نماد آخرین خبر

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ضربه‌ای بر اقتصاد فرانسه خواهد بود؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ضربه‌ای بر اقتصاد فرانسه خواهد بود؟

ایسنا/ داده‌های تاریخی نشان می‌دهد کشورهای میزبان المپیک، صرفا ده‌ها میلیارد دلار برای میزبانی بازی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در صورت سوءمدیریت، این میزبانی می‌تواند سال‌ها تاثیر مخربی بر اقتصاد آنها بگذارد. 

 میزبانی المپیک مایه افتخار است و اگرچه میزبانان امیدوار به تقویت اقتصاد حاصل از بازی‌ها در کوتاه‌مدت هستند، اما در واقع آنها دستاوردهای بلندمدت بخشی از آیین ۳۰۰۰ ساله محسوب می‌شوند. با این حال، موفقیت رویداد ورزشی به این عظمت، اقدامی بزرگ و کاری ارزان‌قیمت نیست؛ میزبانی موفقیت‌آمیز المپیک، تعادل ظریفی است بین میزان هزینه‌ای که میزبان می‌خواهد بدون اعمال سختی زیاد بر اقتصادش خرج کند و مزایای اقتصادی که احتمالا بازی‌ها به همراه خواهند داشت.

بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ که از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست و به دنبال آن بازی‌های پارالمپیک از ۲۸ آگوست تا هشت سپتامبر برگزار می‌شود، فرانسه را در مرکز توجه جهانی قرار داده و بینندگان تلویزیونی را به میلیاردها نفر رسانده است.

وظیفه سازماندهی این رویداد، مدت‌ها قبل از حرکت اولین ورزشکاران زیر پرچم المپیک و ورود لشکر هواداران آغاز می‌شود؛ از راه‌اندازی کمیته‌های متعددی که جمعیت زیادی از داوطلبان را مدیریت می‌کنند تا ساخت تاسیسات، نوسازی زیرساخت‌های ورزشی، یافتن شرکای بین‌المللی و دریافت منابع مالی اساسی بخش خصوصی و فهرستی بی‌پایان از تجهیزات خواهد بود. شاید مهمترین وظیفه همه آنها، مدیریت امور مالی باشد زیرا هزینه برگزاری بازی‌های المپیک می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد. هیچ شهر میزبانی، نمی‌خواهد هزینه زیادی بپردازد و فاجعه‌ای مالی مانند آنچه یونان پس از المپیک ۲۰۰۴ متحمل شد را ایجاد کند. بسیاری می‌گویند هزینه تخمینی ۱۶ میلیارد دلاری المپیک آتن به بحران بدهی یونان کمک و سال‌ها بدهی این کشور را سنگین کرد.

برای کمیته سازماندهی بازی‌ها، پایین نگه داشتن هزینه‌ها از اهمیت بالایی در فرانسه مملو از بدهی برخوردار است، ساموئل دوکروکه، سفیر ورزش فرانسه می‌گوید در حال حاضر وضعیت ما خوب است اما باید به کار بسیار سخت ادامه دهیم. ما در این مسیر تقریبا بودجه‌ها را که در ابتدا تثبیت شده بودند مدنظر گرفتیم بنابراین در حال حاضر، از نظر اقتصادی از کاری که انجام می‌دهیم بسیار راضی هستیم.

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ضربه‌ای بر اقتصاد فرانسه خواهد بود؟

طرح‌های دوباره ترسیم شده

در حال حاضراقتصاد فرانسه در وضعیت خوبی قرار ندارد و صندوق بین‌المللی پول برای این کشور، رشد کمتر از یک درصد را در سال جاری پیش‌بینی کرده است. بار بدهی این کشور که بیش از ۱۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن شده، از دهه ۱۹۷۰ در نتیجه کسری بودجه زیاد آن، افزایش مداومی را ثبت کرده است. صورت حساب ۹ میلیارد یورویی که فرانسوی‌ها برای میزبانی بازی‌ها می‌پردازند بسیار کمتر از مبلغی بوده که یونان پرداخت کرده است و به انبوه بدهی این کشور اضافه نخواهد کرد و پاریس از زمانی که در سپتامبر ۲۰۱۷ برنده این مناقصه شد، چندین بار برنامه‌های خود را برای میزبانی بازی‌ها ترسیم کرده است.

دوکروکه گفت نقشه مکان‌ها، چندین بار، ازجمله به دلایل اقتصادی، تغییر کرده است. ایده این بود که زیرساخت‌های جدید ایجاد نکنیم و راه‌هایی برای به حداکثر رساندن استفاده از مکان‌های رقابت موجود پیدا کنیم و این مورد به کاهش هزینه‌ها کمک کرده است. فرانسوی‌ها، زمانی که برنده مناقصه شدند، هزینه میزبانی بازی‌ها را هشت میلیارد یورو تخمین زدند، اما این رقم به دلیل تورم فرانسه بازنگری شده است.

آندریا زانون، مدیر اجرایی WeEmpower Capital مستقر در ایالات‌متحده گفت با این حال، انتظار می‌رود رقم نهایی هزینه‌ها بسیار بالاتر باشد، به احتمال زیاد هزینه نهایی دست کم گرفته شده است و فکر می‌کنم زمانی که تمام به‌روزرسانی‌ها و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم در نظر گرفته شود، هزینه به بیش از ۱۰ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

پاریس ۲۰۲۴، سومین باری است که فرانسه پس از المپیک ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴ میزبان بازی‌ها می‌شود و آخرین تکرار پس از یک قرن، ششمین گران‌قیمت‌ترین بازی‌ها در تاریخ المپیک است. بر اساس داده‌های موسسه اس اند پی گلوبال، هزینه بازی‌های پکن به ۵۲.۷ میلیارد دلار، توکیو ۳۵ میلیارد دلار، آتن ۱۸.۷ میلیارد دلار، لندن ۱۳.۳ میلیارد دلار و ریو دو ژانیرو ۱۳ میلیارد دلار رسید.

به دلیل اینکه برخی از موارد برای بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ از قبل وجود داشته است، مقیاس بودجه فراتر از تخمین به برخی از بازی‌های قبلی نزدیک نیست و بازی‌های پاریس تاکنون ۲۵ درصد بیشتر از بودجه اولیه شده است. اس اند پی گفت بازی‌های لندن در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۶ درصد، توکیو ۲۳۸ درصد و ریو ۳۵۲ درصد فراتر از بودجه رفتند.

هزینه‌های زیرساختی پاریس در مقایسه با برآوردهای ارائه شده در سال ۲۰۱۶، ۳۷ درصد بیش از حد برآورد شده است. بودجه هزینه‌های عملیاتی در مقایسه با پیش‌بینی‌های بودجه سال ۲۰۱۹، ۱۵ درصد افزایش یافته است. در حالی که پاریس از گرانی‌های معمول اجتناب نکرده است، اما انتظار داریم که آنها در مقایسه با بازی‌های اخیر محدود باقی بمانند.

به گفته تحلیلگران رتبه‌بندی جهانی اس اند پی، هوگو سوبریر و مارکو مسنیک، کل صورت‌حساب‌های آن به‌ویژه در مقایسه با المپیک قبلی افزایش نیافته است لندن بیش از پنج میلیارد دلار و توکیو نزدیک به ۲۶ میلیارد دلار هزینه کردند.

آنان در یادداشتی در مورد تاثیر اقتصادی بازی‌ها نوشتند؛ ریو در سال ۲۰۱۶ پس از بدهی قابل‌توجه، به ویژه برای تامین مالی زیرساخت‌های اضافی از جمله حمل‌ونقل و مکان‌های ورزشی برای بازی‌ها که بر فشارهای مالی ایالت افزوده بود، نکول کرد.

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ضربه‌ای بر اقتصاد فرانسه خواهد بود؟

هزینه‌ها

شهر پاریس بر اساس زیرساخت‌های مستحکم خود برای ورزش و حمل‌ونقل همچنین ترتیبات مالی عمدتا خصوصی آن، برنده مناقصه شد. کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۴.۴ میلیارد یورو برای سازماندهی مسابقات در اختیار دارد و بخش خصوصی حدود ۹۷ درصد از این بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. برگزارکنندگان ۴.۴ میلیارد یورو دیگر در اختیار نهاد مسئول نظارت بر ساخت‌ و نوسازی زیرساخت‌های ورزشی و غیرورزشی ارائه کرد که نیمی از این بودجه از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.

بیشتر مکان‌های مسابقه قبلا وجود و نیاز به بازسازی محدود داشتند. بودجه سرمایه‌گذاری روی سه پروژه ساختمانی اصلی متمرکز شد؛ دهکده المپیک با هزینه تخمینی حدود ۱.۵ میلیارد یورو ساخته شد، مرکز ورزش‌های آبی که برای ساخت آن ۱۷۵ میلیون یورو صرف شد و مکان جدید برای بدمینتون و ژیمناستیک با هزینه ۱۳۸ میلیون یورو بود.

پاریس همچنین ۱.۴ میلیارد یورو برای پاکسازی رود سن، جایی که قرار است مسابقات ورزشی سه گانه و شنا ماراتن برگزار شود، سرمایه‌گذاری کرده است. این شهر زیرساخت‌هایی برای جذب آب بیشتر در هنگام بارندگی ایجاد کرده است تا رودخانه را تمیز نگه دارد.

دوکروکه گفت حدود ۹۵ درصد از زیرساخت‌ها یا موجود بود یا به‌طور موقت ساخته شده بود و فقط پنج درصد از امکانات مورد نیاز ساخته شدند. همه زیرساخت‌ها تحویل داده شده و هیچ چیز به تعویق نیفتاده است و اصلا هیچ چیز اساسی در مورد بودجه ایجاد نشده است.

اس اند پی اعلام کرد که انتظار ندارد این بازی‌ها به‌طور قابل‌توجهی بر شرکت‌های بخش عمومی فرانسه تاثیر بگذارد. هزینه‌های اضافی احتمالا محدود خواهد ماند. به گفته تحلیلگران اس اند پی، رویدادهای در مقیاس بزرگ اغلب می‌توانند شهر یا کشور میزبان را تحت‌الشعاع قرار دهند، اما پاریس در حال حاضر بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز را داشت  از این رو برچسب قیمت نسبتا پایینی دارد که باید از مشکلات مالی جلوگیری کند.

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ضربه‌ای بر اقتصاد فرانسه خواهد بود؟

تمامی زمینه‌ها

اگرچه هزینه نهایی ۱۰ میلیارد یورویی انتظار می‌رود ۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه را به خود اختصاص دهد، دولت انتظار دارد تاثیر بزرگی از پاریس ۲۰۲۴ با منافع در تمام بخش‌های اقتصاد داشته باشد. سیاستگذاران انتظار دارند که از ایجاد شغل گرفته تا تقویت شرکت‌های کوچک و متوسط ‌در بخش‌های مختلف، این بازی‌ها گردشگری قوی کشور فرانسه را بیشتر تقویت کند.

این رویداد تاکنون برای ۱۸۱هزار نفر شغل ایجاد کرده است که ۸۹هزار مورد آن مستقیما مربوط به برگزاری بازی‌ها بوده و ۳۰هزار شغل در بخش ساخت‌وساز ایجاد شده است.

مرکز حقوق و اقتصاد ورزش فرانسه که بازی‌های پاریس را برای کمیته بین‌المللی المپیک و سازمان‌دهندگان پاریس ۲۰۲۴ نظارت می‌کند، گفت تزریق بودجه خارجی از سال ۲۰۱۸ که بدون بازی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، قبلا نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. در این گزارش آمده است این تاثیر حول محور گردشگری، ساخت‌وساز و سازمان‌دهی بازی‌هاست که به ترتیب ۳۰، ۲۸ و ۴۲ درصد از تاثیر خالص اقتصادی را تشکیل می‌دهند.

برونو کاوالیر، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری گفت تاثیر کلی این رویداد بر اقتصاد کلان محسوس نخواهد بود. نه موارد تجربی در مورد اقتصاد ورزش، و نه مطالعات موردی، نشان نمی‌دهند که بازی‌های المپیک پاریس تاثیر ماندگاری بر عملکرد اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۲۴ و پس از آن خواهد داشت. ممکن است چند اثر گذرا افزایش یکباره در مخارج و سپس کاهش وجود داشته باشد که در سطح اقتصاد کلان احتمالا از موارد آماری قابل تشخیص نیستند.

زانون اظهار کرد مسابقات المپیک یا جام جهانی عموما «پول‌ساز» نیستند. آنها فرصت‌های برندسازی هستند که اگر رویداد به خوبی اجرا شود، می‌توان برای مدت طولانی درآمدزایی کرد. اگر به خوبی مدیریت شود، می‌تواند وجهه بین‌المللی فرانسه را بهبود بخشد و در نهایت سرمایه‌گذاری‌های جدید و انجام معاملات بیشتر را تسریع کند.

دوکروکه بیان کرد تاثیر مورد انتظار بازی‌ها به‌طور میانگین حدود ۹ میلیارد یورو است که هزینه‌های تخمینی خواهد بود وقتی آن را بعد از بازی‌ها بررسی کنیم، خواهیم دید که تاثیر واقعی چه خواهد بود.

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ضربه‌ای بر اقتصاد فرانسه خواهد بود؟

تقویت مهمان‌نوازی

این شهر در طول المپیک و پارالمپیک پذیرای ۱۰هزار و ۵۰۰ ورزشکار، هزاران نفر از همراهان تیم، میلیون‌ها تماشاگر فرانسوی و همچنین ۲۰هزار روزنامه‌نگار معتبر از سراسر جهان خواهد بود.

دوکروکه گفت دولت انتظار دارد ۱.۶ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی در طول بازی‌ها، خیابان‌های پاریس، کرانه‌های رود سن و عرصه‌های ورزشی را پر کنند که این امر بخش‌های گردشگری و مهمان‌نوازی و مشاغل مرتبط را تقویت خواهد کرد.

مرکز حقوق و اقتصاد ورزش فرانسه تخمین زند بین ۲.۳ تا ۳.۱ میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد در طول پاریس ۲۰۲۴ از پاریس دیدن کنند که حدود ۶۴ درصد آنها فرانسوی هستند همچنین حدود ۲.۶ میلیارد یورو گردشگرانی که در طول بازی‌ها به پاریس سفر می‌کنند هزینه پرداخت کنند.

زانون می‌گوید آنچه واضح است این است که میزبانی بازی‌های المپیک باعث می‌شود شهر میزبان به‌عنوان مقصد گردشگری بیشتر دیده شود و چشم‌انداز گردشگری و تصویر مقصد آن در میان گردشگران بالقوه برای مدتی پس از پایان بازی‌ها بهبود یابد.

بر اساس گزارش مرکز حقوق و اقتصاد ورزش فرانسه، ‌پاریس ۲۰۲۴ میزان ۶۱ هزار شغل در بخش گردشگری ایجاد کرده است که حدود هشت درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد.

شورای جهانی سفر و گردشگری در اوایل سال جاری اعلام کرد فرانسه قرار است در سال جاری جایگاه قطب خود را به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد جهان برای مسافران بین‌المللی با ورود گردشگران به بالاترین میزان قبل از همه‌گیری در سال جاری، یعنی ۹۰ میلیون نفر حفظ کند.

نشنال نوشت، بر اساس داده‌های شورای سفر و گردشگری جهان، ورود گردشگران بین‌المللی به فرانسه در نیمه اول سال جاری افزایش یافته و به بخش گردشگری کمک کرده است که در اوج خود، ۲۲۰ میلیارد یورو به اقتصاد ملی کمک کند و ۲.۷ میلیون معیشت را پشتیبانی می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar