نماد آخرین خبر

نایب رئیس دومای روسیه: امیدوار به ارتقای سطح مناسبات در دولت جدید ایران هستیم  

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نایب رئیس دومای روسیه: امیدوار به ارتقای سطح مناسبات در دولت جدید ایران هستیم  

ایرنا/ نایب‌رئیس اول دومای دولتی (مجلس سفلی) روسیه با تبریک برگزاری موفق انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در کشورمان گفت: مسکو به رأی مردم ایران احترام می‌گذارد و امیدوار است که روابط دوجانبه در دولت آقای پزشکیان به سطح بالاتری ارتقا یابد.

الکساندر ژوکوف این سخنان را روز دوشنبه در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه که بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره‌ امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم » به این کشور سفر کرده است،‌ بیان کرد.

نایب‌رئیس دومای روسیه در این دیدار که با حضور آقای کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو برگزار شد، گفت: اکنون در دوره‌ای طلایی، بالاترین سطح اعتماد دولتی بین دو کشور ایجاد شده و برای روابط بسیار خوبی که بین ایران و روسیه برقرار شده است ارزش بسیار زیادی قائل هستیم.
وی با بیان اینکه سند موافقت‌نامه همکاری‌های جامع ایران و روسیه به مراحل پایانی رسیده و آماده ارائه به سطوح بالاتر برای امضا است، گفت: بخش قابل توجهی از توسعه روابط دوجانبه در دوره آیت‌الله رئیسی صورت گرفت و ما یاد ایشان را گرامی‌ می‌داریم.
ژوکوف افزود: شهید رئیسی یک وطن‌پرست واقعی بود و در دوره ریاست‌جمهوری وی، ایران موفق شد به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس درآید و امروز امیدوار هستیم که در دولت آقای پزشکیان، روابط به سطح بالاتری ارتقا یابد.

نایب رئیس دومای روسیه با اشاره به برگزاری اجلاس سران گروه بریکس که قرار است اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان برگزار شود، ابراز امیدواری کرد که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کند.
وی در ادامه سفر اخیر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به سن‌پترزبورگ با هدف شرکت در مجمع پارلمانی بریکس و نیز دیدار بیش از یک ساعته وی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را سازنده توصیف کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که با برگزاری نشست عالی‌رتبه و مشترک مجالس دو کشور تا پایان سال جاری میلادی، مناسبات پارلمانی دو کشور را تقویت کنیم.

ژوکوف همچنین مواضع فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در موضوعاتی همچون مقابله با یکجانبه گرایی و مقابله با افراط گرایی و تروریسم را مشابه دانست و گفت: روسیه نیز در حدود دو سال گذشته با حجم گسترده‌ای از تحریم‌ها روبرو شده است اما اقتصاد این کشور همچون ایران در شرایط تحریم در حال توسعه است.
وی با بیان اینکه روسیه،‌ کشوری چند ملیتی و چند مذهبی است، گفت: پیروان همه ادیان در روسیه با احترام به ارزش‌های سنتی در این کشور به خوبی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و علاوه بر این، روسیه احترام زیادی برای قرآن کریم قائل است و هرگونه بی‌احترامی به کتاب آسمانی مسلمان، جرم محسوب می‌شود.

معماری مناسبات ایران و روسیه در عالی‌ترین سطح
مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و روسیه با برقراری مناسبات عمیق، عصر جدیدی را در مناسبات دوجانبه رقم زده‌اند، گفت: در کشور ما، این مناسبات توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان عالی ترین سطح مدیریت و رهبری کشور، طراحی و معماری شده است و دیگر قوا و ارکان کشور نیز اراده جدی بر ثمربخشی معماری جدید مناسبات دارند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به تبادل هیئت های مختلف سیاسی اقتصادی فرهنگی بین مقامات دو کشور در سالیان اخیر گفت: ملاقات آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در مناسبات دو کشور محسوب می‌شود.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: توافقنامه‌های خوبی بین دولت‌های ایران و روسیه به امضا رسیده است و شورای نگهبان به عنوان نهاد مهم در کشور، به توسعه مناسبات همه جانبه اهتمام دارد.
وی اظهار داشت: مطمئن هستیم که دولت جدید ایران نیز بر اساس سیاست راهبردی رهبر معظم انقلاب، توسعه مناسبات با روسیه را در دستور کار خواهد داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز قدردانی از پیام همدردی مقامات روسیه در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: تهران و مسکو در شرایط ویژه و حساس جهانی قرار دارند و می‌توانند با اتکا به ظرفیت‌های خود، مناسبات جدیدی را در جهان طرح‌ریزی کنند و نیاز بشر امروز به مناسبات بر پایه عدالت و شکل‌گیری قدرت‌های متکثر به نفع ملت‌ها رقم بزنند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: ما معتقدیم که همه ملت‌ها و جریان‌های فکری جهان باید به شکل عادلانه و متوازن، در مناسبات جهانی نقش ایفا کنند اما برخی، این منطق را نمی‌پذیرند؛ با این وجود، ایران و روسیه و دیگر کشورهای همفکر باید تلاش کنند نهادهای علمی،‌ معرفتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را ایجاد کنند تا جامعه بشری، خواست خود در ایجاد مناسبات عادلانه را محقق کند.

قدردانی از مواضع روسیه در موضوع فلسطین
رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست از مواضع روسیه در راستای توقف کشتار مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد و گفت: انتظار ما این است که جامعه بشری، همچنان در مقابل کشتار وحشیانه در غزه بایستد و مانع از تداوم خون‌ریزی و کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شود.
اعرافی همچنین همکاری‌های تهران و مسکو در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و امنیت در منطقه از جمله سوریه را ستود و بر تقویت این همکاری‌ها به نفع ملت‌های منطقه تأکید کرد.

قرائت انقلاب ایران از اسلام
این عالم دینی در بخش دیگری از سخنان خود قرائت انقلاب ایران از اسلام را متمایز از دیگر قرائت‌های موجود و مبتنی بر حقیقت دین و عقلانیت و قائل به تعامل میان فرهنگ‌ها، ادیان و مذاهب دانست و گفت:‌ عدالتخواهی و ایستادگی فکری منطقی در برابر دیگر قدرت‌های زورگو و استعماری و منطق یکجانبه‌گرایی از دیگر ویژگی‌های این رویکرد انقلاب اسلامی ایران است.
وی یادآور شد: دو تفسیر دیگری از اسلام وجود دارد که یکی از آنها، غرب زده و قائل به لیبرالیسم است و از اصول اسلام دست برمی‌دارد و در اندیشه‌های غربی هضم می‌شود و علاوه بر این، تفسیر دیگری نیز متحجرانه، خشک و افراطی است که در بسیاری موارد با پشتیبانی قدرت‌های غربی تقویت شده و به ترور و افراط‌گرایی مذهبی منجر شده است.
آیت الله اعرافی گفت: قرائت سوم از اسلام که امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی منادی آن بودند، این قرائت وادادگی در برابر قدرت‌های استعماری را نمی‌پذیرد و هر گونه افراط ‌گرایی، فرقه‌گرایی و حرکت‌های تعصبی فرقه‌ای را رد می کند.

افزون بر سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، رئیس مرکز اسلامی مسکو و معاون ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه حوزه های علمیه، آیت الله اعرافی را در این دیدار که در ساختمان مجلس دومای دولتی روسیه انجام شد، همراهی کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar