نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

آخرین وضعیت بازار گوشت

منبع
ايلنا
بروزرسانی
آخرین وضعیت بازار گوشت

ایلنا/ رئیس شورای تامین دام کشور گفت: تقاضا برای گوشت تولید داخل کاهش یافته و مردم به دلیل قیمت مناسب به گوشت‌های وارداتی روی آورده‌اند بنابراین تولیدکنندگان مجبورند دام را با ضرر بفروشند و در پی این ضرردهی دامداران بیشتر استان‌ها به وزارتخانه نامه زده‌ و اظهار کرده‌اند که با مازاد دام سنگین روبه‌رو هستند و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود. 

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور درباره آخرین وضعیت عرضه گوشت قرمز در کشور توضیح داد: در حال حاضر انواع گوشت قرمز گوسفند و گوساله گرم و منجمد وارداتی و تولید داخل در بازار متناسب با تقاضای مردم عرضه می‌شود و بیشترین تقاضا برای گوشت‌های وارداتی وجود دارد زیرا گوشت تولید داخل همچنان با فاصله زیادی گران‌تر از گوشت وارداتی است و البته این فاصله قیمتی برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده است، گوشت تولید داخل امروز به عنوان گوشت گران در بازار عرضه می‌شود و تنها سه دهک اول جامعه می‌توانند این گوشت را تهیه کنند.
وی در ادامه به افزایش جمعیت دام زنده کشور اشاره کرد و گفت: جمعیت دامی کشور امسال نسبت به دو سال گذشته وضعیت بهتری دارد، گوساله‌های پروار وارد و آماده شده و اکنون آماده کشتار است اما این جمعیت هنوز کفاف تقاضای کشور را نمی‌دهد و دولت باید همچنان دام پایه‌پروار وارداتی یا تولید داخل را به اضافه نهاده مدت‌دار و با قیمت مناسب را در اختیار دامداران قرار دهد تا استمرار در این امر به کاهش هزینه‌های تولید دام گوشتی در کشور بینجامد و گوشت تولید داخل با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.
پوریان تصریح کرد: تداوم تامین دام پایه‌پروار و نهاده مدت‌دار در مقطع کنونی اهمیت زیادی دارد اما این امر لزوما به معنای تداوم واردات دام پایه‌پروار نیست، دولت می‌تواند با بر عهده گرفتن بخشی از هزینه‌های تولید این دام به تقویت تولید داخلی گوشت کمک کند این در حالی است که صنعت دام تنها صنعتی در کشور است که ۹۷ درصد در اختیار بخش خصوصی است و دولت در آن تنها نقش سیاستگذار را دارد.
رییس شورای تامین دام کشور در تشریح قیمت دام زنده سنگین و گوشت قرمز گفت: گوشت گوساله منجمد برای مصرف‌کننده هر کیلو حدود ۳۰۰ هزار تومان و گوشت گرم هم حدود ۳۸۰ هزار تومان قیمت دارد و بهای هر کیلو گوساله زنده به طور متوسط ۱۷۰ هزار تومان ارزیابی می‌شود با این حال اکنون هزینه تولید دام سنگین برای تولیدکننده بیش از ۲۰۰هزار تومان در هر کیلو است و بنابراین دامدار گوساله را با زیان پرورش می‌دهد، هرچند گوشت گوساله تولید داخل با متوسط قیمت حدود ۶۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. 
وی درباره قیمت انواع گوشت گوسفندی توضیح داد: در حال حاضر، قیمت گوشت گوسفندی منجمد وارداتی هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان و گوشت گرم وارداتی هر کیلو ۳۷۰ هزار تومان است اما گوشت گوسفند تولید داخل دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو قیمت دارد، همچنین قیمت تولید هر کیلو گوشت گوسفندی حدود ۳۰۰ هزار تومان است اما گوسفند زنده ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان در هر کیلو فروخته می‌شود و دامداران در تولید دام سبک نیز مانند دام سنگین در ضرر هستند.
پوریان تاکید کرد: هر چند دامداران تولیدکننده دام سبک و سنگین در ضرر هستند اما هنوز هزینه تولید گوشت تولید داخل بالاست و تولید داخل نتوانسته در جذب تقاضا بر گوشت وارداتی غلبه کند، بازار به دنبال عرضه قوی با قیمت مناسب است و تولید گران سنخیتی با این تقاضا ندارد.
وی اضافه کرد: چون تقاضا برای گوشت تولید داخل کاهش یافته و مردم به دلیل قیمت مناسب گوشت‌های وارداتی به این گوشت روی آورده‌اند تولیدکننده‌ای که گوشت را نسبت به گوشت وارداتی گران تولید می‌کند مجبور است آن را ارزان بفروشد و متضرر شود در پی این ضرردهی دامداران از بیشتر استان‌ها به وزارتخانه نامه زده‌اند که با مازاد دام سنگین روبه‌رو هستند و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
رییس شورای تامین دام کشور در ادامه از رشد جمعیت دام سبک کشور به محدوده ۷۰ میلیون راس خبر داد و بیان کرد: از این تعداد ۴۵ راس دام مولد هستند، همچنین دام‌های سال ۱۴۰۳ گوشت‌گیری‌شده و چاق هستند.
وی در پاسخ به اینکه کاهش قیمت دام زنده و افزایش جمعیت دامی کشور دلایل خوبی برای توقف واردات است، اظهار کرد: برای توقف واردات گوشت قرمز زود است زیرا تولید داخل هنوز پاسخگوی بازار پرتقاضای ایران نیست؛ سازمان دامپزشکی تولید سالانه گوشت قرمز را ۹۰۰هزار تن اعلام می‌کند اما این رقم تولید لاشه در کشتارگاه‌هاست و ۹۰۰هزار تن شامل استخوان هم می‌شود بنابراین این رقم تولید واقعی گوشت را نشان نمی‌‌دهد، ضمن اینکه هنوز قیمت تولید گوشت قرمز در کشور بالاست و قیمت گوشت تولید داخل به رقمی نرسیده که بتوان واردات را متوقف کرد و اطمینان داشت که خللی در تامین تقاضای بازار پیش نمی‌آید.
پوریان گفت: وابستگی کامل به تولید داخل ما را با جهش‌های قیمتی روبه‌رو می‌کند و واردات برای تامین نیاز شش دهک پایینی جامعه که بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد لازم است زیرا خرید گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومانی هزینه سنگینی را به این جمعیت تحمیل می‌کند.
وی در نهایت تصریح کرد: وقتی قیمت گوشت تولید داخل که به دست مصرف‌کننده می‌رسد کاهش یابد به طور خودکار گوشت وارداتی از بازار خارج می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره