نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

گزارش وزیر اقتصاد از آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/وزیر اقتصاد گفت: رشد اقتصادی تولید ناخالص داخلی در متوسط ۲۰ ساله ۳.۵ درصد بوده، اما در دولت سیزدهم ۴ درصد رشد اقتصادی بدون نفت داشتیم.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» از شبکه خبر گفت: در حوزه شاخص‌های اقتصاد کلان کشور اتفاق قابل توجهی در دولت سیزدهم افتاد و البته انکار نمی‌کنم که نقاط ضعف‌هایی در عملکرد‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم وجود داشته است. ما تا سال ۱۳۹۰ اقتصادی داشتیم که متکی بر درامد‌های نفتی بوده و وابستگی ارزی به برخی مبادی خاص و ویژه داشته است.
او افزود: از سال ۹۱ شرایط اقتصاد متفاوت شد و تحریم‌هایی که رقم خورد، ساختاری که برای چند دهه مشغول فعالیت بود و علیرغم انتقادات رشد اقتصادی کشور را تامین می‌کرد و سطح تورم را پایین نگه می‌داشت، از آن سال دچار توقف شد. کل دهه ۹۰ متاثر از تحریم‌های جدید شد. در میانه دهه ۹۰ و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تعلیق تحریم‌ها شکل گرفت و اقتصاد ایران به ریل نفتی و ارز‌های نفتی برگشت و رشد اقتصادی افزایش پیدا کرد و تورم به سطوح پایینی رسید. اما در سال ۹۷، مجددا عوارض ابتدای دهه ۹۰ را شاهد بودیم.

خاندوزی گفت: سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ یک تجربه تاریخی متفاوت رقم خورد که علیرغم شرایط تحریم، اما توانست سطوح شاخص‌های اقتصادی را جابجا کند و به عملکرد‌های بلند مدت بازگردد. در حوزه تولید ناخالص داخلی، متوسط عملکرد ۲۰ ساله کشور ۲.۷ درصد رشد اقتصادی بوده متوسط عملکرد ۱۰ ساله کشور هم ۰.۵ درصد بوده است که در سال‌های دولت سیزدهم به طور متوسط ۴.۵ درصد بوده است. رشد اقتصادی تولید ناخالص داخلی در متوسط ۲۰ ساله ۳.۵ درصد بوده، اما در دولت سیزدهم ۴ درصد رشد اقتصادی بدون نفت داشتیم.


او ادامه داد: در بازه ۱۰ ساله نیز سرمایه گذاری متوسط ۷ درصد و در بازه ۲۰ ساله هم تقریبا صفر درصد بوده، اما در دولت سیزدهم ۶.۴ درصد رشد سرمایه گذاری داشتیم. سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات، ۳ سال قبل از دولت سیزدهم منفی ۱۸ درصد رشد سرمایه گذاری بوده که اکنون به ۱۱.۸ درصد رسیده است. در سرمایه گذاری بخش ساختمان منفی ۸ درصد به ۳.۲ افزایش داشته است.
او در خصوص نرخ ارز گفت: به جهت اینکه تقاضای ارزی ما خیلی بیشتر از ارز حاصل از صادرات افزایش پیدا کرد، در برهه‌هایی شاهد افزایش نرخ ارز بودیم. در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میزان واردات نسبت به سال‌های قبل از آن عدد بسیار بالاتری است. در سال ۱۴۰۲ وقتی با شروع کار دولت سیزدهم مقایسه می‌کنیم میبینیم که تعداد بشکه صادر شده نفت بیش از دو برابر رشد داشته است.

خاندوزی گفت: پیش بینی که نهاد‌های بین المللی انجام داده اند برای سال ۲۰۲۲ صندوق بین المللی پول ۲ درصد و بانک جهانی ۳.۳ درصد رشد را پیش بینی کرده بودند که میزان رشد محقق شده‌ای که گزارش کردند ۳.۸ بوده است که از این پیش بینی‌ها بالاتر بوده است. برای سال ۲۰۲۳ صندوق بین المللی پول ۳ درصد و بانک جهانی ۲.۴ رشد اقتصادی ایران را پیش بینی کردند و رقم محقق شده‌ای که گزارش شد ۴.۷ بوده است.
سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: سال ۹۹، ۳۲ تا ۳۵ درصد درامد‌های دولت ناشی از استقراض بود و سال ۱۴۰۲ استقراض تنها ۱۶ درامد‌های دولت را تشکیل می‌داد. امسال احتمالا سهم استقراض با کاهشی که دارد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود. سال ۱۴۰۰، ۵۳ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده بودیم، اما امسال نه تنها خزانه داری از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکرد، بلکه موجودی در خود خزانه هم وجود دارد و در حال حاضر در یکی از بهترین شرایط خزانه کشور هستیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره