سرعت غیرمجاز یا نقص زیرساختها؛ عامل اصلی تصادفات در بجنورد چیست؟

ایرنا/ بجنورد-ایرنا- مدیریت ترافیک شهرداری بجنورد امسال ۱۵ نقطه پرحادثه را شناسایی کرد که از این تعداد هشت نقطه اصلاح هندسی شده است. با این حال، ماهانه یک فوتی موتورسیکلت در شهر ثبت میشود؛ سرعت غیرمجاز یا نقص زیرساختها، پرسشی است که همچنان مسئولان و شهروندان را به چالش کشیده است.
به گزارش ایرنا، هر روز که چراغهای تقاطعها و خیابانهای پرتردد بجنورد روشن میشود، ترافیک در دل شهر جریان دارد و در پس این جریان، تهدیدی خاموش، شهروندان را در معرض خطر قرار میدهد.
مدیریت ترافیک شهرداری بجنورد امسال توانست ۱۵ نقطه پرحادثه ترافیکی این شهر را شناسایی کند؛ نقاطی که پیش از اصلاح، محل وقوع تصادفات متعدد و نگرانیهای شهروندان بود.
از این تعداد، هشت نقطه تاکنون اصلاح هندسی و رفع خطر شده است، اما سوال همچنان باقی است؛ آیا سرعت غیرمجاز رانندگان یا نقص زیرساختها عامل اصلی تصادفات است؟
شناسایی و اصلاح نقاط پرحادثه
مدیر ترافیک شهرداری بجنورد، روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع نقاط پرحادثه شناسایی شده، هفت نقطه طراحی آن انجام شده و پس از تایید شورای همتا، اجرای آن آغاز خواهد شد.
مسعود ریحانی افزود: سالهای اخیر اصلاح هندسی قابل توجهی در سطح شهر انجام نشده بود، اما سال گذشته ۹۸ درصد نقاط حادثهخیز شهر اصلاح شد و امسال نیز اقدامات جدی برای افزایش ایمنی ادامه دارد.
این آمار نشان میدهد که شهرداری بجنورد تلاش دارد با اصلاح هندسی تقاطعها و معابر، دید رانندگان را بهبود بخشد و ریسک تصادفات را کاهش دهد.
هزینهها و اعتبارات برای ایمنی ترافیک
ریحانی گفت: امسال ۱۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری برای اصلاح هندسی هزینه شده است و مجموعا ۵۰ میلیارد ریال برای اصلاح سایر نقاط حادثهخیز شهر اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: ۱۸ میلیارد ریال تا کنون مصرف شده و ۳۲ میلیارد ریال باقیمانده نیز به زودی برای اصلاح نقاط دیگر هزینه خواهد شد.
این ارقام، نشاندهنده اهمیت و اولویت ایمنی ترافیکی در مدیریت شهری بجنورد است، اما هنوز بخشی از مسیرهای پرخطر نیازمند توجه و اجرای طرحهای پیشگیرانه هستند.
فرهنگ ترافیکی و چالش سرعت غیرمجاز
مدیر ترافیک شهرداری با تاکید بر رعایت فرهنگ ترافیکی، یادآور شد: ماهانه یک فوتی موتورسیکلت در شهر ثبت میشود که اغلب ناشی از سرعت غیرمجاز و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.
این آمار زنگ خطری برای مسئولان و شهروندان است؛ حتی با وجود اصلاح هندسی، عامل انسانی همچنان نقش تعیینکنندهای در ایمنی خیابانها دارد.
ریحانی افزود: این عملیات با هدف روانسازی ترافیک، کاهش ریسک تصادفات و بهبود دید رانندگان انجام شده و نقش مؤثری در افزایش ایمنی مسیرها دارد.
اقدامات پیشگیرانه و نقش شهروندان
ریحانی خاطرنشان کرد: رفع نقاط حادثهخیز در راستای برنامههای پیشگیرانه اداره راهداری و با بهرهگیری از تجهیزات و نیروی انسانی متخصص انجام شده است.
وی از همکاری شهروندان در گزارشدهی نقاط حادثهخیز تقدیر کرد و بر لزوم رعایت علائم ایمنی و هشداردهنده در مسیرهای در حال اصلاح تأکید کرد.
با این حال، این پرسش همچنان مطرح است که آیا اصلاح هندسی و اقدامات شهرداری به تنهایی میتواند امنیت کامل شهروندان را تضمین کند یا فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین توسط مردم نقش اصلی را ایفا میکند؟
گزارش میدانی نشان میدهد که ترکیبی از اصلاح زیرساختها و افزایش آگاهی رانندگان میتواند به کاهش قابل توجه تصادفات منجر شود.
نگاهی به آینده ترافیک بجنورد
با اختصاص اعتبار و اجرای طرحهای اصلاح هندسی، شهرداری بجنورد گامی مهم در جهت کاهش تصادفات برداشته است، اما استمرار آموزشهای ترافیکی، افزایش تابلوها و تجهیزات هشداردهنده و کنترل سرعت خودروها همچنان ضروری است.
شهروندان و مسئولان باید با همکاری هم، شهر را از نقاط حادثهخیز پاک کنند تا سرعت غیرمجاز و نقص زیرساختها دیگر تهدیدی برای ایمنی تردد نباشند.
بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.