرعامل بنیاد علوی و معاون جهاد کشاورزی و رییس سازمان آبخیزداری کشور نیز که ارتباطی با گل محمدی نداشتند درباره گلخانه و فضای سبز صحبت کردند و مصاحبه تلویزیونی با تولیدکنندگان گل نیز درباره تولید هر گلی غیر از گل محمدی بود.
برگزاری نمایشگاهی با ۳۰ غرفه غیرمرتبط با محصولات گل محمدی مانند گلاب و کرم و عطر گل محمدی و تنها اختصاص یک غرفه به عرقیجات صنعتی از دیگر ضعفهای جشنواره چهارم بود.
فروش سوغات دیگر استانها مانند سوهان قم، گز اصفهان و باقلوای یزد جایگزین محصولات خانگی اهالی روستای شهابیه بود در حالی که در اولین دوره جشنواره انواع مواد غذایی و سوغات خمین که توسط بانوان تهیه شده بود مشتری های بسیاری داشت. البته همین غرفهها در دوره سوم جشنواره و گل و گلاب شهابیه و جشنواره لوبیای شهر قورچی باشی نیز حضور داشتند و دلیل آن را باید واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و فروی خاص بیان کرد.
با توجه به برگزاری نمایشگاه گل درسالن ورزشی روستای شهابیه و استقبال مردم از این نمایشگاه، به نظر میرسد تغییر نام این جشنواره به گل شاخه بریده و برپایی نمایشگاهی با حضور هنرمندان بومی عرصههای مختلف صنایع دستی و تجسمی و عرضه محصولات خانگی اهالی شهابیه و خمین ضمن جذابیتهای گردشگری برای بازدیدکنندگان، درآمدزایی برای تولیدکنندگان مشاغل خانگی نیز خواهد داشت.
یکی از آیینهایی که در دیگر مناطق کشور که خاستگاه گل محمدی هستند، مانند قمصر کاشان و خاوه دلیجان انجام عملیات گلابگیری است اما در چهارمین جشنواره گل و گلاب خمین چندین دستگاه گلابگیری به صورت نمادین گذاشته شده بود.
بیرون کردن خبرنگار ایرنا در زمان فیلمبرداری از گلها از نمایشگاه گل به بهانه بریده نشدن روبان جلوی در، نبود غرفههای فرهنگی و استفاده نکردن از هنرمندان خمین برخلاف تاکید فرماندار بر استفاده از ظرفیتهای هنری شهرستان را میتوان از دیگر ضعفهای جشنواره گل و گلاب شهابیه در دوره چهارم بیان کرد.
کلام آخر:
زمانی که یک جشنواره با عنوانی خاص برگزار میشود مردم با دیدن اقلام تبلیغاتی آن جشنواره برای بازدید مراجعه میکنند، حال تصور کنید مردم برای دیدن گلابگیری یا خرید گلاب تازه به محل جشنواره مراجعه میکنند اما در مقابل با گز اصفهان یا سوهان قم مواجه میشوند، امید است مسئولان برگزار کننده این جشنواره در سالهای آینده نسبت به برگزاری این رویداد فرهنگی در زمان مخصوصی که گل محمدی وجود داشته باشند اهتمام ویژه داشته باشند.