آخرین وضعیت اتصال ریلی فارس به کرمان
فارس/ معاون ساخت و توسعه راه آهن در شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با اشاره به پيشرفت 75 درصدي قطعه 3 و پيشرفت 55 درصدي قطعه 4 خط آهن شيراز-گل گهر، کمبود منابع مالي را يکي از دلايل زمان بر شدن اجراي اين پروژه عنوان کرد.
عباس خطيبي، معاون ساخت و توسعه راه آهن در شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور درباره آخرين وضعيت احداث خط آهن شيراز-گل گهر که از شمال شرق شيراز به سمت گل گهر ميرود، اظهار داشت: خط آهن شيراز-گل گهر با هدف ايجاد مسير ميان بر ريلي بين دو محور بافق- بندرعباس و اصفهان- شيراز- بوشهر- عسلويه در راستاي تسهيل حمل و نقل ريلي مسافر و بار بين استانهاي هرمزگان و کرمان با استانهاي فارس، بوشهر و خوزستان اجرا مي شود.
وي اضافه کرد: خط آهن شيراز-گل گهر از شهرستان مرودشت قبل از شيراز آغاز ميشود، از بالاي درياچه مهارلو در نزديکي شيراز از خط آهن شيراز-بوشهر انشعاب ميگيرد و به ايستگاه گلگهر کرمان ختم مي شود؛ اين مسير ريلي از شهرستان هاي سروستان، استهبان، نيريز و سپس قطرويه و سيرجان مي گذرد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها در شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اظهار داشت: اين خط آهن در 70 کيلومتر مسير با راهآهن شيراز ـ بوشهر مشترک است.
خطيبي با اشاره به اينکه اين طرح در قانون به عنوان راهآهن گل گهر ـ شيراز نامگذاري شده است، افزود: در اين مسير قطعات 3 و 4 به طول 200 کيلومتر در دست اجرا است، البته با مشکل تأمين مالي در اين پروژه مواجه هستيم، در قطعه 3، حدود 75 درصد پيشرفت فيزيکي داريم و در قطعه 4 ميزان 55 درصد پيشرفت فيزيکي داريم.
وي درباره وضعيت توپوگرافي مسير اجراي پروژه گفت: 20 درصد مسير اين خط ريلي کوهستاني است که اجراي آن زمان بر است، همچنين در اجراي اين خط آهن با معارضان مختلفي مواجه هستيم که بخشي رفع شده و بخشي هنوز وجود دارد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن در شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور طول کل اين مسير ريلي را 345 کيلومتر اعلام کرد و گفت: اين خط آهن در قالب چهار قطعه اجرا مي شود، 315 کيلومتر از مسير ريلي در استان فارس و 30 کيلومتر در استان کرمان است.
خطيبي اضافه کرد: خط آهن شيراز-گل گهر به عنوان يکي از حلقه هاي مفقوده کريدور ترانزيتي ريلي، شيراز و استان فارس را به استان کرمان و معدن سنگ آهن گلگهر به عنوان يکي از مناطق اقتصادي کشور متصل مي کند و در حمل بار خصوصا سنگ آهن از معن گل گهر به خوزستان و هرمزگان و کارخانجات فولاد فارس تأثيرات بسزايي دارد.
وي کاهش سوانح رانندگي به دليل انتقال بارهاي ريل پسند از جاده به ريل را يکي ديگر از مزاياي اجراي اين پروژه عنوان کرد و گفت: کاهش تردد خودروهاي سنگين حامل مواد معدني به کاهش سوانح رانندگي و کاهش آسيب وارده به جاده ها ميانجامد در اين راستا اميدواريم با تأمين منابع مالي به سرعت اين خط تکميل شود.
به گزارش فارس کاهش خسارت سوانح رانندگي معادل 34 هزار ميليون ريال، صرفه جويي در مصرف سوخت نزديک به 10 ميليون ليتر و اشتغال زايي در کل طرح به ميزان 400 نفر از مزاياي راه آهن شيراز-گل گهر عنوان شده است.
حدود 10 سال از کلنگ زني راه آهن شيراز- گل گهر مي گذرد.