نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پزشکیان: ایجاد اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند مرزهای کشورهای منطقه را کمرنگ کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پزشکیان: ایجاد اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند مرزهای کشورهای منطقه را کمرنگ کند

ایسنا/ رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، قزاقستان و دیگر کشورهای منطقه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک زیست می‌کنند و مفاخر فرهنگی منطقه متعلق به همه ما هستند، گفت: تسهیل تردد اتباع و همچنین تعاملات فرهیختگان دو کشور می‌تواند به تقویت روابط فیمابین کمک کند؛ همچنین تلاش در مسیر ایجاد یک اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند مرزهای میان کشورهای این حوزه تمدنی و فرهنگی را کمرنگ و همکاری‌ها را پررنگ کند.

مسعود پزشکیان صبح امروز - سه‌شنبه - در دیدار آقای «مائولن آشیمبایف» رئیس سنای پارلمان قزاقستان که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، ضمن تشکر از حضور وی برای مراسم تحلیف و نیز پیام تبریک رئیس جمهور این کشور تصریح کرد: روابط ایران و قزاقستان بر پایه تعاملات و اشتراکات فرهنگی کهن استوار است و امروز نیز مرزهای سیاسی نتوانسته محدودیتی برای ارتباطات فرهنگی و تاریخی درهم تنیده دو کشور ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، قزاقستان و دیگر کشورهای منطقه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک زیست کرده و می‌کنند و مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی منطقه متعلق به همه ما هستند، افزود: تسهیل تردد اتباع و همچنین تبادل دانشجو و گسترش تعاملات فرهیختگان و دانشگاهیان دو کشور می‌تواند به تعمیق و تقویت تعاملات و روابط فیمابین کمک کند؛ همچنین تلاش در مسیر ایجاد یک اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند مرزهای میان کشورهای این حوزه تمدنی و فرهنگی را کمرنگ و همکاری‌ها را پررنگ کند.

پزشکیان در ادامه به توافقات حاصل شده فیمابین دو کشور از جمله در دوران رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی اشاره کرد و اظهار داشت: تقویت همکاری‌ها با کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز خواهد بود و قطعا تلاش خواهیم کرد مسیر اجرای توافقات با قزاقستان تسهیل شود. دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تبادلات تجاری، ترانزیت، همکاری در حوزه نفت و گاز، محصولات کشاورزی، داروسازی، ساخت کالا و تجهیزات و صدور خدمات فنی-مهندسی دارند و در دوره پیش‌رو برای تسریع در اجرای توافقات موجود در این عرصه‌ها تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به عضویت و حضور دو کشور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگهای، سیکا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امثال آن بر اهمیت پیشبرد و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور در ادامه تقویت روابط دوجانبه فیمابین تاکید کرد.

«مائولن آشیمبایف» رئیس سنای پارلمان قزاقستان نیز در این دیدار ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای دکتر پزشکیان با بیان اینکه قزاقستان اهمیت زیادی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است، گفت: قزاقستان آماده و علاقمند به گسترش روابط با ایران در عرصه همکاری‌های اقتصادی، مراودات تجاری، تزانزیت و حمل و نقل، نفت و گاز، صنعتی و فرهنگی و علمی است. اهالی قزاقستان از کودکی با فرهنگ و هنر ایران زمین آشنا شده و مردم قزاقستان به خصوص به شاعران ایرانی علاقه بسیاری دارند.

رئیس سنای پارلمان قزاقستان با اشاره به اهمیت نقش روابط پارلمانی در تسهیل تقویت روابط فیمابین، بر آمادگی خود برای کمک به تحکیم تعاملات با ایران تاکید کرد و اظهار داشت: ایران را شریک استراتژیک قزاقستان می‌دانیم و آماده گسترش همکاری‌های دوجانبه و نیز منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران از جمله در پیمان‌های منطقه‌ای نظیر شانگهای، سیکا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر