ایلام در مسیر عدالت آموزشی با پویش «بساز مدرسه»

ایرنا/ ایلام- ایرنا - نشست ستاد پویش «بساز مدرسه» در ایلام به نماد همدلی نهادهای اقتصادی، فرهنگی و اجرایی استان تبدیل شد، جایی که مسئولان آموزشوپرورش، نمایندگان مجمع خیران مدرسهساز و مدیران شبکه بانکی و دیگر دستگاههای اجرایی با تأکید بر نقش آموزش در توسعه پایدار از آمادگی کامل برای تداوم برنامههای مدرسهسازی و تقویت مشارکت مردمی خبر دادند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز شنبه (۱۷ آبان) سرسرای همایشهای ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام میزبان نشست ستاد پویش ملی «بساز مدرسه» بود، نشستی پرمحتوا که با حضور مدیران بانکی، مسئولان نوسازی مدارس، آموزش و پرورش، شهرداری، رسانهها، فرهنگیان و خیران مدرسهساز برگزار شد و هدف اصلی آن بررسی راههای تازه برای گسترش مشارکت اجتماعی در ساخت مدارس مناطق محروم استان بود.
در این نشست که در فضایی همدلانهای برگزار شد صدای واحدی از کوشش برای توسعه زیرساختهای آموزشی به گوش رسید تا پویش ملی «بساز مدرسه» را به حرکت اجتماعی و فرهنگی تازهای در ایلام برای پیوند میان بخش دولتی، مردم و خیران تبدیل کند.
حرکتی که از تصمیم و ابتکار دولت چهاردهم تا همراهی و همدلی مردم و از تعهد مالی بانکها تا شور انسانی خیران با هدف ساخت آیندهای پر فروغ و برابر در سرزمین بلوطها جریان دارد.
فرهنگ مدرسهسازی از دوران دانشآموزی ترویج شود
معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش ایلام در این نشست با تأکید بر نقش فرهنگی و اجتماعی پویش «بساز مدرسه»، اظهار کرد که این طرح باید حس تعلق خاطر عمومی را نسبت به مدرسهسازی در جامعه نهادینه کند و از ظرفیت خانوادهها و دانشآموزان برای گسترش این فرهنگ استفاده شود.
حشمت الهوردی با اشاره به پیوند عمیق مدرسهسازی با مبانی دینی و اخلاقی جامعه یادآور شد: مدرسهسازی واقعیتی اجتماعی است و سرمایهگذاری در ساخت مدرسه، سرمایهگذاری برای شکلگیری اندیشه و رشد فرزندان این سرزمین است.
وی با قدردانی از مشارکت مدیران بانکهای ملی و سپه استان در حوزه مدرسهسازی، گفت: کوشش شبکه بانکی همواره در مناطق محروم قابل دیدن است و امید میرود که این حضور بیش از گذشته پررنگ شود.
الهوردی با بیان اینکه آموزشوپرورش ایلام قصد دارد طرحهای فرهنگی تازهای در پیوند با این پویش طراحی کند، افزود: با الگوگیری از جشن عاطفهها میتوان پاکتهایی را طراحی کرد که به تعداد دانشآموزان و مدارس چاپ و توزیع شود تا هر خانواده و دانشآموز مشارکت نمادینی در این حرکت داشته باشند.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی آموزشوپرورش ایلام همچنین از برنامهریزی برای اختصاص «زنگ انشا خانوادگی» خبر داد و گفت: دانشآموزان با هماهنگی خانوادهها میتوانند انشاهایی با مضمون مدرسه و آینده آموزشی بنویسند و این اقدام میتواند تفکر مشارکت و ارزش مدرسهسازی را در میان خانواده دانشآموزان تقویت کند.
وی پیشنهاد کرد بخش دانشآموزی پویش «بساز مدرسه» نیز در سازمان مرکزی راهاندازی شود تا مانند طرح «آجر به آجر» فرصتی برای مشارکت مستمر دانشآموزان و فرهنگیان در قالب کمکهای ماهانه فراهم شود.
معاون آموزشوپرورش ایلام با اشاره به اهتمام رئیسجمهور به موضوع عدالت آموزشی، گفت: رئیسجمهور تاکنون ۶۴ نشست با محور مدرسه و مدرسهسازی برگزار کردهاند که خود نشان از اهمیت ویژه این موضوع دارد.
وی یادآور شد: استان ایلام نیز با اجرای برنامههای فاخر فرهنگی و عمرانی در این راستا، تلاش میکند سهمی مؤثر در آینده آموزشی کشور داشته باشد.
بانک سپه سه مدرسه در مناطق محروم ایلام ساخت
مدیر شعب بانک سپه استان ایلام در این نشست با اشاره به مسئولیت اجتماعی شبکه بانکی در تحقق عدالت آموزشی، اظهار کرد: در سه سال گذشته، این بانک سه مدرسه در مناطق محروم استان ساخته و پنج کمکهزینه برای تأمین اقلام آموزشی دانشآموزان این مناطق پرداخت کرده که در مجموع هشت مورد مشارکت مستقیم در حوزه آموزشوپرورش را شامل میشود.
روحاله بهمنی افزود: آخرین مدرسه ساخته شده توسط بانک سپه در بخش محروم «ماژین» از توابع شهرستان درهشهر اکنون آماده بهرهبرداری است و برای طرحهای مدرسهسازی در آینده نیز آمادگی کامل داریم.
وی یادآور شد که افزون بر این، چند پروژه در حوزههای بهداشت و امور عشایری در دست اقدام است که پس از تکمیل آنها، ساخت مدرسه بار دیگر در اولویت برنامههای مسئولیتهای اجتماعی این بانک قرار خواهد گرفت.
بهمنی نقش مشارکت شبکه بانکی در پویش «بساز مدرسه» را کاربردی و مؤثر دانست و گفت: میتوان سامانههایی طراحی کرد تا مردم از طریق حوالههای الکترونیکی یا مشارکت غیرحضوری در ساخت مدارس سهیم شوند و یا برای هر فرد امکان مشارکت نمادین، مانند خرید هر تعداد آجر برای مدرسه فراهم شود.
وی افزود: چنانچه دستگاههای اجرایی و اعضای ستاد پویش «بساز مدرسه» به شکلی نظاممند وارد این عرصه شوند، فضای مشارکت عمومی گسترش خواهد یافت.
بهمنی گفت: شبکه بانکی استان با تمام ظرفیت آماده همکاری در قالب پویش ملی «بساز مدرسه» است.
نقش موثر رسانهها در پویش «بساز مدرسه»
مسئول روابطعمومی آموزشوپرورش ایلام نیز با اشاره به آغاز تبلیغات رسانهای پویش «بساز مدرسه» گفت: با همکاری رسانهها و خبرگزاریها، پوستر رسمی این پویش طراحی و رونمایی شد و استاندار ایلام نخستین فردی بود که به این حرکت ملی پیوست.
مسعود احمدیان افزود: در طول مدت اجرای این پویش تاکنون سه تا چهار برنامه تلویزیونی و رسانهای با حضور مسئولان مرتبط برگزار شده که سهم چشمگیری در معرفی اهداف عدالت آموزشی و ترویج فرهنگ مدرسهسازی داشته است.
وی ادامه داد: در کنار برنامههای رسانهای، طراحی کد دستوری *۲۴# نیز برای آسانی مشارکت خیران و مردم در این طرح انجام شده است که به نظر میرسد ابزاری ساده و مؤثر برای جلب مشارکت همگانی باشد و میتوان روی آن تمرکز تبلیغاتی بیشتری داشت.
مسئول روابطعمومی آموزشوپرورش ایلام با اشاره به ضرورت گسترش جلوههای دیداری این پویش، اظهار کرد که شهرداریها نقش مهمی در فضاسازی شهری دارند و لازم است که در این زمینه هم��اری کنند و اگر جلوه چشمی و فرهنگی این حرکت در شهرها گسترش یابد، آغاز خوبی برای توسعه مشارکت همگانی فراتر از فضای مجازی رقم خواهد خورد.
احمدیان بیان کرد: انتظار میرود مدیران دستگاههای اجرایی به این پویش بپیوندند تا هم در ادارات خود و هم میان مردم انگیزه مشارکت تقویت شود.
مدرسه زیرساخت پویایی کشور است
رئیس مجمع خیران مدرسهساز ایلام هم در این نشست بر ضرورت هدایت منسجم کمکهای مردمی در مسیر توسعه آموزشی تأکید کرد و گفت: همه کمکها و مشارکتهای خیران باید در قالب هماهنگی با ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و از مسیر حساب رسمی مجمع خیران مدرسهساز انجام شود.
رحمان نیاکان با تأکید بر اهمیت خیران در تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: مدرسه زیرساخت پویایی کشور است و همه دستگاهها، نهادها و مردم باید برای توسعه علمی و اعتلای آموزش به آموزشوپرورش کمک کنند چرا که تنها راه قوی شدن کشور توجه به دانش و فناوری است.
وی افزود: تحقق توسعه پایدار در هر جامعهای از مسیر مدرسه میگذرد و امروز همه وظیفه داریم با حمایت از برنامههای مدرسهسازی زمینه بالندگی نسل آینده را فراهم آوریم.
رئیس مجمع خیران مدرسهساز ایلام با اشاره به ضرورت انسجام در فرآیند مشارکتهای مردمی گفت: همه کمکها و هدایای مردمی در حوزه ساخت مدرسه باید با هماهنگی ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هدایت شود تا شفافیت مالی حفظ و طرحها با دقت و شتاب اجرا شوند.
نیاکان تأکید کرد: پویش ملی «بساز مدرسه» فرصتی برای بازتعریف فرهنگ مشارکت همگانی در عرصه تعلیم و تربیت است و هر واحد آموزشی که به دست مردم ساخته شود، به یقین نشانهای از ایمان ملی به آینده کشور است.
وی گفت: مجمع خیران مدرسهساز استان با قدردانی از همراهی مردم، نیکوکاران و دستگاههای اجرایی از همه نهادهای اقتصادی و اجتماعی دعوت میکند با پیوستن به این پویش سهمی ماندگار در تاریخ آموزش ایلام و آینده دانشآموزان این دیار ایفا کنند.
ظرفیت شبکه بانکی در خدمت عدالت آموزشی
مدیر شعب بانک ملی استان ایلام نیز در ادامه نشست گفت که کمیته هماهنگی بانکهای استان ظرفیتی بزرگ برای پشتیبانی از پویش «بساز مدرسه» است و این بانک آماده حمایت مالی و اجرایی از همه طرحهای مربوط به آموزشوپرورش در زمینه ساخت مدارس است.
اسدالله حاجیپور با اشاره به نقش اجتماعی بانکها در تقویت زیرساختهای آموزشی، اعلام کرد: مجموعه بانک ملی در استان آمادگی کامل دارد از همه طرحهای مدرسهسازی مرتبط با آموزشوپرورش حمایت و هر تعداد پروژهای که این ادارهکل معرفی کند در چارچوب مسئولیت اجتماعی بانک از آن پشتیبانی خواهیم کرد.
وی افزود: کمیته هماهنگی بانکهای استان ظرفیت بزرگی است که میتواند تمام شعب شبکه بانکی ایلام را در مسیر این پویش ملی فعال کند و میتواند نتایج چشمگیری در بهبود فضای تحصیل دانشآموزان مناطق محروم داشته باشد.
حاجیپور با اشاره به عملکرد مثبت بانک ملی در تأمین تسهیلات حمایتی حوزه آموزش، یادآور شد: در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ آموزشی تاکنون ۱۸ مدرسه مورد حمایت قرار گرفته و این روند با تمرکز بر توسعه مناطق کمتر برخوردار ادامه خواهد یافت.
مدیر شعب بانک ملی ایلام تأکید کرد: پویش «بساز مدرسه» اقدامی ارزشمند است که میتواند روح تازهای در راستای مشارکت اجتماعی برای ساخت مدرسه ایجاد کند و بانک ملی همانگونه که در اجرای طرحهای ملی فرهنگی پیشگام بوده در این مسیر نیز با همه ظرفیت همراه آموزشوپرورش استان خواهد بود.
نشست ستاد پویش «بساز مدرسه» ایلام در حالی با پیام همدلی و امید به پایان رسید که حاضران بر این باور مشترک تأکید کردند که مدرسهسازی بنای دانایی و عزت یک ملت است و هر آجر از دیوار مدارس تازه ساخت یادگاری از باور همگانی مردمی است که توسعه را از کلاس درس آغاز میکنند.
این همپیمانی میان دستگاههای اجرایی، خیران مدرسهساز، آموزشوپرورش و شبکه بانکی گامی عملی در مسیر تحقق عدالت آموزشی و آمادهسازی بسترهای رشد برای دانشآموزان مناطق کمبرخوردار استان ایلام است.
پویش ملی «بساز مدرسه» به ابتکار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و با حمایت مستقیم رئیسجمهور آغاز شده و هدف آن، تکمیل و احداث مدارس نیمهتمام با اتکا به توان خیران، نهادهای مردمی و ظرفیت مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی است.
این طرح اکنون در ایلام با محوریت ادارهکل نوسازی مدارس، آموزشوپرورش و مجمع خیران مدرسهساز استان اجرا میشود و در درگاه اینترنتی آن با نشانی besaazschool.ir نیز فعال است تا هر ایرانی سهمی از ساخت مدرسه برای آینده روشن فرزندان این سرزمین داشته باشد.
















