نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

روایتی از گزارش اسلامی به کمیسیون امنیت ملی؛ چارچوب ما در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است

منبع
مهر
بروزرسانی
روایتی از گزارش اسلامی به کمیسیون امنیت ملی؛ چارچوب ما در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است

مهر/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در جلسه امروز آقای اسلامی درباره مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که چارچوب ما در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است و بخشی از مسائل ما با آژانس حل شده است.

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  مهر با اشاره به جزئیات جلسه صبح امروز (جمعه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مشهد مقدس، گفت: مهمان امروز جلسه ما، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بود که گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان ارائه داد و رویکرد سازمان انرژی اتمی را فعال‌سازی صنعت هسته‌ای برای بهره‌مندی کشور اعلام کرد.

وی ادامه داد: اسلامی در این جلسه اعلام کرد که در اولین اقدام، سند راهبردی انرژی اتمی تهیه شد و این سند مبنای ریل‌گذاری برای پیشبرد سازمان شد. در مرحله بعد هم برای این سند، نهادسازی و قابلیت‌سازی شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که در مجلس یازدهم به تصویب رسید، اسلامی گفت که این قانون کمک کرد تا سازمان انرژی اتمی با قوت بیشتری حرکت کند.

وی افزود: همچنین اسلامی گزارشی در ارتباط با اکتشاف معادن جدید به منظور تهیه سوخت مورد نیاز هسته‌ای کشور ارائه داد و اشاره کرد به اینکه نقاط معدنی جدیدی فعال شده است.

رضایی بیان کرد: علاوه بر این، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر به صورت بومی هستند و مشکل بدهی نیروگاه بوشهر در بحث نیروگاهی حل شده است و نگهداری آن کاملاً به صورت بومی است‌. همچنین مطرح شد که نیروگاه اتمی بوشهر در ردیف اول انجمن نیروگاه‌های دنیا قرار گرفته است و تا به امروز به اندازه ۱۰۴ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کرده و دو برابر هزینه‌ای که برای آن شده، تا الان درآمد داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر هم فعال است و ۳۵۰۰ نفر در آنجا کار می‌کنند.

رضایی اعلام کرد: بخش بعدی گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توسعه سامانه‌های پرتودهی بود که این سامانه‌ها در حوزه صنایع کشاورزی، مواد غذایی، درمانی و رادیوداروها کاربرد دارند و تا الان هم اثر موفقی داشتند.

رضایی گفت: در ادامه جلسه، اسلامی درباره مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که چارچوب ما در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است و بخشی از مسائل ما با آژانس حل شده است.

وی اظهار کرد: رئیس سازمان انرژی اتمی اشاره‌های دیگری هم در ارتباط با تولید آثار فاخر هنری در ارتباط با صنعت هسته‌ای، تأمین امنیت مراکز هسته‌ای و سیاست‌های هسته‌ای ارائه کرد و درباره افق تأمین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هم تاکید کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت تأمین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هستیم.

رضایی توضیح داد: در بخش بعدی برنامه کمیسیون در جلسه صبح امروز نیز درباره شکل‌گیری کمیته‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوره جدید بحث و بررسی میان اعضا مطرح شد.

ابراهیم رضایی همچنین در گفت‌‍وگو با ایرنا، درباره نشست سه روزه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در مشهد در حال برگزاری است، گفت: این نشست سه روزه با هدف رسیدن به فهم مشترک برای اقدامات و برنامه‌های مهم کمیسیون در چهار سال آینده، بررسی اولویت های کمیسیون، ایجاد ساختار و سازوکار مناسب برای اجرای برنامه‌های کمیسیون، رسیدن به تحلیل جامع برای استماع آخرین وضعیت کشور در حوزه اطلاعاتی، دفاعی و سیاست خارجی، ایجاد آمادگی بیشتر برای تعامل با دولت جدید، اشراف به برنامه هفتم توسعه و سایر قوانین، تعیین اولویت‌های تقنینی، نظارتی و اولویت دهی به طرح‌ها و لوایح و تقویت برنامه‌های نظارتی از روز گذشته آغاز شده است.

وی افزود: در روز گذشته آیین نامه داخلی کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی گزارشی از قانون برنامه هفتم توسعه و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ارائه دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در نشست نوبت عصر روز گذشته وحید جلال زاده رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی در مجلس یازدهم، گزارشی از اقدامات انجام شده کمیسیون در آن دوره برای آشنایی نمایندگان جدید ارائه داد و اولویت‌هایی را در حوزه‌هایی نظارتی و تقنینی برای دوره جدید کمیسیون در مجلس دوازدهم پیشنهاد کرد.


رضایی تصریح کرد: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اطلاعات نیز درباره اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی در حوزه حقوقی و کیفری گزارشی ارائه داد.

وی اضافه کرد: همچنین درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تحرکات خصمانه آمریکا در محاکم داخلی و بین المللی در پرونده های مختلف از جمله درباره اقدامات تروریستی متعدد آمریکا علیه ایران، مانند ترور حاج قاسم سلیمانی و سایر شخصیت‌ها، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حمایت آمریکا از گروهک های تروریستی گزارشی ارائه شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور سردار طلایی نیک معاون توسعه، مدیریت و برنامه ریزی راهبردی امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست کمیسیون، گفت: او گزارشی از مسوولیت‌ها، وظایف و اقدامات تحولی این وزارتخانه در حوزه توسعه صنایع دفاعی، صادرات دفاعی، زنجیره تامین، معیشت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح، دیپلماسی دفاعی و اقدامات حقوقی این وزارتخانه در حوزه حفاظت ارائه داد و اولویت‌های تقینی این دستگاه را نیز برشمرد.

رضایی خاطرنشان کرد: در ادامه اعضای کمیسیون به حرم مطهر رضوی مشرف شده و به رئیس‌جمهور شهید ادای احترام کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر