نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ایران و گامبیا، روابط دیپلماتیک خود را بعد از ۱۴ سال از سر گرفتند

منبع
فارس
بروزرسانی
ایران و گامبیا، روابط دیپلماتیک خود را بعد از ۱۴ سال از سر گرفتند

فارس/ ایران و گامبیا امروز در بیانیه‌ای رسمی روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند و مقرر شد برای تسریع در روند اجرایی این تصمیم سفارتخانه‌های دو کشور در داکار (سنگال) به عنوان کانال تماس دیپلماتیک هماهنگی لازم و اقدامات مقتضی را انجام دهد.

وزیر خارجه گامبیا مامدو تانگارا امروز (دوشنبه) هشتم مرداد ماه در محل وزارت امور خارجه با علی باقری سرپرست دستگاه دیپلماسی دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه گامبیا به منظور شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید به ایران سفر کرده است.
متعاقب دیدار وزیر خارجه گامبیا با علی باقری هم دو کشور در بیانیه رسمی از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و گامبیا را اعلام کردند. گامبیا در آذر ماه ۱۳۸۹ روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. از سرگیری روابط دو کشور بعد از ۱۴ سال صورت می‌گیرد.
در این بیانیه آمده است: متعاقب ملاقات مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گامبیا طی سال های اخیر و مذاکرات صورت گرفته در جریان سفر جناب آقای مامدو تانگارا وزیر محترم امور خارجه گامبیا به تهران با جناب آقای دکتر باقری، سرپرست محترم وزارت امور خارجه ایران در حاشیه مراسم تحلیف جناب آقای پزشکیان، رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران دو طرف تصمیم گرفتند در راستای تامین منافع دو کشور، از سرگیری روابط دیپلماتیک خود را درتاریخ هشتم مرداد ۱۴۰۳ ( ۲۹ جولای ۲۰۲۴) اعلام کنند.

در بیانیه مذکور عنوان شده است: دو دولت توافق کردند که روابط دوستانه فیمابین را بر اساس اصل احترام متقابل، برابری و منافع مشترک توسعه دهند.در بیانیه مذکور آمده است: دو طرف توافق کردند همکاری‌های خود را در همه زمینه ها از جمله سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، تجارت و فرهنگی که می‌تواند منافع هر دو ملت را تامین کند، گسترش دهند.این بیانیه می‌افزاید: به منظور تسریع در روند اجرایی این تصمیم مقرر شد سفارتخانه‌های دو کشور در داکار (سنگال) به عنوان کانال تماس دیپلماتیک هماهنگی لازم و اقدامات مقتضی را انجام دهند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر