نماد آخرین خبر
  1. مهم
سیاسی

وزیر امور خارجه: احیای برجام قابل اجرا نیست/ مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برجام گفت:  احیای برجام قابل اجرا نیست.

مهمترین بخش های اظهارات عراقچی

 عراقچی: احیای برجام قابل اجرا نیست/ مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد ولی ما تلاشمان را خواهیم کرد
وزیر امور خارجه: آمریکا پس از انتخاب بایدن برای بازگشت به برجام ابراز علاقه کرد. ایران برای بازگشت به برجام شروطی گذاشت. احیای مذاکرات به آسانی گذشته نیست. احیای برجام قابل اجرا نیست. مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد ولی ما تلاشمان را خواهیم کرد.

محور مقاومت در هر شرایطی مورد حمایت ماست

وزیر امور خارجه: ️اینکه گفتم برخی تخاصم های ما با آمریکا حل شدنی نیست یکی از آنها همین اصولی ست که به آن باور داریم مثل اصل و مکتب محور مقاومت. ️حمایت از مردم لبنان، فلسطین و یمن و هر جای دنیا جزو سیاست های تغییرناپذیر وزارت خارجه دولت چهاردهم است.

 در موضوع غزه، دیپلماسی ایران را باید در کنار میدان پیش ببریم

شانگهای و بریکس در اولویت ماست/ دیپلماسی اقتصادی فعال در وزارت خارجه دنبال می شود
 دیپلماسی اقتصادی بخش مهمی از برنامه وزارت خارجه دولت چهاردهم است.
 وزارت خارجه وارد فعالیت های اقتصادی نشده و نخواهد شد اما باید راه را برای بخش های دولتی و خصوصی اقتصادی باز کند.
 با پیمان‌های شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا با نگاه به تاثیر اقتصادی در معیشت و سفره مردم همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.

هیچ تفاوتی بین میدان و دیپلماسی نیست/ خبرنگاران، دیپلمات هستند
میدان دیپلماسی همدیگر را تکمیل میکنند.
 ضلع سوم را من اضافه میکنم: میدان، دیپلماسی و رسانه.
 رسانه است که پیروزی و شکست را در میدان و دیپلماسی تعریف میکند.
 این سه ضلع در کنار هم حرکت میکنند.
 خبرنگاران ما از نظر من دیپلمات است و اهمیت زیادی دارند.
 سخنگوی وزارت خارجه فقط نباید سخنگو باشد بلکه باید رسانه ها را هدایت کند.
 امیدواریم بتوانیم رسانه وزارت خارجه را متحول کنیم.

ماموریت اول ما خنثی‌سازی تحریم‌هاست
 سیاست خارجی ما فعال خواهد بود و منفعل نخواهد بود. تلاش می‌کنیم در مجامع بین‌المللی حضور داشته باشیم. اگر نظم نوینی در حال شکل‌گیری است نباید ما منفعل باشیم. باید در جهت منافع خودمان و منطقه و جهان اسلام ایفای نقش کنیم.
 دو ماموریت را مقام معظم رهبری تاکید کردند. ماموریت اول خنثی‌سازی تحریم هاست که کل دولت باید این را دنبال کند. هدف اول ما این است که تحریم ها و فشار آن را بر مردم خنثی کنیم.
 اولویت اول ما همسایگان ما هستند. اولویت دوم ما گسترش میدان دیپلماسی به آفریقا و شرق اسیا است.اولویت سوم کشورهایی هستند که در شرایط سخت کنار ایران بودند.

به گزارش ایسنا «سید عباس عراقچی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: سیاست خارجی ما در دولت چهاردهم فراگیر و فعال خواهد بود و میدان دیپلماسی ما گسترده خواهد بود.
او با بیان اینکه «ما سعی می‌کنیم در تحولات بین‌الملل حضور فعال داشته باشیم و فقط نظاره‌گر تحولات بین‌الملل نباشیم»، ادامه داد: سیاست خارجی ما اثرگذار خواهد بود و فقط به رفت و آمدهای دیپلماتیک اکتفا نمی‌کنیم و ما سعی خواهیم کرد که سیاست خارجی ما اثرگذار باشد، به نحوی که بر روی سفره‌های مردم نیز تاثیر مثبت خود را بگذارد.
این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ماموریت ما در حوزه سیاست خارجی، بر اساس مؤلفه‌های گفته شده شامل تامین منافع ملی، تحکیم قدرت ملی و افزایش عزت ملی است.

ارتباط با اروپا بر اساس تعامل عزتمندانه
عراقچی در بخش دیگر صحبت‌های خود گسترش تعاملات با همسایگان، گسترش میدان دیپلماسی و قدرت‌های نوظهور را از جمله اولویت‌های ایران در سیاست خارجی دولت چهاردهم برشمرد.
وزیر خارجه ایران به روابط ایران و اروپا اشاره کرد و افزود: در طی سال‌های اخیر روابط ما با اروپا فراز و نشیب‌هایی داشته است؛ آن‌ها سیاست‌های خصمانه‌ای نسبت به ایران داشته‌اند و ما تلاش می‌کنیم که بر اساس تعامل عزتمندانه، فرصت محور و بر اساس احترام متقابل، در راستای تامین منافع ملی کشور تعامل با اروپا را به پیش ببریم.
این دیپلمات ارشد ایران در ارتباط با تعامل ایران و آمریکا گفت: ما به دنبال رفع تخاصم و تنش‌ها با آمریکا نیستیم؛ خیلی از این تنش‌ها و دشمنی‌ها ناشی از یک سری اختلافات دیدگاه‌های مبنایی است و ما تلاش می‌کنیم که این تلاش‌ها و تخاصم‌ها را مدیریت کنیم.
او گفت: در واقع ما در سیاست خارجی تلاش می‌کنیم که هزینه تخاصم‌ها را کاهش دهیم و تلاش می‌کنیم هزینه‌هایی را که به مردم وارد می‌شود را کاهش دهیم و مدیریت کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر