نماد آخرین خبر

توصیه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درخصوص انتخاب استانداران

منبع
ايلنا
بروزرسانی
توصیه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درخصوص انتخاب استانداران

ایلنا/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: چیزی که آقای پزشکیان در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در برخی استان‌ها اعلام کردند این بود که استان‌ها باید برخوردار شوند و استان‌های محروم در نقشه سیاسی ایران نداشته باشیم. مردم ما بیش از اینکه به تغییر تن داده باشند، از تبعیض بیزار بودند و می‌خواهند رفع این تبعیض را امروز در استان‌ها هم ببینند.

جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اولویت‌های وزارت کشور در دوره جدید به خصوص موضوع ساماندهی خروج اتباع بیگانه، گفت:‌ در رابطه با چارچوب‌های قانونی و کارهایی که وزارت کشور باید در دولت چهاردهم انجام دهد، تصور می‌کنم کارهای عدیده‌ای چه در مسائل داخلی و چه مسائل مرزی باید انجام شود. اینکه ما بخواهیم در یک هیاهوی رسانه‌ای نسبت به موضوع اتباع غیرمجاز ورود پیدا کنیم، بیشتر حالت حباب داشته و باید به این موضوع به صورت ریشه‌ای پرداخته شود.

وی افزود: ابتدا باید هیاهوهای آغاز به کار هیأت‌ دولت و رأی اعتماد به وزرا بخوابد و بعد در یک فضای آرام این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. شاید یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بحث اتباع بیگانه در سال‌های اخیر مطرح شده، به دلیل سراسیمگی تصمیمات وزارت کشور در برنامه‌ریزی برای ساماندهی وضعیت اتباع بیگانه بوده است. این رویه در دولت آقای پزشکیان نباید تکرار شود. یعنی معتقدم حرکات سراسیمه‌، اقدامات نسنجیده و حرکت‌های زودبازده در مورد اتباعی که سالیان سال در کشور اقامت کردند و ریشه دواندند، مسأله‌ای نیست که بخواهد به این زودی برای آن اقداماتی صورت گیرد و سپس افراد و خانواده‌هایشان را به مخاطره بیندازیم.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: مسأله وزارت کشور درباره اتباع بیگانه یک مسأله کاملا اجتماعی است و هر اقدامی تحولات عظیمی را در پی خواهد داشت. مسأله به این سادگی نیست که بگوییم یک روزه می‌توان تصمیم‌گیری کرد و سپس یک ماهه و یا تا پایان سال آن را حل کرد. معتقدم عدم‌سراسیمگی در تصمیم‌گیری نسبت به وضعیت اتباع بیگانه مهم‌ترین مسأله‌ای است که وزارت کشور باید اعمال کند وگرنه وزارت کشور آقای پزشکیان هم دچار همان اشتباهی خواهد شد که در سال‌های گذشته نسبت به این مساله انجام شده بود. نه تنها این مسأله و ضعف را درمان نکردیم، بلکه این ضعف، قسمت‌های دیگر کالبد جامعه را هم درگیر خودش کرده است.

هروی در ارزیابی اجرای قانون انسداد مرزها در جهت جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور گفت: معتقدم بحث انسداد مرزها یک مسأله نسنجیده است که در سال‌های گذشته به تبعیت از برخی کشورهای همسایه مثل ترکیه و برخی از کشورهای دور مثل آمریکا در قبال مکزیک مطرح شد. در حالی‌که راه‌حل خلاصی از مشکلات مرزی، بحث‌ها و اقدامات فیزیکی نیست، اقدامات دیپلماتیک است. اگر از دیپلماسی خارجی خودمان می‌توانستیم هوشمندانه‌تر استفاده کنیم، نیازی به انسداد مرزها نبود.

وی افزود: تاریخ معاصر ما نشان می‌دهد که در سالیان بسیار دور همواره از مرزهای خودمان شجاعانه دفاع کردیم و توانستیم مقاومت مردمانی که در نواحی مرزی ما بودند را داشته باشیم و با یک تعامل سازنده، همواره با کشورهای همجوارمان ارتباط داشتیم. اینکه می‌آییم از بحث فیزیکی و موضوع انسداد مرزها استفاده می‌کنیم، یک حرکت شتابزده است که متأسفانه دیپلماسی خارجی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. نتایج و دستاوردهای آن هم متأسفانه آن‌گونه بیان می‌شود که گویی ما می‌خواهیم مرز بکشیم. شخصا با حرکت فیزیکی در قبال مرزها و حسن همجواری با سرزمین‌های همسایه موافق نیستم، بلکه معتقدم اگر وزارت خارجه می‌توانست هوشمندانه‌تر عمل کند، نیازی به این قانون و اجرای آن نبود. یکی از مشکلات اساسی که در دولت‌های گذشته وجود داشته این است که برخی مسئولان با تاریخ معاصر ما بیگانه هستند. اگر مسئولان هوشمند ما در وزارت کشور یا وزارت خارجه با تاریخ معاصرمان اندکی بیشتر آشنایی داشته باشند، به جای اقدامات فیزیکی، اقدامات دیپلماسی و روابط خارجی درستی انجام می‌دهند.

هروی در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته در استان‌های مرزی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان شاهد عملیات تروریستی و شهادت نیروهای نظامی بودیم. وزارت کشور در این موضوع به چه صورت می‌تواند عمل کند تا شاهد آسیب‌های کمتری در مرزها باشیم، گفت: چیزی که در پیشینه سیاسی و مرزی ایران در طول تاریخ ما بوده این است که ما هیچ‌گاه نسبت به همسایگان خود این‌گونه رفتار نکردیم و همیشه حسن‌همجواری با مرزنشینان، با اقوام و طوایفی که در این‌سو و آن سوی مرز بودند را انجام دادیم. به همین خاطر معتقدم  حسن همجواری و ملاطفت با اقوام مرزنشین آن سوی مرزهای ایران به نحوه تعاملی که در روابط خارجی‌ از جانب وزارت خارجه یا وزارت کشور انجام می‌شود برمی‌گردد.

وی افزود: ما خیلی راحت می‌توانیم با اقوام و طوایفی که در سراسر مرزهای ما حضور دارند، حسن همجواری را همان‌طور که تا امروز داشتیم ادامه دهیم و بیش از اینکه سیاست دفع طوایف مرزی را داشته باشیم، سیاست جذب طوایف مرزی را داشته باشیم و آن را تقویت کنیم. این طبیعتا به یک برنامه‌ریزی کلان، آمایش درست و صحیح برمی‌گردد که متأسفانه در سال‌های گذشته انجام نشده است. 

هروی در پاسخ به این سوال که اگر بپذیریم، دولت با حاکمیت در جهت وفاق ملی حرکت می‌کنند، ساز و کار تداوم وفاق ملی و تبدیل آن به آشتی ملی چیست و اگر افزایش اعتماد اجتماعی را یکی از مولفه‌های آشتی ملی بدانیم، در راستای افزایش این اعتماد باید چه اقداماتی به خصوص در استان‌ها انجام شود گفت: همانطور که آقای پزشکیان در جلسه معارفه وزیر کشور اعلام کردند،‌ منظور ما از تغییرات یعنی آنکه بتوانیم رضایت مردم را داشته باشیم. پس رضایت مردم ملاک و محور سیاست‌های دولت‌ چهاردهم خواهد بود. بنابراین نباید از این بحث تعبیر دیگری کرد.

وی افزود: در موضوع انتخاب و بکارگیری استانداران در سراسر کشور، طبیعی است که این تغییرات با تغییر دولت‌ها به صورت ساده و طبیعی انجام خواهد شد. چیزی که وجود دارد این است که ما در دولت قبل شاهد به کارگیری استانداران نظامی در اکثر استان‌ها بودیم و یکی از تبعات این انتخاب آن بود که با نگرش نظامی موضوعات رتق و فتق می‌شد که تبعات مثبتی نداشت. امیدواریم استاندارانی که در حقیقت به عنوان رئیس‌جمهور کوچک معرفی می‌شوند، آشنایی با برنامه‌ریزی سیاسی، مالی و فرهنگی در مناطقی که قرار می‌گیرند، داشته باشند. یعنی هر استاندار بتواند به عنوان یک قدرت از جانب دولت در استان خود موفق عمل کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه ما به سمت تغییر چرخش داریم، باید مبتنی بر نگاه کارشناسی باشد که مردم انتظار دارند. در ردیف اول وزرا، در ردیف دوم سفرا، استانداران و معاونین وزرا جزو مدیران کلان کشور هستند که باید براساس شعاری که آقای پزشکیان داده مبتنی‌بر نگاه کارشناسی تعیین شوند تا مردم حس کنند تغییری صورت گرفته است. بنابراین انتظار این است که اگر تغییری صورت می‌گیرد، افرادی که بینش کارشناسانه نسبت به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک منطقه دارند به کار گرفته شوند.

هروی در پاسخ به این سوال که استانداران باید چه مولفه‌هایی داشته باشند که ضمن شنیدن گلایه‌ها و نارضایتی‌ها در جهت حل و فصل آن گام بردارند، گفت: چیزی که آقای پزشکیان در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در برخی استان‌ها اعلام کردند این بود که استان‌ها باید برخوردار شوند و استان‌های محروم در نقشه سیاسی ایران نداشته باشیم. اینکه برخی از استان‌ها برخوردار می‌شوند و برخی محروم، طرح ناقصی بوده که آمایش سرزمینی صحیحی در مورد آنها صورت نگرفته است. به همین خاطر امروز می‌بینید دو استان ایلام و خراسان جنوبی بالاترین سطح مشارکت در انتخابات را دارند در‌حالی‌که پایین‌ترین امکانات به آنها تعلق می‌گیرد، این یک تبعیض است. مردم ما بیش از اینکه به تغییر تن داده باشند، از تبعیض بیزار بودند و می‌خواهند رفع این تبعیض را امروز در استان‌ها هم ببینند. تبعیض امر نکوهیده و زشتی است که امروز در حوزه‌هایی از کشورمان ترسیم شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره