نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

آمریکا: ایران به زودی و بدون اخطار قبلی به اسرائیل حمله می کند

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
آمریکا: ایران به زودی و بدون اخطار قبلی به اسرائیل حمله می کند

عصر ایران/ یک مقام ارشد دولت بایدن در این باره به روزنامه "وال استریت ژورنال" گفت: "ما واقعا نمی دانیم که ایران این حمله را چه زمانی و با چه نیرویی انجام خواهد داد اما معتقدیم که یک نوع حمله ممکن است به زودی و بدون اطلاع و اخطار قبلی علیه اسرائیل صورت پذیرد. 

مقامات آمریکایی می گویند حمله ایران به زودی و بدون اطلاع قبلی خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت بایدن در این باره به روزنامه "وال استریت ژورنال" گفت: "ما واقعا نمی دانیم که آنها این کار را چه زمانی و با چه نیرویی انجام خواهند داد. ما در حال حاضر پاسخ محکمی برای همه این ابهامات نداریم."

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در حالی که تنش ها در منطقه به نقطه بحرانی رسیده است، ایالات متحده تلاش ها برای جلوگیری از حمله احتمالی ایران به اسرائیل را تشدید کرده است. دولت بایدن با چالش مهار اقدامات ایران دست و پنجه نرم می کند که می تواند از مقیاس حمله موشکی و پهپادی ماه آوریل به اسرائیل فراتر رود.

مقامات ایالات متحده چه به طور مستقیم و چه از طریق واسطه ها هشدارهای شدیدی به تهران در مورد پیامدهای شدید حمله به اسرائیل برای دولت و اقتصاد این کشور داده اند. این وضعیت هر دو کشور را در موقعیتی نامطمئن قرار داده است، زیرا هیچ یک به دنبال این تشدید تنش نیستند، اما اکنون مجبور شده‌اند از احتمال درگیری گسترده‌تر استفاده کنند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به وال استریت ژورنال گفت: " ما معتقدیم که یک نوع حمله ممکن است به زودی و بدون اطلاع و اخطار قبلی اتفاق بیفتد."

بحران کنونی با ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران آغاز شد و ایران اسرائیل را مقصر آن دانسته است. این حادثه اندکی پس از آن رخ داد که در حمله اسرائیل یک فرمانده حزب الله در بیروت ترور شد. رئیس جمهوری جدید ایران، مسعود پزشکیان، تاکید کرد که این "حق قانونی" کشورش است که انتقام بگیرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، همکاری با تلاش‌های کاخ سفید را برای کاهش تنش نشان داده و با مشارکت در مذاکرات آتش‌بس سازمان‌دهی شده توسط ایالات متحده موافقت کرده است. با این حال، اسرائیل همچنین تهدید کرده است که به هر حمله ایران پاسخ سختی خواهد داد و در صورت حمله حزب الله، حمله به جنوب لبنان را رد نکرده است.

بایدن روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که انتظار دارد در صورت دستیابی طرف ها به توافق، ایران از حملات خودداری کند. اما او اذعان کرد که تکمیل توافق آتش بس "در حال سخت تر شدن است." مقامات آمریکایی برای دور دیگری از دیپلماسی به قطر سفر کرده اند و "کارین ژان پیر" سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: "ما انتظار داریم که این مذاکرات طبق برنامه پیش برود."

حماس اعلام کرده است که در مذاکرات این هفته شرکت نخواهد کرد، در حالی که نتانیاهو تمایل کمی برای سازش در ماه های اخیر نشان داده است. مقامات آمریکایی اعتراف می کنند که امکان توافق جامعی بین حماس و اسرائیل در حال کاهش است.

"دالیا داسا کایه" کارشناس امنیت خاورمیانه در مرکز روابط بین‌الملل "یو سی ال ای" اظهار داشت: "بدون آتش‌بس، به سختی می‌توان دید که ایرانی‌ها یا حزب‌الله از حمله انتقامی خود عقب‌نشینی کنند."

ایران با چندین گزینه چالش برانگیز مواجه است که هر کدام دارای اشکالات قابل توجهی هستند. عقب‌نشینی می‌تواند به عنوان ضعف تلقی شود، در حالی که یک حمله گسترده خطر درگیری گسترده‌تر و حملات متقابل اسرائیل را به دنبال دارد. تکرار حملات آوریل (عملیات وعده صادق) نیز ممکن است بی اثر به نظر برسد و در عین حال احتمال یک جنگ گسترده تر را افزایش دهد.

کای به وال استریت ژورنال گفت: "بدون شک بحث‌های شدیدی در درون رهبری ایران درباره نحوه واکنش وجود دارد، زیرا هیچ یک از گزینه‌های آنها خوب به نظر نمی‌رسند. راهبرد اولیه دولت بایدن برای مهار ایران از طریق احیای توافق هسته‌ای و اتحادهای منطقه‌ای با اقدامات تهران، از جمله حمایت این کشور از نیروهای نیابتی که نیروهای آمریکایی در اردن را کشتند و حمایتش از حمله روسیه به اوکراین، به چالش کشیده شده است."

تصمیم ایران برای حمله مستقیم به اسرائیل در ماه آوریل، تغییر قابل توجهی را از رویکرد معمول مبتنی بر نیر وهای نیابتی آن نشان داد. ایالات متحده با استقرار تجهیزات نظامی اضافی در منطقه از جمله جنگنده های رادارگریز اف-22  و گروه حمله ناو هواپیمابر "یو اس اس آبراهام لینکلن" پاسخ داده است. یک مقام ارشد دولت به وال استریت ژورنال گفت: "ما می دانیم که آنها به پیام های ما توجه می کنند اما نمی دانیم که آیا این پیام ها خواهد توانست نظر آنها را تغییر دهد یا نه."


با این حال، دانا استرول، کارمند ارشد سابق پنتاگون در خاورمیانه، هشدار داد که بعید است ایران رفتار تهاجمی خود را متوقف کند، و اظهار داشت:
" ایران رفتار تهاجمی خود را تغییر نخواهد داد چون دریافته که ایالات متحده اراده ای برای انجام اقدامات تهاجمی علیه تهران ندارد."

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره