نماد آخرین خبر

استاندار کردستان: مولدسازی تنها راهکار برای رفع کمبود فضاهای آموزشی است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
استاندار کردستان: مولدسازی تنها راهکار برای رفع کمبود فضاهای آموزشی است

ایرنا/ سنندج-ایرنا- استاندار کردستان گفت: مولدسازی تنها راهکار برای رفع کمبود فضاهای آموزشی در استان به شمار می رود و باید با جدیت از آن بهره برد.

به گزارش ایرنا، آرش زره‌تن لهونی عصر یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان درسنندج با تسلیت ایام محرم و شهادت سرداران و دانشمندان و سایرهموطنان در جنگ ۱۲روزه اظهار کرد: توسعه عدالت آموزشی و بالا بردن کیفیت آموزش در استان و کشور از سیاست‌های دولت چهادهم است و این مهم در کردستان با جدیت در دستور کار مجموعه آموزش و پرورش قرار دارد.

وی با بیان اینکه در استان کردستان به ویژه در چند شهر و یکی از نواحی مرکز استان با کمبود جدی فضای آموزشی مواجه هستیم، گفت: اعتبارات شورای برنامه‌ریزی استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها پاسخگوی این کمبودها نیست و از ظرفیت خیرین باید بیشتر استفاده شود.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید با بازنگری و برنامه‌ریزی مجدد منابع بیشتری از محل خیرین جذب کنیم گفت: از ظرفیت قانونی مولدسازی که اختیار آن به استان‌ها داده شده نیز می‌توان به خوبی استفاده کرده و وضعیت فضاهای آموزشی را بهبود بخشید و در این راستا براساس اختیاری که داریم اجازه نمی دهیم از این ظرفیت در بخش آموزش و پرورش حتی یک ریال به جای دیگری تخصیص داده شود.

وی با تاکید بر شناسایی لکه‌های آموزشی و معرفی آن برای بحث مولدسازی، افزود: ممکن است با تغییر کاربری و ارزش افزوده در یک مدرسه بتوانیم ۵۰ مدرسه بسازیم لذا این مساله فرصت خوبی برای آموزش و پرورش است و باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.

زره تن لهونی یادآور شد:اگر در بدنه مقاومتی وجود دارد باید توجیه شوند که با توجه به فاصله‌ای که با میانگین کشوری داریم کمک‌های خیرین هم به تنهایی نمی‌تواند این خلاء را پر کند.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم پروژه‌های نیمه‌تمام می توانند تکمیل شوند و وضعیت فضاهای آموزشی به سطح قابل قبولی به نسبت سایر مناطق کشور برسند.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت ایده خوبی است و در کشور بیشتر از مهندس به تکنسین‌های آموزش دیده نیاز داریم و بی شک اگر هنرستان‌ها آموزش باکیفیت داشته باشند، فارغ التحصیل ها بیکار نمی‌مانند.

وی افزود: با توجه به اینکه کردستان استانی صنعتی نیست و واحدهای صنعتی ضعیف و کوچک دارد شاید نتوان در این زمینه کار اساسی انجام داد، بنابراین باید تدبیر دیگری باشد و دستگاه‌های متولی با ظرفیت‌های در اختیار آموزش‌های لازم را ارائه داده و نیروی ماهر تربیت کنند.

آموزش و پرورش قوی کشور را به توسعه می رساند

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این جلسه اظهار کرد: در هرجامعه‌ای با آموزش و پرورش قوی می‌تواند کشور را به توسعه و پیشرفت اقتصادی برساند.

ماموستا فایق رستمی افزود: استان کردستان ظرفیت‌های زیادی دارد که اگربدرستی مورد استفاده قرار گیرد منجر به تقویت آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای جوانان خواهد شد.

لزوم توجه به ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم اظهار کرد: با توجه به اهمیت مهارت آموزی و کمبود مراکز هنرستانی در استان، راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت در استان می تواند کمک خوبی در این زمینه باشد.

سید فواد حسینی همچنین به موضوع اوقات فراغت و تاثیر آن در مهارت آموزی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در تمام دنیا از ایام فراغت دانش‌آموزان به عنوان صنعت نگاه می شود چرا که اگر درست برای آن برنامه‌ریزی شود می تواند برای تولید شغل، درآمدزایی و افزایش توانمندسازی افراد تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: در استان برنامه‌ریزی‌های خوبی برای مدیریت اوقات فراغت دانش‌آموزان انجام شده است و تلاش می‌شود زمینه‌های لازم برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و توانمدسازی،و مهارت‌آموزی آنان فراهم شود.

جذب دانش‌آموزان لازم‌التعلیم و تارکان از تحصیل با جدیت دنبال می شود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید در مقاطع مختلف در حال انجام است، گفت: یکی از اولویت‌ها در ثبت‌نام دانش‌آموزان جذب حداکثری دانش‌آموزان لازم التعلیم و
تارکان و بازماندگان از تحصیل است و با جدیت دنبال می‌شود.

حجت‌الله موسوی با اشاره به اینکه آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی روزهای ۱۹ و ۲۰تیر برگزار می شود، افزود: از اولیا انتظار می رود منتظر جواب آزمون‌های مدارس خاص نباشند و فرزندانشان را در مدارس عادی ثبت نام کنند و اگر در این مدارس پذیرش شدند جابجا خواهند شد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید در هفته اول شهریور ماه کل فرآیندهای ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام شود و پس از آن فرآیند توزیع کتاب‌های درسی و آماده‌سازی و شاداب سازی مدارس انجام خواهد شد بنابراین انتظار می رود خانواده‌ها هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام فرزندانشان اقدام کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان،کمبود فضای هنرستانی، عدم رغبت به تحصیل در رشته ریاضی، کمبود مشاور تحصیلی شغلی، کمبود فضای آموزشی و آمار بالای کلاس‌های مختلط را از جمله چالش‌های ثبت نام در استات اعلام کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۵۳ هنرستان در ۱۰۹ ساختمان آموزشی، در استان خدمات‌دهی انجام می‌دهند که ۶۰ مورد از این تعداد با کاربری هنرستانی و مابقی با کاربری غیرهنرستانی و به عنوان هنرستان فعالیت دارند.

ثبت نام ۸۲درصد دانش‌آموزان ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی اموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه با اشاره به آغاز ثبت نام دانش‌آموزان دوره ابتدایی از اول خرداد اظهار کرد: قرار بود ثبت نان این دانش‌آموزان تا ۱۰ تیر ادامه داشته باشد که با توجه به وضعیت حاکم بر کشور و جنگ تحمیلی این زمان تاپایان تیر تمدید شد.

کسنزانی افزود: از ابتدای ثبت‌نام تاکنون ۸۲.۷۱ درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و کردستان در این زمینه در سطح کشور حائز رتبه سوم است.

وی یادآور شد: چهار هزار و ۶۹۹نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی بعد از ارزشیابی تحصیلی به هدف مورد نظر نرسیده‌اند و تابستان جاری در قالب طرح حامی برای آنان کلاس‌هاس جبرانی برگزار می شود و امیدواریم درصد بالایی از این تعداد بتوانند به پایه بالاتر ارتقا یابند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان سنجش نوآموزان ورود به مدرسه را لازمه ثبت‌نام اعلام کرد و گفت: تاکنون هزار و ۷۰۰نفر از نوآموزان به پایگاه‌ها مراجعه نکرده اند و از خانواده‌ها انتظار می رود هرچه سریعتر به این مراکز مراجعه کنند.





آخرین خبر کردستان در اینستاگرام : https://instagram.com/kurdistan.online