نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

رویترز: برگزاری نشستی در کاخ سفید درباره کمک به دور زدن سانسور آنلاین در ایران

منبع
انتخاب
بروزرسانی
رویترز: برگزاری نشستی در کاخ سفید درباره کمک به دور زدن سانسور آنلاین در ایران

انتخاب/ خبرگزاری رویترز از نشستی در کاخ سفید برای متقاعد کردن شرکت‌های بزرگ فناوری به ارائه ابزارهایی برای فرار از سانسور اینترنت در کشورهایی مانند ایران و روسیه خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، در این نشست که روز پنجشنبه ۱۵ شهریور در کاخ سفید برگزار شد نمایندگان غول‌های فناوری از جمله آمازون، مایکروسافت، کلودفلر و آلفابت که گوگل زیر مجموعه آن است حضور داشتند.
بنابر این گزارش، پیشنهاد مطرح شده در این نشست ارائه پهنای باند بیشتر به ابزارهای فرار از سانسور اینترنتی بود که از سوی دولت آمریکا تامین مالی شده است.
به گفته لورا کانینگهام، رئیس «صندوق فناوری باز»، در این جلسه تلاش بر این بود که شرکت‌های فناوری متقاعد شوند به اپلیکیشن‌های وی‌پی‌ان که توسط این صندوق تامین مالی شده است، پهنای باند بیشتری با استفاده از تخفیف یا یارانه اختصاص بدهند.
«صندوق فناوری باز» یک شرکت غیرانتفاعی است که سال ۲۰۱۹ در آمریکا تاسیس شد و هدف آن حمایت از فناوری‌های مربوط به آزادی اینترنت و مقابله با سانسور در جهان است.
لورا کانینگهام، رئیس این صندوق، به خبرگزاری رویترز گفت: «در چند سال گذشته شاهد افزایش تقاضا برای وی‌پی‌ان بوده‌ایم و این تقاضا عمدتا از طرف کاربران در روسیه و ایران بوده است.»
به گفته او، این صندوق طی یک دهه گذشته به طور میانگین هر ماه ۹ میلیون کاربر وی‌پی‌ان را پشتیبانی می‌کرد «اما این رقم در حال حاضر بیش از چهار برابر شده است».
به نوشته رویترز، شرکت‌های آمازون، گوگل و مایکروسافت تاکنون به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر درباره این نشست پاسخی ندادند، اما یکی از سخنگویان کلودفلر گفت که این شرکت در حال همکاری با محققان برای مستندسازی بهتر قطع و سانسور اینترنت است.
وی‌پی‌ان‌ها که ابزاری برای کمک به کاربران برای پنهان نگه داشتن هویت و موقعیت آنلاین خود است اعلب برای دور زدن سانسور دولتی اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
«صندوق فناوری باز» به‌طور خاص از وی‌پی‌ان‌هایی که برای استفاده در کشورهایی که در آن محدودیت دسترسی به اینترنت است پشتیبانی می‌کند.
رویترز در سال ۲۰۲۲ در گزارشی اختصاصی خبر داده بود که ایالات متحده به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین بودجه بیشتری برای وی‌پی‌ان‌هایی که تحت پشتیبانی «صندوق فناوری باز» هستند اختصاص داد.
به نوشته رویترز، «صندوق فناوری باز» از آن زمان تقویت شده است و به واسطه صندوقی که در دولت جو بایدن برای حمایت از فناوری علیه سانسور به وجود آمده، ردیف جدیدی را در بودجه وزارت خارجه ایالات متحده به خود اختصاص داده است.
این نهاد اما در کشورهایی مانند ایران، روسیه و میانمار که با سانسور شدید اینترنت روبه‌رو هستند، با تقاضاهای بسیاری مواجه شده که به سختی تلاش می‌کند آنها را برآورده سازد.
به گفته لورا کانینگهام ، ماهانه حدود ۴۶ میلیون نفر از وی‌پی‌ان‌هایی استفاده می‌کنند که تحت پشتیبانی ایالات متحده هستند. او همچنین اضافه کرد که اما بخش قابل توجهی از بودجه به بخش خصوصی رسیده که با ترافیک شبکه در سرورهای خود هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره