نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

واکنش‌ها به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
واکنش‌ها به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران

آخرین خبر/ ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران واکنش‌هایی را به همراه داشت. مسئولان ایران ، ترکیه، روسیه، لبنان و قطر این اقدام تروریستی را محکوم و ایران هم اعلام کرد که خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت.

دولت سه روز عزای عمومی اعلام کرد

 در پی شهادت فرمانده مجاهد دکتر اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

تصویری از شهید هنیه در جلسه امروز هیئت دولت به ریاست عارف

اطلاعیه شماره ۲ سپاه درباره ترور شهید اسماعیل هنیه
همان گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ «آقای دکتر اسماعیل هنیه» رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند. شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیئت خارجی دعوت شده توسط «مجلس محترم شورای اسلامی» برای شرکت در «آیین تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر به ویژه پس از عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» سفرهای متعددی به کشورمان داشتند. 
این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد. 
بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود. 
با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالیقدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند، برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران! 

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.
اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

واکنش پزشکیان به ترور شهید هنیه: اشغالگران تروریست را پشیمان خواهیم کرد

رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.

شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.
«إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ»
 
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) دهم مرداد ماه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظانش که به منظور شرکت در مراسم تحلیف در تهران حضور داشتند و در پی هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها در تهران خبر داد.

براساس آخرین جزییات منتشر شده، این اقدام تروریستی حدود ساعت ۲ نیمه‌ شب امروز (چهارشنبه) در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران و با اصابت پرتابه‌ای از هوا رخ داد.

معاون اول رئیس‌جمهور: شهادت اسماعیل هنیه یکی دیگر از جلوه های تروریسم دولتی است
شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان یکی دیگر از جلوه های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین المللی است.

مخبر: خون این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر چونان موجی خروشان این قوم طغیانگر‌ را غرق می سازد
سرپرست سابق ریاست جمهوری در پیامی ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، تاکید کرد که خون این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر چونان موجی خروشان این قوم طغیانگر‌ را غرق می سازد.

واکنش سعید جلیلی به ترور شهید هنیه 

سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفته و اعلام کرد که پیکار پیوسته او در برابر دشمن و همراهی همدلانه او با دوستان جبهه مقاومت او را به نماد جهاد و اتحاد تبدیل کرد.

خاتمی: شهادت جناب اسماعیل هنیه نشانه دیگری از پلیدی و نفرت‌انگیزی تروریسم است

شهادت جناب اسماعیل هنیه که از چهره‌های برجسته مقاومت و مبارزه و مقابله با ترور و سرکوب و اشغال بود، و چندی پیش نیز شاهد شهادت نزدیکترین کسان خود در کنار دهها هزار فلسطینی قربانی جنایات وحشتناک اسرائیل در غزه بود، نشانه دیگری از پلیدی و نفرت‌انگیزی تروریسم است؛ به‌خصوص وقتی که رنگ دولتی را به خود می‌گیرد.

 مالزی خواستار مجازات عاملان ترور هنیه شد

الزی صریحاً تمام اعمال خشونت‌آمیز ازجمله ترور هدفمند را محکوم می‌کند و از همهٔ کشورهای صلح‌طلب می‌خواهد که به محکوم‌کردن چنین اعمالی بپردازند.

پاکستان، عراق و عمان هم ترور اسماعیل هنیه را محکوم کردند

واکنش محمدجواد ظریف به ترور شهید اسماعیل هنیه و جنایات اسرائیل

 در حالی که جهان در سکوت نظاره گر نسل کشی اسرائیل و اقدامات مکرر تروریسم و ​​تجاوزات بین المللی است، نتانیاهو منطقه و جهان را دقیقاً همانطور که رئیس جمهور پزشکیان در مراسم تحلیف خود در تمام روزها از مردم ایران و منطقه خواست تا مرز فاجعه پیش می برد. و جهان به دنبال صلح، آرامش و همدلی باشد. 

سیدحسن خمینی: امیدوارم شهادت‌ هنیه مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد
شکست‌های پی‌درپی دشمن صهیونیستی در ۳۰۰ روز اخیر پس از عملیات طوفان الاقصی، چهره خشن و پلشت این رژیم را که به تعبیر رهبر انقلاب «یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست» است، بیش از قبل نشان داده است.

لاریجانی: شهادت هنیه صهیونیست‌ها را در گرداب جدیدی گرفتار می‌کند

اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم بدنبال آن است که شکست خود را در غزّه با اقدامات مغشوش امّا تحریک‌آمیز تغییر دهد. البته با اقدامات متقابل در این مسیر نیز نه تنها از این بن‌بست راهبردی – امنیتی خارج نمی‌شود بلکه در گرداب جدیدی گرفتار می‌گردد.

پیام ویدئویی عروس اسماعیل هنیه

عروس اسماعیل هنیه در پیامی ویدئویی گفت که «با قلبی راضی به قضا و قدر الهی»، شهادت مردی را تسلیت می‌گویم که نیازی به معرفی نداشت. «عموی عزیزم، ابوالعبد هنیه به جمع مجاهدین صادق پیوست. به جمع فرزندانش و خون‌های پاک پیوست..او یک فرمانده بزرگ و قهرمان بود. ما چیزی جز رضای خدا بر زبان نمی‌آوریم».

فرزند شهید هنیه هم در این باره گفت که به این شهادت افتخار می‌کند و خداوند را شاکر است.
 
این اقدام تروریستی واکنش‌هایی را به همراه داشت.

رسانه‌ها در این باره خبر دادند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزرای کابینه این رژیم دستور داده در خصوص ترور اسماعیل هنیه سکوت کنند.

البته وزیر میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی آمیخای الیاهو علیرغم دستور نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس این اقدام تروریستی را ستود و مدعی شد «این راه درستی برای پاکسازی دنیا است».

واکنش کاخ سفید

کاخ سفید در اولین واکنش خود به شهادت اسماعیل هنیه اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به ترور وی مطلع است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم بدون اشاره به این اقدام تروریستی اعلام کرد اگر رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا به دفاع از آن اقدام خواهد کرد. وی همچنین در اظهارات دیگری در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت، از ترور هنیه مطلع شده‌ام، اما اطلاعات بیشتری درباره آن ندارم.

انصارالله یمن محکوم کرد

جنبش انصارالله یمن هم با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام تروریستی را محکوم کرد.

المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن هم اعلام کرد کشورش در پی شهادت اسماعیل هنیه پرچم خود را نیمه‌افراشته و به مدت سه روز عزای عمومی اعلام می‌کند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت هنیه بر همبستگی خود با جنبش حماس تأکید و اعلام کرد که این عملیات تروریستی مردم ما را از تداوم مقاومت منصرف نخواهد کرد.

واکنش محمود عباس به خبر شهادت هنیه

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ترور اسماعیل هنیه را اقدامی «بزدلانه» خواند.

موسی ابومرزوق عضو بلندپایه دفتر سیاسی حماس ترور اسماعیل هنیه را «اقدامی بزدلانه‌» خواند و گفت که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

جنبش مجاهدین فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات ترور تنها منجر به افزایش عزم و اراده ما برای تداوم راه مقاومت می‌شود.

 خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت. شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی بین جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

اشغالگران تروریست از اقدام بزدلانه خود پشیمان می‌شوند

مسعود پزشکیان رئیس جمهور هم در این باره تصریح کرد: شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

ترور هنیه «نفرت انگیز» است

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را «نفرت انگیز» خواند و محکوم کرد.

نعمان کورتولموش رئیس مجلس ترکیه هم در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت هنیه گفت که هنیه در حمله بزدلانه دشمن و عامل قتل عام بشریت، به شهادت رسیده است.

جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول

وزارت خارجه روسیه نیز ترور اسماعیل هنیه را یک «جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد.

میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه، ترور رهبر ارشد حماس در تهران را اقدامی بسیار بد توصیف کرد که به تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه منجر خواهد شد.
 
نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان هم ترور اسماعیل هنیه را محکوم و اعلام کرد که ترور هنیه نگرانی‌ها را گسترش و منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

هنیه یکی از بزرگترین رهبران عصر حاضر بود

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرمانده شهید اسماعیل هنیه یکی از بزرگترین رهبران عصر حاضر بود که با شجاعت تمام در برابر پروژه سلطه جویانه آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد.

وزارت امور خارجه قطر ترور اسماعیل هنیه را شدیدا محکوم کرد.

انس حقانی از مقام‌های ارشد حکومت سرپرستی افغانستان در این باره اعلام کرد: شهادت رزمندگان بزرگی همچون وی خبر از آزادی می‌دهد. هنیه بدهی خود در برابر دین و آزادی را با زندان، تبعید، مبارزه سخت و شهادت بسیاری از اعضای خانواده ادا کرد.

کمیته‌های مقاومت در فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترور رهبر بزرگ و سمبل مردم فلسطین و مقاومت آنها، بازوی مقاومت را تضعیف نخواهد کرد. دشمن صهیونیستی از آنچه در جریان این رویارویی پیش آمد، درس نمی‌گیرد که سیاست ترور، قدرت و پایداری مقاومت را در تمامی میادین افزایش می‌دهد.

جمعیت علمای یمن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهادت هنیه، رهبر محور جهاد و مقاومت، باعث افزایش صلابت و پایداری محور مقاومت در راه قدس خواهد شد.

شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق هم شهادت اسماعیل را تسلیت گفت و افزود: با سربلندی و افتخار، درگذشت شهید و رهبر بزرگ اسماعیل هنیه را تسلیت می‌گوییم.

روز بدی برای خانواده‌های گروگان‌های اسرائیل است

شبکه آمریکایی سی.ان.ان به نقل از تحلیلگر رژیم صهیونیستی گزارش کرد که امروز با ترور اسماعیل هنیه، روز بدی برای خانواده‌های گروگان‌های اسرائیل خواهد بود.
 
کارل بیلدت، نخست‌وزیر سابق سوئد در توئیتی در شبکه ایکس نوشت: آتش‌بس را فراموش کنید. اقدامات تلافی‌جویانه و تشدید تنش‌ها در منطقه در راه است. وی تأکید کرد که کمربندهای خود را محکم ببندید و آماده باشید.

عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی هم در این باره گفت که اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی سست‌تر و ضعیف‌تر از آن است که همبستگی ملت فلسطین را تحت تاثیر قرار دهد.

لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفت که این کشور به این حادثه توجه دارد و افزود: «شدیداً با این قتل مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم». «عمیقاً نگران هستیم که این حادثه منجر به بی‌ثباتی بیشتر وضعیت در منطقه شود».

در حال تکمیل...

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر