نماد آخرین خبر

اظهارات آذری جهرمی درباره واردات آیفون در دولت پزشکیان

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
اظهارات آذری جهرمی درباره واردات آیفون در دولت پزشکیان

خبرآنلاین/وزیر سابق ارتباطات گفت: اکثر دوستانم که آیفون ۱۴ و ۱۵ دارند، یک کد زده‌اند و نهایتاً با اینترنت ۳G دارند از آن استفاده می‌کنند. اینطور عملاً سیستم رجیستری را هم دور زده‌اند و هزینه مالیات و عوارض ورودی را نمی‌دهند و واردات از بازار غیررسمی انجام می‌شود.

«محمدجواد آذری‌جهرمی»، وزیر سابق ارتباطات، در گفت‌وگوی زنده‌ای در شبکه «ایکس» (توییتر سابق)، از بازنگری درباره ممنوعیت وارد آیفون‌های رده بالا در دولت چهاردهم خبر داد. البته او تصریح کرد که نمی‌تواند به‌طور قطع بگوید این ممنوعیت برداشته می‌شود؛ چراکه تصمیم‌گیری در این باره بر عهده وزارت صمت است. 
آذری‌جهرمی گفت که در دوره وزارت او هم فشارهایی برای ممنوعیت واردات این موبایل‌ها بوده اما دولت «با نامه‌نگاری‌ها و توجیهات نگذاشت این اتفاق بیفتد».
او استدلال‌های موافقان این محدودیت را ارزبری به نفع درصد کمی از مردم، بالا بودن میزان تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه و مقابله اقتصادی با آمریکا برشمرد. 
وزیر سابق ارتباطات تصریح کرد که «نمی‌گویم این دغدغه‌ها غلط است و باید به آن‌ها پاسخ داده شود اما اعمال محدودیت هیچ مسئله‌ای را حل نکرده است».


آذری‌جهرمی گفت: «اکثر دوستانم که آیفون ۱۴ و ۱۵ دارند، یک کد زده‌اند و نهایتاً با اینترنت ۳G دارند از آن استفاده می‌کنند. اینطور عملاً سیستم رجیستری را هم دور زده‌اند و هزینه مالیات و عوارض ورودی را نمی‌دهند و واردات از بازار غیررسمی انجام می‌شود.»
او تصور ارزبری بالای واردات این گوشی‌ها را هم به دلیل شفاف‌شدن بازار به دنبال اجرای پروژه رجیستری دانست و توضیح داد: «اگر کل واردات به کشور رسمی بشود و قاچاق وجود نداشته باشد، آن‌وقت می‌بینید که ارز واردات گوشی عدد بالایی هم نیست.» 

وزیر سابق ارتباطات ادامه داد: «شما که نمی‌توانید بازار موبایل را به واسطه اجرای پروژه رجیستری و شفاف‌شدنش تنبیه کنید و ارز کمتری بدهید.»
او درباره استدلال موافقان ممنوعیت واردات مبنی بر آمریکایی و لوکس‌بودن این کالاها گفت: «مگر در سامسونگ قطعات آمریکایی نیست؟ مگر در لپ‌تاپ و سرور قطعات آمریکایی نیست؟ حالا شما ممنوع کنید. یک اکوسیستم توسعه‌ اپلیکیشنی که نرم‌افزار می‌نویسد، کلا از کار بیکار می‌شود.» 

آذری‌جهرمی درباره پیامدهای این ممنوعیت یادآور شد: «این کار دغدغه‌های شما را برطرف نمی‌کند؛ ضمن اینکه پروژه رجیستری را هم به ضد خودش تبدیل می‌کند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره