نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

ساز مخالف روستاها با کاهش تورم

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
ساز مخالف روستاها با کاهش تورم

اکو ایران/تورم مردادماه هم به صورت ماهانه و هم به صورت نقطه‌ای و سالانه نسبت به تیرماه کاهش یافت، اما تورم مناطق روستایی روند متفاوتی را طی کرد.
 
تورم پرکاربردترین شاخص قیمتی است و مرکز آمار آن را به صورت ماهانه به روزرسانی می‌کند. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ ماهانه این شاخص در مرداماه نسبت به تیر کاهش یافته و به مرز 2 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه نیز که وضعیت تغییر قیمت سبد کالاهای خانوار در هر ماه را نسبت به همان موقعیت زمانی در یک سال قبل می‌سنجد، نسبت به کمتر از 32 درصد اُفت کرده است. تورم سالانه نیز از محدوده 35 درصد فاصله گرفته است.
تورم کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نیز کاهشی بود، اما این کاهش در اقلام خوراکی با شدت بیشتری رخ داد. «مسکن» و «میوه و خشکبار» از اقلام موثر در تغییرات تورمی این ماه بودند.


وضعیت قیمت‌ها در کل کشور
تورم شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات در هر ماه چند درصد نسبت به قبل تغییر کرده است. اگر این مقایسه نسبت به ماه قبل باشد، تورم ماهانه به دست می‌آید و اگر نسبت به همان ماه در یک سال قبل باشد، حاصل تورم نقطه به نقطه است.
زمانی که میانگین تغییرات قیمت در 12 ماه منتهی به یک ماه، با میانگین تغییرات قیمت در 12 ماه منتهی به همان ماه در یک سال قبل قیاس می‌شود، حاصل آن تورم سالانه است.
طبق ارقام مرکز آمار، تورم ماهانه از 2.2 درصد در تیر به 2 درصد در مرداد کاهش یافته است. بالاترین تورم ماهانه نیز مربوط به «مسکن» بود. تورم ماهانه گروه «میوه و خشکبار» نیز منفی شد. تورم منفی، به معنای کاهش قیمت اقلام در یک ماه نسبت به ماه قبل است. نکته جالب توجه این است که با وجود کاهش تورم ماهانه در کل کشور و در مناطق شهری، این نرخ در مناطق روستایی افزایش یافته است.
تورم نقطه به نقطه نیز از کانال 32 درصد عقب‌نشینی کرده و به 31.6 درصد اُفت کرده است. نرخ سالانه‌ای شاخص نیز از 35.5 درصد به 34.8 درصد رسیده است.


ترمز تندتر قیمت در اقلام خوراکی
سبد کالاهای خانوار از دو گروه «خوراکی» و «غیرخوراکی» تشکیل شده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم اقلام خوراکی با شدت‌ بیشتری نسبت به اقلام غیرخوراکی کاهش یافت. برای مثال، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی تنها با یک‌دهم واحد درصد کاهش به 2.4 درصد رسیده و نرخ نقطه به نقطه آن نیز به همین میزان افزایش را تجربه کرد.
این در حالی است که تورم ماهانه خوراکی‌ها از 1.6 درصد به 1.1 درصد کاهش یافت. تورم نقطه به نقطه نیز از 26.3 درصد به 24.4 درصد نزول کرد. کاهش قابل توجه دیگر نیز در نرخ سالانه این محصولات اتفاق افتاد که باعث شده تورم سالانه از 31.4 درصد به 30.2 درصد برسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره