نماد آخرین خبر

فعال اصلاح‌طلب:‌ انتخاب عارف به معنای فاصله گرفتن از انتظارات اصلاح‌طلب‌‌های تندرو است

منبع
ايلنا
بروزرسانی
فعال اصلاح‌طلب:‌ انتخاب عارف به معنای فاصله گرفتن از انتظارات اصلاح‌طلب‌‌های تندرو است

ایلنا/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای عارف چهره‌ای اصلاح‌طلب، معروف و شناخته شده است شکی نیست. اما در این وجه، آقای عارف اصلاح‌طلب معتدل است و انتخاب ایشان فاصله گرفتن از انتظارات اصلاح‌طلب‌های تندرو محسوب می‌شود. بنابراین باید این انتخاب را در مسیر تعامل‌گرایی و همسویی با انتظارات حاکمیت تلقی کرد.

علی‌محمد حاضری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل اسبق انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ارزیابی بیانات رهبری و رئیس جمهور در مراسم تنفیذ گفت: در مجموع، صحبت‌های آقای پزشکیان تلفیق خوبی از سنت بیان ارتجالی، شفاهی و استفاده از متن بود که این دو را ترکیب کردند و به استثنای یکی، دو مورد نطق ایشان نسبتا خوب به حساب آمد. ایشان تاکیدات خوبی بر نکاتی که در فرایند انتخابات وعده داده بود داشت و تسلط خود بر متون دینی به ویژه بر قرآن و نهج‌البلاغه به خوبی نشان داد. به گمان من تسلط ایشان بر این متون از بخش اعظمی از حاضران در جلسه بیشتر بود و این نشانه آبرومند و روشنی برای رئیس‌جمهور دین‌دار، فهیم و متکی به منابع اصلی دین بود. 

چهره عارف تعادل‌بخش انتظارات متناقضی خواهد بود که تا به حال مطرح شده است
وی افزود: سخنان مقام رهبری هم سخنانی سنجیده، خوب و رو به جلو بود. در مجموع توصیه‌های ایشان در مسائل سیاست خارجی، اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی و تأکید بر همکاری با دولت و مسائلی از این قبیل، نکات خیلی خوبی داشت. شاهد نشانه‌های خوبی از اینکه آقای پزشکیان بتواند روند تعامل‌گرایی خوبی را با عقلای جناح‌های مختلف کشور دنبال کند، هستم. آقای پزشکیان در اولین‌ حکم رسمی‌شان در انتخاب معاون اول و رییس دفتر، این نشانه را خوب نمایان کردند و به نوعی از اینکه گفته می‌شد دولت چهاردهم ادامه دولت روحانی است هم رفع اتهام شد و دولت ایشان نویدبخش و نماد پیشرفت‌های دولت آقای خاتمی خواهد بود. در عین‌حال چهره آقای عارف تعادل‌بخش انتظارات متناقضی خواهد بود که تا به حال مطرح شده است. با مشخصاتی که از آقای عارف سراغ داریم، می‌توانیم بگوییم این انتخاب شروع و نشانه امیدوارکننده خوبی برای آرایش ترکیب کابینه خواهد بود. من در مجموع قضاوت خوبی دارم و تنها چیزی که می‌شد از این مراسم گلایه کرد این بود که تقریبا آرایش حاضران و مدعوین جلسه کمتر نشانی از انتخابات برپا شده داشت و بیشتر براساس همان آرایش سنتی مدعوینی بود که معمولا طی سال‌های اخیر برگزار می‌شد.


شیطنت‌های صداوسیما و زوم کردن روی چهره‌ها هنگام سخنرانی رهبری زیبنده مراسم تنفیذ نبود
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: چهره‌های شاخصی در انتخابات به نفع آقای پزشکیان فعال ظاهر شده بودند که ما در این مراسم سراغی از آنها نداشتیم و شاید دست‌اندرکاران و جریان برگزارکننده مراسم می‌توانستند این ملاحظه را در آرایش مهمانان به کار گیرند. اما نکته مهم دیگر، شیطنت‌های رسانه‌ای صداوسیما بر زوم کردن روی چهره‌ها هنگام سخنرانی رهبری زمانی که بر موضوع خاصی تاکید داشتند بود که اصلا زیبنده این مراسم نبود. مثلا وقتی که حضار شعار مرگ بر آمریکا می‌دادند، صداوسیما روی چهره آقای ظریف زوم می‌کرد که اولا ایشان در پشت ردیف‌های اول نشسته بودند که اصلا متناسب با جایگاه آقای ظریف در فرآیند انتخابات و احترامی که باید برای ایشان قائل باشند نبود. جایگاه نشستن برخی افراد هم به عقیده من کمی ناشی از بدسلیقگی بود.

حاضری در پاسخ به این سوال که رهبری در بخشی از سخنان خود علاوه بر حساسیت بر مسائل فرهنگی، اولویت اول را با مسائل اقتصادی دانستند ارزیابی شما از این سخنان چیست، گفت: رویکرد تاکیدی ایشان تا به حال بر مسائل فرهنگی بوده و اصل آن هم ممکن است، درست باشد. اما درک معضلات امروز و مشکلاتی که پیش روی نظام وجود دارد و دولت هم باید برای حل آن چاره‌ای بیندیشد، به ناچار هر آدم معقولی را متوجه خطرات و آسیب‌های حوزه اقتصادی و تنگناهایی که امروز در آن قرار داریم، می‌کند. رهبری هم تحت‌تأثیر این واقعیت‌گرایی به این نکته اشاره کردند. 

وی افزود: من تقارن روز تنفیذ آقای پزشکیان با تصمیم  تعطیلی که به دلیل گرمی هوا و کمبود برق اتخاذ شد را نشانه‌ای از این می‌گیرم که علیرغم همه ادعاها، مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی‌های سال‌های اخیر کار را به جایی رسانده که این تقارن اتفاق افتاده تا روز تنفیذ حکم رئیس‌جمهور توسط رهبری، با تعطیلی کشور به علت مواجهه با معضل ناترازی برق و انرژی مصادف می‌شود و این موضوع پیام‌های خیلی خاصی دارد که شاید توجیه‌کننده تأکید رهبری بر اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی است .

باید انتظار داشته باشیم عملکرد دولت پزشکیان در ادامه دولت خاتمی و پیشرفت های آن تلقی شود
این فعال سیاسی در ارزیابی انتخاب عارف از سوی رئیس جمهور به عنوان معاون اول گفت: آقای عارف در میان گزینه‌های مختلفی که مطرح شد و طیف‌بندی‌های متفاوتی که عده‌ای را راضی یا ناراضی می‌کرد، درست نقطه تعادل‌بخش این انتظارات بود. این انتخاب پیام روشن ویژه‌ای به کسانی داشت که به دولت آقای پزشکیان، برچسب دولت سوم روحانی را می‌زدند که خود ایشان اصرار داشت که دولت بنده بیشتر در امتداد دولت آقای خاتمی است و باید انتظار داشته باشیم عملکرد دولت آقای پزشکیان در ادامه دولت آقای خاتمی و پیشرفت های آن تلقی شود. 

انتخاب عارف به منزله فاصله گرفتن از انتظارات اصلاح‌طلب‌های تندرو محسوب می‌شود

حاضری در ارزیابی این گزاره که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با حمایت از آقای پزشکیان در مسیر آشتی با حاکمیت گام برداشتند و انتخاب آقای عارف هم در تداوم این مسیر است، گفت: در اینکه آقای عارف چهره‌ای اصلاح‌طلب، معروف و شناخته شده است شکی نیست. اما در این وجه، آقای عارف اصلاح‌طلب معتدل است و انتخاب ایشان فاصله گرفتن از انتظارات اصلاح‌طلب‌های تندرو محسوب می‌شود. بنابراین باید این انتخاب را در مسیر تعامل‌گرایی و همسویی با انتظارات حاکمیت تلقی کرد.   

وی در پاسخ به این سوال که دولت آقای پزشکیان و اصلاح‌طلبان برای آشتی ملی باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: فکر می‌کنم نمادهای روشن آشتی ملی در چند اقدام اساسی است که می‌تواند صورت بگیرد. هرچند دولت چهاردهم ممکن است به سرعت نتواند این کار را انجام دهد، ولی فراهم آوردن مقداری از آزادی‌های اجتماعی، کم شدن فشارهای امنیتی بر فعالان سیاسی، آزادیبرخی فعالان سیاسی و رفتن به سمت روندی که شاهد پایان حصر باشیم، برداشته شدن یا کاهش فشارهایی که تا به حال شاهد آن بودیم، رفع ممنوع‌التصویری افرادی مثل آقای خاتمی که در این ایام تا حدودی عملا از شدت آن کاسته شد، رسمیت دادن بیشتر به این رفع محدودیت‌ها و البته رویکرد کمتر تقابلی و بیشتر تعامل‌گرایانه با دیگر بخش‌های حاکمیت می‌تواند نشانه‌هایی از این روند باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر