نماد آخرین خبر

سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسئول پرداخت مطالبات گندم‌کاران

منبع
اقتصاد آنلاين
بروزرسانی
سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسئول پرداخت مطالبات گندم‌کاران

اقتصاد آنلاین/ مجری طرح گندم با اشاره به اینکه امسال طبق قانون بودجه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسئول پرداخت مطالبات گندم‌کاران است، گفت: تاخیر در پرداخت‌ها ربطی به اصلاح ساز و کارها ندارد.

امسال رویه جدیدی برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران پیش‌بینی شده است. بر خلاف هر سال که شرکت بازرگانی دولتی مسئول توزیع منابع مالی میان کشاوزان بود، در سال جاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها این وظیفه را به عهده دارد. این روزها که دولت نیمی از مطالبات کشاورزان را پرداخت نکرده و استان‌هایی که در اردیبهشت ماه فصل برداشتشان به پایان رسیده است، هنوز از دولت مطالبه دارند، تولیدکنندگان این بی‌نظمی‌ها را ناشی از تغییر ساز و کار پرداخت می‌دانند. واقعیت ماجرا چیست؟
سهراب سهرابی درباره ساز و کارهای پرداخت مطالبات گندم‌کاران بیان کرد: امسال در لایحه بودجه مصوب شد که پرداخت وجوه گندم‌کاران مستقیما از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب زارعان واریز شود.
وی افزود: در سال‌های قبل پول را به شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌دادند و این شرکت از طریق بانک عامل که بانک کشاورزی بود، مطالبات گندم‌کاران را پرداخت می‌کرد اما امسال این پرداخت مستقیما انجام می‌شود.
سهرابی درباره اعتراض کشاورزان به کند شدن روندها به دلیل تغییر در ساز و کار پرداخت گفت: این تاخیرها ربطی به ساز و کار پرداخت ندارد و ربطش به تامین مالی است. چون تامین منابع مالی بهای گندم خریداری شده از محل هدفمندی یارانه‌ها است، باید ابتدا منابع تامین شود و بعد پرداخت انجام شود.
وی در واکنش به نظر کشاورزان که اولویت سازمان هدفمندی را پرداخت یارانه نقدی می‌داند، توضیح داد: من درباره پرداخت‌ها اظهار نظری نمی‌کنم. اما اکنون دو اتفاق افتاده است. امسال میزان تولید نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و قیمت هم بالا رفته است.
مجری طرح گندم افزود: سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم 15 هزار تومان بود و امسال 17 هزار و 500 تومان شده است. یعنی 2500 تومان به ازای هر کیلوگرم گندم، افزایش قیمت داشتیم.
وی درباره اینکه آیا این افزایش در بودجه پیش‌بینی نشده بود، یادآور شد: این میزان افزایش در بودجه دیده شده است اما باید درباره پرداخت‌ها با رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان او صحبت کنید. پاسخ به این سئوالات را باید مسئولان مربوطه بدهند.

عبور از مرز خرید 11.5 میلیون تن
سهرابی درباره میزان خرید گندم بیان کرد: خرید گندم در اول تیر ماه از مرز 8 میلیون و 700 هزار تن گذشت و در مقایسه با سال گذشته 15 درصد رشد خرید تضمینی داشتیم. برآوردها نشان می‌دهد که خرید ما از 11 میلیون و 500 هزار تن عبور خواهد کرد.

وی افزود: این میزان خرید مطابق با پیش‌بینی‌ها است و با این مقدار تولید، نیازی به واردات نخواهیم داشت. تمام نیاز به گندم مربوط به خبازی‌ها (نانوایی ها) و حوزه صنف و صنعت تامین خواهد شد.

مجری طرح گندم گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد که میزان تولید بیش از 14.5 میلیون تن خواهد بود.
وی درباره تولید گندم کیفی توضیح داد: کشور ایران چهار اقلیم بزرگ دارد. اقلیم‌های گرم و خشک جنوب، گرم و مرطوب شمال، اقلیم معتدل سرد و اقلیم سرد چهار اقلیم موجود در کشور هستند. در این اقلیم‌ها ما ارقام مختلف گندم را داریم.
سهرابی ادامه داد: مجموع ارقام آبی و دیم کشور بیش از 100 رقم گندم است که توسط بخش‌های تحقیقاتی ما این ارقام تکثیر شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. یکی ازکارهایی که بخش تحقیقاتی اما انجام می‌دهد، آن است که تلاش می‌کند عملکرد در واحد سطح را افزایش دهد و میزان کیفیت تولید که مرتبط با پروتئین و گلوتن است نیز در حال افزایش است.
وی گفت: گندم‌های تولیدی کشور تمام نیازها برای خبازی‌ها و صنف و صنعت را تامین می‌کند. هیچ مشکلی برای تامین نیازها نداریم. به‌طور کلی میزان تولید گندم‌های کیفی ما روز به روز افزایش می‌یابد و کیفیت گندم‌های ما از لحاظ پروتئین، گلوتن و جرم حجمی یا سختی دانه در حال افزایش است.
مجری طرح گندم گفت: شاخص گلوتن در گندم‌های تولیدی ارتقاء می‌یابد. مجموع شاخص‌های کیفیت گندم رو به گسترش است. ما فقط به ارتقای کمیت تولید توجه نمی‌کنیم بلکه به کیفیت هم توجه می‌کنیم زیرا بخش اعظم انرژی و پروتئین مردم ایران از محل نان تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر گندم باک یفیت تولید شود، نان با کیفیت‌تری تولید می‌کنیم. هرچه به ارتقاء کیفیت نان کمک کنیم، به سلامت جامعه کمک خواهیم کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar