نماد آخرین خبر

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛ از دل مردم تا رونق اقتصاد شهر

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛ از دل مردم تا رونق اقتصاد شهر

ایرنا/ سنندج - ایرنا - فاتح بادپروا از اعضای هیات موسس جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با مرور مسیر رشد این رویداد از سال ۱۳۷۳ تاکنون، گفت: مردمی بودن و حمایت هنرمندان و برخی از مسئولان، تئاتر خیابانی مریوان را به برندی جهانی تبدیل کرده که امروز همزمان با فرهنگ بر گردشگری و اقتصاد محلی هم تاثیرگذاشته است.

به گزارش ایرنا، بیش از ۳۰ سال از آغاز شکل گیری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می گذرد، رویدادی که از اجرای تئاتر در دل روستاهای مریوان شروع شد و امروز به یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر کشور و منطقه تبدیل شده است.

هجدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از چهارم آبان در مریوان آغاز شد و تا هشتم همین ماه به طول می انجامد؛ دلایل ماندگاری این رویداد، نقش آن در توسعه گردشگری و اقتصادی و چشم انداز آینده آن چیست؟ به منظور رسیدن به پاسخ این سوالات با «فاتح بادپروا» دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان و از اعضای بنیانگذاران این رویداد گفت و گویی انجام داده ایم که شرح آن در ذیل می‌آید.

ایرنا: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از یک یادواره تئاتر محلی به سطح استانی سپس منطقه ای و بین المللی رسید، به نظر شما به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این رویداد، مهمترین عوامل موفقیت در این مسیر چه بوده است؟

بادپروا: مهم‌ترین عامل موفقیت جشنواره این است که از دل مردم برخاسته است، نخستین اجراها در روستاها برگزار شد و از سال ۱۳۷۳ تاکنون مردم با عشق و علاقه در کنار هنرمندان ایستادند؛ این جشنواره دلی بود، نه دستوری؛ هنرمندان با وجود همه سختی‌ها در کنار مردم ماندند و مسئولانی که دل در گرو فرهنگ و هنر داشتند، همراه شدند؛ به باور من، صداقت، پشتکار و همدلی میان مردم و هنرمندان مهم‌ترین دلایل ماندگاری جشنواره است و کردستان سرزمینی سرشار از فرهنگ، ادبیات، داستان و هنر است و همین بستر فرهنگی باعث شده تئاتر خیابانی مریوان در دل مردم جای گیرد.

ایرنا: از نگاه شما جشنواره چه تاثیری بر اقتصاد محلی، گردشگری مریوان داشته است؟

بادپروا: از نخستین دوره‌ها، یکی از اهداف اصلی ما توسعه گردشگری و تقویت اقتصاد محلی بود؛ هر مهمانی که برای تماشای جشنواره به مریوان می‌آید، هزینه‌هایی برای اقامت، خوراک و خرید انجام می‌دهد و این موضوع به طور مستقیم به گردش مالی شهر کمک می‌کند؛ ما مطمئن هستیم که این رویداد توانسته چرخه اقتصادی مریوان را فعال‌تر کند و امسال هم با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و خوراک محلی این ارتباط میان هنر و اقتصاد پررنگ ‌تر شده است.

ایرنا: آیا می توان گفت جشنواره در توسعه زیرساخت های شهری و خدمات گردشگری مریوان اثرگذار بوده است؟

بادپروا: قطعا همین‌طور است؛ در روزهای نخست برگزاری هیچ زیرساختی برای اجرای تئاتر خیابانی وجود نداشت، اما امروز با حمایت شهرداری و شورای شهر در میادین و پارک‌ ها فضاهای مناسبی برای اجرا ایجاد شده است و به جرات می‌گویم هیچ شهری در ایران به اندازه مریوان زیرساخت مناسب برای تئاتر خیابانی ندارد؛ از سوی دیگر، حضور مهمانان و هنرمندان موجب توسعه مراکز اقامتی و ساخت چندین هتل جدید در شهر شده است و اکنون ظرفیت اقامتی مریوان در ایام جشنواره به طور کامل مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

ایرنا: کسب و کارها و گروه های محلی چه بهره ای از جشنواره برده اند؟

بادپروا: جشنواره به رونق تمام مشاغل شهر کمک می‌کند؛ از رانندگان تاکسی و فروشندگان گرفته تا رستوران‌ها و کافه‌ها، ما در دوره هفدهم و امسال هم همین طور هیچ رستوران خاصی را برای پذیرایی از هنرمندان انتخاب نکردیم تا همه کسب‌وکارها از حضور مهمانان سهم ببرند و هزینه‌های اقامت، خوراک، حمل‌ونقل و خرید همگی در مریوان انجام می‌شود و این درآمد به طور مستقیم به جیب شهروندان بازمی‌گردد.

ایرنا: مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی جشنواره تا امروز چیست؟

بادپروا: مهم‌ترین دستاورد، برند شدن مریوان است؛ شهرهایی که میزبان جشنواره‌های هنری هستند در روزهای برگزاری درآمدشان چند برابر می‌شود و مریوان هم از این قاعده مستثنی نیست و در ایام جشنواره، بازار شهر پررونق ‌تر از هر زمان دیگری است و از سوی دیگر، تئاتر خیابانی و کلاش مریوان دو برند جهانی این شهر محسوب می‌شوند و این جایگاه فرهنگی ارزشی دارد که شاید با صرف میلیون‌ها دلار تبلیغ نیز به دست نیاید؛ در حال حاضر نیز برنامه‌ ریزی کرده‌ایم با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی و حمایت استانداری کردستان، مریوان به‌ عنوان شهر گردشگری هنر معرفی شود و دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان محور این حرکت باشد.

ایرنا: آیا دبیرخانه جشنواره آمار مشخصی از میزان گردشگران، اقامت‌ها یا هزینه‌کرد آن‌ها در ایام جشنواره دارد؟

بادپروا: آمار دقیق و رسمی در اختیار ما نیست، اما بر اساس رصد میدانی، در ایام جشنواره تمام ظرفیت هتل‌ها، مهمان‌سراها و خانه‌های اجاره‌ای تکمیل می‌شود و از اقلیم کردستان حدود ۳۰ تا ۴۰ مهمان و از دیگر شهرهای کشور نیز تعداد زیادی هنرمند و گردشگر برای تماشای اجراها به مریوان می‌آیند و براساس آماری که داریم سال گذشته تمام ظرفیت اقامتی شهر تکمیل شده بود و امیدواریم در آینده این میزان استقبال بیشتر هم شود.

ایرنا: در جشنواره امسال چه اقداماتی برای تقویت پیوند میان هنر، اقتصاد و گردشگری انجام داده‌اید؟

بادپروا: امسال نمایشگاهی از صنایع دستی و خوراک محلی در محوطه مجتمع فرهنگی ارشاد و کنار دبیرخانه دائمی جشنواره برپا شده و حدود ۴۰ تا ۵۰ غرفه از فعالان بومی مریوان در این نمایشگاه دایر شده است تا گردشگران بتوانند با تولیدات محلی آشنا شوند و از آن‌ها خرید کنند و این کار افزون بر معرفی فرهنگ و هنر مردم، به رونق اقتصادی خانواده‌های محلی نیز کمک می ‌کند.

ایرنا: بودجه جشنواره از چه منابعی تامین می‌شود؟

بادپروا: بودجه جشنواره از محل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان و همچنین حمایت‌های شورای شهر و شهرداری مریوان تامین می‌شود؛ ما در هر دوره کمتر از مبلغ برآورد شده هزینه کرده‌ایم و آمادگی داریم برای شفافیت مالی، اسناد و گزارش‌ها را به هر نهاد نظارتی ارائه کنیم چراکه سلامت مالی در برگزاری جشنواره برای ما یک اصل است.

ایرنا: این جشنواره در ۱۷ دوره‌ گذشته معمولا در بازه شهریور تا آبان برگزار شده است به نظر شما زمان برگزاری تا چه اندازه در میزان مشارکت مردم و تاثیر اقتصادی آن نقش دارد؟

بادپروا: جشنواره معمولا در مهرماه برگزار می‌شود، اما امسال چون فراخوان آن کمی دیر اعلام شد به آبان ‌ماه منتقل شده است؛ ما نمی‌خواهیم حضور گردشگران در مریوان فقط به بهار و تابستان محدود باشد، بلکه قصد داریم در پاییز و زمستان هم شاهد حضور مسافر و گردشگر در این شهر باشیم چراکه زیبایی‌های پاییزی مریوان نیز بی ‌نظیر است و اگر پشتیبانی مالی کافی وجود داشته باشد، می‌توانیم برنامه‌های هنری را در تمام فصول سال برگزار کنیم و بی شک این استمرار موجب پویایی اقتصاد شهر می شود.

ایرنا: برای دوره‌های آینده آیا برنامه ای برای ارزیابی اقتصادی جشنواره و تقویت ارتباط آن با کسب و کارهای محلی وجود دارد؟

بادپروا: بله، قطعا، از همه افرادی که ایده یا طرحی برای گسترش همکاری میان جشنواره و بخش‌ های اقتصادی دارند استقبال می‌کنیم و هدف ما این است که جشنواره نه فقط یک رویداد هنری، بلکه محرک توسعه پایدار در مریوان باشد.

ایرنا: سخن پایانی؟
بادپروا: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حاصل عشق و همدلی مردم و هنرمندان است؛ این رویداد فرهنگی و هنری امروز به عنوان برندی فرهنگی و اقتصادی برای کردستان شناخته شده است و باید با حفظ اصالت مردمی آن، مسیر توسعه پایدار را ادامه دهیم.





آخرین خبر کردستان در اینستاگرام : https://instagram.com/kurdistan.online

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر