نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پزشکیان: توافق گازی با ترکمنستان، اقدامی راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پزشکیان: توافق گازی با ترکمنستان، اقدامی راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است

ایرنا/ رئیس‌جمهور توافقات صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان در بخش گاز را اقدامی راهبردی در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه و در چارچوب تامین منافع دو کشور عنوان و اعلام کرد: بنده شخصا اجرای توافقات و تعهدات به امضا رسیده میان دو کشور را پیگیری خواهم کرد.

مسعود پزشکیان بعد از ظهر چهارشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان روابط ریشه‌دار و تاریخی دو کشور را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: ما ضمن پایبندی نسبت به تفاهمات و پیمان‌های صورت گرفته میان دو کشور، برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی گسترش روابط آمادگی کامل داریم.
وی توافقات صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان در بخش گاز را اقدامی راهبردی در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه و در چارچوب تامین منافع دو کشور عنوان کرد و افزود: بنده شخصا اجرای توافقات و تعهدات به امضا رسیده میان دو کشور را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم در دیدار آتی که در عشق‌آباد انجام خواهد شد، شاهد تحقق و اجرای کامل این توافقات باشیم.
در ادامه این جلسه عباس عراقچی وزیر امور خارجه نیز در سخنانی با اشاره به روابط بسیار خوب و مواضع مشترک ایران و ترکمنستان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، مرز میان دو کشور را از جمله امن‌ترین نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران عنوان و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مرزها به نفع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.
عراقچی همچنین بر لزوم همکاری‌های مشترک دو کشور در کمک به افغانستان برای برون رفت این کشور از چالش‌ها و مشکلات تاکید کرد.
گسترش همکاری در بخش‌های نیرو، ترانزیت، برق، همکاری‌های مشترک دو کشور در بخش گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، هدف‌گذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا میان دو کشور، تسهیل صدور روادید، توسعه همکاری‌ها در بخش بنادر و دریانوردی، کریدوری و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از جمله مهمترین محورهای سخنان وزرای نیرو، نفت و راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان بود.

بردی محمداف: توسعه روابط میان دو کشور برای ترکمنستان اهمیت زیادی دارد
قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه روابط میان دو کشور برای ترکمنستان و ابراز خرسندی از سطح بسیار خوب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران-عشق‌آباد، بر عزم دولت این کشور برای حمایت از ابتکارات بین‌المللی ایران تاکید کرد.
رهبر ملی ترکمنستان در ادامه با اشاره به تلاش‌های این کشور در زمینه استقرار صلح و ثبات در منطقه، بر علاقمندی کشورش برای توسعه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ترکمنستان همچنین علاقمند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و افزایش همکاری‌ها در حوزه دریای خرز است.

«قربانقلی بردی‌محمداف» به منظور دیدار با مقامات رسمی کشورمان صبح چهارشنبه ۷ شهریور۱۴۰۳ وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی خانم «فرزانه صادق مالواجرد» وزیر راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفت.
همچنین امروز مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رهبر ملی این کشور برگزار شد و طی این مراسم چهار سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر